Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avtaleforpliktelser ved bestilling av ny bil

Startet av Hansi, onsdag 29. juni 2016, klokken 08:17

« forrige - neste »

Hansi

Som emnet sier, når tror dere Chevrolet vil begynne å levere Bolt til kunder i USA?
Et annet spørsmål kunne kanskje vært om/når de vil produsere nok biler til å dekke etterspørselen..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Trekkoppbil

For å sammenligne litt med Volt:
30. mars 2010, kom fabrikkproduksjon i gang.
Medio desember 2010, starta salget.
Samla produksjon av Volt og Ampera:
2010: 1219
2011: 17115
2012: 30827
2013: 12130
Jeg vil anta at Bolt er en mye enklere konstruksjon, så jeg har håp om at den kommer fortere på veien. Det er snakk om at den skal prodsettes i slutten av -16, og slippes i begynnelsen -17. Det har vært snakk om en produksjon på 20 000-30 000 biler i året, og noen mener kapasiteten vil bli 50 000 biler i året, og andre mener 40 000 i året.

Hansi

GM Re-Confirms Chevrolet Bolt EV To Ship To Dealers In Q4 2016
http://insideevs.com/gm-re-confirms-chevrolet-bolt-ev-to-ship-to-dealers-in-q4-2016/

Spennende det du tar opp med antall produserte Volt/Ampera Trekkoppbil. Jeg er redd det vil bli produsert for lite av Bolt/Ampera-e i forhold til etterspørsel i 2017, vi får se..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

nr1rayner

Kan ikke helt se hvorfor det skal være (stor) forskjell på leveringstider i USA og Europa, de vi får produseres vel i Europa et eller annet sted..?
Regner med produksjonsstart og levering av de første blir omtrent samtidig.

Tipper uansett de første Bolt og AE leveres sent sent desember, eller januar -17.

Kia gikk visst på en "kjempesmell" her til lands i starten, men det vet kanskje "alle" fra før..
Prisen i USA er vel "satt" og kan potensielt gjøre braksuksess der.
Prises Bolten/AE dit det er antydet her til lands, fra ca 270' blir det ganske garantert en knallsuksess, og da sikkert i de fleste land den selges.
Sånn sett ser jeg ikke bort fra at de også undervurderer markedet og leverer alt for lite biler til alle markeder i starten.
Det betyr kanskje at kompisen min har rett, handler jeg AE etter å prøvesatt den står jeg ikke med nøkkelen i hånda før om 1 år..
Det samme gjelder nok også for USA.

Men, så går det jo diverse rykter om andre produsenter også. Nissan kommer kanskje med 40kwh, eller helt ny modell med 60kwh om kort tid.
Zoe kommer kanskje med 40-45, men den selges vel ikke i USA?
Mye som står på spill og en utrolig spennende tid vi går i møte  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Når det gjelder kapasiteten ved fabrikken, kan nok denne økes da produksjonen av en Buick-modell ved samme fabrikk avsluttes i 2017. Det er også et par Chevrolet-modeller som produseres samme sted som lever litt farlig pga. dårlige salgstall. Flaskehalsen blir nok heller hvorvidt LG Chem klarer å levere nok batterier, de leverer jo snart til "alle". GM har forøvrig sagt at Opel Ampera-E skal også produseres ved fabrikken i USA.

Det kan være at den norske Opel-importøren klarer å få tak i et par førproduksjonsbiler av Ampera-E til nyttår. Da vil en jo få sett og prøvd bilen. Slikt er gjort før, blant annet kom det tre stk. Outlander PHEV til Norge en god stund før de egentlige leveransene startet.

Como

Sitat fra: nr1rayner på mandag 01. august 2016, klokken 23:27
Kan ikke helt se hvorfor det skal være (stor) forskjell på leveringstider i USA og Europa, de vi får produseres vel i Europa et eller annet sted..?
Mener å ha hørt at begge, Bolt og AE skal produseres side om side i USA. Om de senere flytter produksjonen av AE til Europa er uvisst.

ladov

Sitat fra: nr1rayner på mandag 01. august 2016, klokken 23:27
...
Men, så går det jo diverse rykter om andre produsenter også. Nissan kommer kanskje med 40kwh, eller helt ny modell med 60kwh om kort tid.
Zoe kommer kanskje med 40-45, men den selges vel ikke i USA?
Mye som står på spill og en utrolig spennende tid vi går i møte  :D
Renault/Nissan har i flere år nå sagt at modeller med dobbel batteristørrelse vil komme i 2017. De har vært sjeldent flinke til å holde lokk på ryktene men ut fra de få dryppene som har kommet så kan vi kanskje vente at en 45kWh Zoe blir lansert på Paris Motor Show i oktober.

Renault opererer ikke i nordamerika. Derimot kom jeg over en sak om at en av Renaults elbiler skulle rebrandes som Nissan og selges i USA..
http://pushevs.com/2016/07/10/nissan-micra-ev-can-make-renault-nissan-leader-again/
Også her får vi vite mer i oktober. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Trekkoppbil

Bolt er nok en svært mye enklere bil enn Volt, så her kan nok prodsettingen skje fortere.  Når GM skal produsere en bil uten motor eller batteri, så bør dem enkelt klare det.

Det høres spennende ut om Zoe kommer med 40-45 kwt, og det er vel en naturlig utvikling. Nissan-klone til usa, kan gi håp om enfase-likeretter og DC-inngang.

Når det gjelder Ranult-Nissan alliansen:
-De planlegger en standardisert platform, hvor ei gruppe med drivlinjer kan passe på en rekke biler,og det kan bli mange bilmodeller som får en elektirsk utgave framover.
-I 2014 snakka Ghosn om en ny EV som skal prodsettes 2. kvartal 2017, og som har fått kallenavnet Leaf2 i enkelte fora. Nå snakker han om en nybillansering i Japan 2016 av en kompakt EV:   Kan det være en Zoe-klone, eller den nye "Leaf2" som kommer til Japan 2016?

Amoss

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 07. august 2016, klokken 10:13
-I 2014 snakka Ghosn om en ny EV som skal prodsettes 2. kvartal 2017, og som har fått kallenavnet Leaf2 i enkelte fora.

Hmm... Godt mulig jeg ikke har fulgt godt nok med, men hadde forstått at denne bilen skulle komme som 2017 modell og regnet derfor med produksjonsstart nå i høst. Men ja, syntes det har vært rart at vi ikke har hørt noe mer nå med så snarlig produksjonsstart, men regnet med at de har vært stille omkring denne for å ikke ødelegge for salget av Leaf"1" frem til de var klare til å selge denne nye bilen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hansi

Jeg tror (og håper) Leaf "2" er rett rundt hjørnet og så godt som klar for produksjon når den blir lansert nå i høst
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

milander

Lansering av 30kw batteri i oktober i fjor og leveranse fra jan/feb viser jo at Nissan er redd for at tidlig annonsering skal kanibalisere eksisterende salg.

Hansi

Source: Chevrolet Bolt Production Now Underway? :)

SitatProduction is on the low side for now, with just 9 Bolts rolling off the line per hour and only 1 shift working on producing the Bolt, but the ramp up over time should get that figure to 30 Bolts per hour.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

S4e

Takk for den - veldig interessant:

We've known for quite some time now that Bolt production was just around the corner. In fact, dealers began accepting orders some two weeks ago (partial ordering guide here), with allocations beginning for select dealerships just prior.

What's interesting is the 30-per-hour figure.  30 times 8 hours is 240 Bolts per day. Minus weekends, there are 261 work days per year (yes, we know there are plant shutdowns, holidays, etc.). 261 times 240 equals a maximum output of 62,640 units per year (a high-side figure, for sure), or more than twice the Bolt volume that LG Chem expects for 2017.

The point is that the goal of 30 per hour would indicate to us that General Motors is serious when it comes to the Bolt. High volume production is the target and that's what we've been waiting to hear.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Dette er meget interessant [emoji1360]

La oss håpe de legger seg på 15 Bolt og 15 Ampera-e pr time[emoji851][emoji1374]

Liker godt at de sikter på et høyere salgsvolum. Det tyder på at de forstår signalene fra markedet og siden de er en gigantisk produsent har de muligheten til å utvide ytterligere hvis LG klarer å levere/utvide sin kapasitet.

knut.aulie

Det som ikke var så bra, var følgende kommentar under artikkelen.

"So I am rather displeased to read that GM plans to send very few Bolts to Europe for sale in the first year. Here is hoping that in that market, at least, they will make a serious attempt to ramp up sales starting in year 2 of production."

[emoji24]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA