Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvor viktig er rekkefølgen av plugging av laderen?

Startet av Strømgolf, onsdag 29. juni 2016, klokken 09:00

« forrige - neste »

Heimdal-eGolf

Sitat fra: SHN på onsdag 04. mai 2016, klokken 17:12
@Heimdal-eGolf
Jeg har kjørt flere turer med eGolf mellom Oslo og Oppdal. Min erfaring er at du bør beregne inn en ladestopp til. Værgudene er ikke alltid medgjørlige. Dombås - Lillehammer og Lillehammer - Minnesund er utfordringene da. Det kan faktisk gå raskere og det vil være billigere å ta en ladestopp ekstra, så lenge du lader til maks 80%. På de to nevnte strekningene må du nok kjøre hele eller deler på øko+. Jeg har også prøvd å kjøre Hjerkinn til Lillehammer over Venabygdsfjellet på en lading. Jeg måtte bite i de sure eplet og lade på Øyer.

Så forøvrig på forumet at Ladestasjonen på Otta var nede. Sist jeg kjørte strekningen var Kiwi på Minnesund nede også. Det viktigste før du setter deg i bilen og kjører sørover, er å sjekke statusen på ladestasjonene.

Ha en god tur ;D

PS! Jeg foretrekker toget på strekningen. Det går mye raskere, og billigere med minipris ;)

Innlegget var først og fremst ment som et spørsmål om hvorfor man skal unngå AR og kjøre Berkåk-Otta på en lading når det er ikke medfører noen ekstra kostnader med å bruke AR.
Når det gjelder antall stopp så tror jeg det ikke skal by på noen problemer å kjøre på 4 stopp på tur sørover, den lengste er Dombås -Lillehammer på 157km med mye nedover til å starte med. Om det blir knapt er det flere alternativer for påfyll. Ellers er jeg enig i at idealdistansen mellom hver lading er 120-130km som gir ladestopp på ca 30min.
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

Joachim3111

Sitat fra: magnus600 på onsdag 04. mai 2016, klokken 12:08
Otta er 288 meter over havet, Berkåk 430.. Da er det godt gjort å kjøre så billig som 11,6 i snitt! Det hadde vært nyttig å vite hvor fort du kjørte i snitt på denne turen? Var det sneglekjøring i 50 eller holdt du fartsgrensene sånn nogenlunde?

Min samboer skrev et innlegg om turen på e-Golf siden på Facebook. Jeg fant bildet og ser at vi hadde en snitthastighet på 68km/t. Det ble noe krabbing i 40-50km/t på vei opp på fjellet fra Dombås, mens over og ned holdt vi fartsgrensen.
Legger ved bildet

janegils

Imponerande lågt forbruk...
Køyrde i dag frå Storlien til Østersund utan å lade. 161km og eit snittforbruk på 12,6 (Eco+).
Og da er det eit fall i høgdemeter frå ca. 600 til 300...

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA