Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avtaleforpliktelser ved bestilling av ny bil

Startet av Hansi, onsdag 29. juni 2016, klokken 08:17

« forrige - neste »

Amoss

https://electrek.co/2016/11/18/gm-chevy-bolt-ev-nationwide-launch-cancel/
Sitat
GM officially gives up on nationwide launch of the Chevy Bolt EV, now commits to 'slow' ramp up in 2017

Since all of GM's all-electric cars have so far been compliance cars produced only to comply with ZEV mandates, it wasn't out-of-bounds for people to doubt them (myself included) when they announced that the Chevy Bolt EV will be available in all 50 states at launch.

It now looks like we were right to doubt them since after months of weakening their language about the launch, GM has now made it clear that only California and Oregon will get the Bolt in 2016, and the rest of the US will see a "slow flow" throughout 2017.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JTveter

Fascinerende hvor mye dette forumet ligner på KIA Soul EV-forumet for drøyt 2 år siden..... tilogmed endel av de samme deltagerne!
KIA Soul Titanium Grey
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey

Stikkkontakt

Sitat fra: Amoss på lørdag 19. november 2016, klokken 01:03
https://electrek.co/2016/11/18/gm-chevy-bolt-ev-nationwide-launch-cancel/
Sitat
GM officially gives up on nationwide launch of the Chevy Bolt EV, now commits to 'slow' ramp up in 2017

Since all of GM's all-electric cars have so far been compliance cars produced only to comply with ZEV mandates, it wasn't out-of-bounds for people to doubt them (myself included) when they announced that the Chevy Bolt EV will be available in all 50 states at launch.

It now looks like we were right to doubt them since after months of weakening their language about the launch, GM has now made it clear that only California and Oregon will get the Bolt in 2016, and the rest of the US will see a "slow flow" throughout 2017.

Fullstendig latterlig at en av verdens største bilprodusenter lanserer et åpenbart suksessprodukt, men svikter i å levere det til kundene. Ved å møte etterspørselen kunne GM ha overøst markedet med "affordable EVs" og tatt Tesla fullstendig på sengen. Den sjansen synes de å spolere...
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

bmw2002

Det kommer vel ikke som noen overraskelse at de får produsert så mange i år og derfor velger å kun levere til de statene som har BEV insentiver.

Det er derimot veldig interessant hvor mange biler de kommer til å levere neste år, og spesielt til Europa.

Amoss

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 19. november 2016, klokken 11:42
Fullstendig latterlig at en av verdens største bilprodusenter lanserer et åpenbart suksessprodukt, men svikter i å levere det til kundene. Ved å møte etterspørselen kunne GM ha overøst markedet med "affordable EVs" og tatt Tesla fullstendig på sengen. Den sjansen synes de å spolere...

Forsåvidt sant, men det er det de nå lenge har vært kritisert for - at de tilsynelatende ikke har sørget for tilstrekkelig produksjonskapasitet for batteriene til bilen. De har nok totalt undervurdert hvor populær en slik bil ville være, og trodd at det produksjonstempo de har lagt opp til hadde vært tilstrekkelig. Nå begynner de for alvor å merke presset fra forhandlerne (deriblandt som vi vet Opel Norge) som igjen merker presset fra kundene, og de begynner å inne at de har problemer med å dekke etterspørselen. At de da prioriterer de markedene der de tjener best på salget (via ZEV kreditter) bør ikke overraske noen.

Regner med at GM og LG nå sitter i møter og vurderer hvordan de raskest mulig kan øke produksjontempo på batterier til disse bilene, og at GM også er i ferd med designe flere modeller med samme drivlinje som Bolt/Ampera-e. Det er i alle fall det de *bør* gjøre på dette tidspunktet, dersom de ikke alt har gjort det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AmocoCadiz

Sitat fra: Amoss på lørdag 19. november 2016, klokken 12:25

De har nok totalt undervurdert hvor populær en slik bil ville være, og trodd at det produksjonstempo de har lagt opp til hadde vært tilstrekkelig. e overraske noen.

Ja hvis GM har brukt samme markedsundersøkelsefirmaer som ble brukt før presidentvalget i USA....
Men kan ikke tenke meg at markedsavdelingen i GM ikke allerede har utført en god del ulike analysescenarier over få - middels - stor etterspørsel, og at de  ikke skulle ha liggende en grundig strategi for å løse dette  ang. opsjoner batteri og ledig produksjonskapasitet på alle de forskjelig GM fabrikkene.

Nå ble de jo også åretsbil kåret av Motortrend, med plenty positive tilbakemeldinger ala
"Simply put, it's twice the car for half the price of a BMW i3,"
"Chevrolet has made affordable long-range electric transportation available to the masses. Elon Musk should be afraid. Very, very afraid."
" It is, simply, a world-class small car, and that's before you factor in the benefits inherent in the smoothness, silence, and instant-on torque provided by the electric motor."


Og hvor blir det egentlig av Boltene som produseres hver dag nå, ikke så mange, men spyttes dog ut en del hver dag, nok til at leveringer burde ha startet og kunder ville meldt fra og dokumentert mer om bilene, men hører lite annet enn noen få journalister som har tatt småturer?

TM

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 19. november 2016, klokken 16:21
"Simply put, it's twice the car for half the price of a BMW i3,"
En digresjon  ;), men amerikanske utsagn er sjelden til å stole på. Stemmer vel neppe i USA og definitivt ikke i Norge. Her ser det ut som om Ampera-e får høyere pris enn i3

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 19. november 2016, klokken 16:21
Ja hvis GM har brukt samme markedsundersøkelsefirmaer som ble brukt før presidentvalget i USA....
Men kan ikke tenke meg at markedsavdelingen i GM ikke allerede har utført en god del ulike analysescenarier over få - middels - stor etterspørsel, og at de  ikke skulle ha liggende en grundig strategi for å løse dette  ang. opsjoner batteri og ledig produksjonskapasitet på alle de forskjelig GM fabrikkene.

Det bør være en kjent sak at svaret man får ofte er preget av hvordan man stilte spørsmålet. Er spørsmålet stilt av en som ikke ønsker å se elbilenes fremgang - og antar man finner ett par slike innen GM? - så svaret de fikk blitt påvirket av det.

Er ikke i tvil om at de har produksjonskapasitet til å øke produksjonen av selve bilen kraftig hos GM dersom de ser behovet og ønsker det. Problemet er ikke der, men om LG har ledig produksjonskapasitet til å levere flere batterier. Håper og tror at GM har sikret seg opsjoner på høyere produksjonskapasitet hos LG, men antar at det lett kan ligge ett eller flere år frem i tid.


Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 19. november 2016, klokken 16:21
"Chevrolet has made affordable long-range electric transportation available to the masses. Elon Musk should be afraid. Very, very afraid."

Med de produksjonstallene GM har lagt opp til så langt føler han ikke at han har noen grunn til å være redd etter hva han sa under Q&A etter avstemningen vedr. sammenslåingen av Tesla og SolarCity på torsdag.

Jeg er enig med disse journalistene om at GM her ser ut til å ha laget en flott bil, men altså ikke satset nok på å få produsert den i volum nok til å på langt nær dekke etterspørselen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Jakal

TM, er det noe jeg ikke har fått med meg? Ampera-e får en høyere pris enn i3? Med sammenlignbare utstyrsversjoner og den største batteripakken til i3 tviler jeg på at Amperaen blir dyrere enn i3, men vi får vente og se. Imidlertid er jeg litt bekymret for dollar-utviklingen, som i det siste har gått feil vei ift prisingen av AE....

TM

i3 med alt utstyr, takluke, ACC, interiør i EKTE skinn, metallic og vinterhjul har veil pris 350.900. Detcer vel ikke nødvendivis rimeligere enn. Ampera-e, men så er det også høyere utstyrs og kvalitetsnivå. Dessuten får kunder med storkundavtaler gode rabatter, og det vil ikke være tilfelle for Ampera-e. Så for mange blir i3 rimeligere enn den prisen som Opel har antydet for Ampera-e. I USA og Europa forøvrig er i3 vesentlig dyrere enn antydet pris på Ampera-e.


AmocoCadiz

Sitat fra: Ipadjove på søndag 20. november 2016, klokken 01:43
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?262065-Bolt-order-tracking!&p=3720169

Hevder å ha fått VIN på produsert Bolt.
"3800 Vehicle Produced"
Ja med 1 produksjonslinje som produserer 9 Bolt i timen i snart 3 uker blir vel ca 3800 biler. Bare det er vel 50-60000 Bolt på et år?!

Så da er det bare å bytte badge til Ampera E på 1500 av de, shippe de over atlantern  så er alle de forhåndsreserverte bilene i Norge levert!

tutti

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 20. november 2016, klokken 02:51
Så da er det bare å bytte badge til Ampera E på 1500 av de, shippe de over atlantern  så er alle de forhåndsreserverte bilene i Norge levert!
hvor har du 1500 fra?

TM

Leser også dette i samme forum. Så da er kanskje beregningen av produksjonstakten ikke riktig ?

"Back in the days of the 2011 Volt the VINs were issued in sequential order so it was easy to know that my car was the 42nd car off of the production line. However, nowadays GM seems to issue non-sequential VIN numbers so you can't tell much. So... my VIN is way over 1000 but I'm not sure that means much"

Ipadjove

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 20. november 2016, klokken 02:51
Sitat fra: Ipadjove på søndag 20. november 2016, klokken 01:43
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?262065-Bolt-order-tracking!&p=3720169

Hevder å ha fått VIN på produsert Bolt.
"3800 Vehicle Produced"
Ja med 1 produksjonslinje som produserer 9 Bolt i timen i snart 3 uker blir vel ca 3800 biler. Bare det er vel 50-60000 Bolt på et år?!

Så da er det bare å bytte badge til Ampera E på 1500 av de, shippe de over atlantern  så er alle de forhåndsreserverte bilene i Norge levert!

Hm sjekk første posten i den forumtråden.

Sitat3800 Vehicle Produced, VIN is available
4000 Vehicle Available to Ship

3800 er en av 'kodene' for status.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA