Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Punktering

Startet av Frumor, tirsdag 28. juni 2016, klokken 22:37

« forrige - neste »

Frumor

Vi har nettopp bestilt vår første elbil, en Mercedes B, og jeg føler meg nesten slått bevisstløs av alle ord og uttrykk som har med lading å gjøre... Kan alle biler lades med type 2 lader??? Kan medfølgende kabel bare plugges rett i en jordet stikkontakt? Hva er semihurtiglading - er det noe som kan brukes på en ikke-hurtigladbar bil?
Med andre ord: HJELP!!!

espenvp

#1
Du har tre alternativer:

  • Type 2 ladestolpe - da bruker du medfølgende Type 2 ladekabel (han-hun). Dette kalles som oftest semi-hurtiglading (vekselstrøm).
  • "Veggboks" aka. "Hjemmelader" med Type 2 plugg. For å utnytte laderen i bilen maksimalt trenger denne en 3fas 16A kurs. Dette er mye det samme som første alternativ altså semi-hurtig AC lading.
  • Shuko (vanlig jordet stikkontakt) ladekabel med kladd (klump) og Type 2 kontakt i andre enden (plugges i bilen), denne klarer som oftest maks 10A AC (ca ~2kW). Ditt 28kWh batteri vil da ta ca 14 timer å lade. Dette er "over natten" sen-lading

På Mercedes klasse B er semi-hurtiglading (AC) ditt beste og raskeste alternativ.
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

KjellG

I alle tilfeller hjemme så leveres enfase eller tre-fase vekselstrøm inn på bilen. Laderen sitter i bilen. Det du har på veggen kalles av enkelte "lader", men er bare kontakter og sikringsutstyr, ikke lader.

På en hurtiglader lades bilen med høyere effekt og likestrøm. Da sitter selve laderen utenfor bilen.

Kjenner ikke Mercedes B, men alle som lader med trefase trenger et 230/400V TN-nett. Det finnes i de fleste nyere hus, men ca 70% av alle hus i Norge har IT-nett. Da kan de bare lade med enfase, og enkelte biler (ZOE) leveres med skilletrafo da den selv på enfase, insisterer på TN-nett.

kodalse

Fra Mercedes sine sider har du disse lademulighetene:

fra 20% - 100% lading:

Ladetid med stikkontakt (230V/13A) (t) [2] 9,0 timer (dvs vanlig stikkontakt 16A)
Ladetid med veggboks (400V/16 A) (t) [2]  2,40 timer (Type 2 kontakt hjemmelader/11kW lader)

Mercedesen har ikke hurtiglader slik at de to ovenstående er de eneste alternativene.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Sitat fra: Frumor på fredag 22. april 2016, klokken 15:30
Vi har nettopp bestilt vår første elbil, en Mercedes B

Det kan være lurt i forbindelse med kjøp av ny elbil å utnytte muligheten til å få med en momsfri ladeløsning til å ha hjemme.

Vi har markedsledende priser på ladeutstyr, og har akkurat fått inn den perfekte ladestasjonen for Mercedes B klasse.

Denne gir deg 11 kW lading om du har TN nett hjemme og koster kun 4792 kr om du får selger til å fakturere den sammen med bilen.

Se: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-3f-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/400v-3-fase

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Har du ikke TN, kan dette "lages" med en transformator.

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Haavis

Jeg har også Mercedes B. Den medfølgende laderen (med boks) kan du plugge i et vanlig jordet stikkontakt med min. 10A sikring. Den trekker da 8A og tar ca 18t å lade fra tomt til fullt. Har du 16A sikring kan du trykke på knappen på boksen (så det lyser 4 lys istedenfor 2), da trekker den maks (13A) og bruker ca 13t på fulllading. Den medfølgende mode 3 kabelen med type 2 plugger kan brukes på alle semi-hurtige ladestasjoner som leverer 11 eller 22 kWh. Da tar det ca 3t å lade fullt hvis den er tom.
MB ED "Edition"

Robert Sund

http://ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/51-hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva er Mercedes oppført med 230V (fase til fase spenning) trefaselading, mens i denne tråden oppgis 400V (fase til fase spenning) trefaselading.

Hvis informasjonen på ladestasjoner.no er uriktig er det sikkert fint om den kan rettes opp.

kVArh

Hadde samme følelsen selv. Det var mye å velge mellom og mange begreper.
Jeg regnet litt på saken og fant at lading med en Shuko kontakt holdt fint.
Jeg kjørte 25000 km årlig med den gamle bilen. Det bli 69 km gjennomsnitt hver dag.
Trekker jeg fra langturene så blir det daglig en del mindre.
Jeg bruker den medfølgene ladekabel med "klump". Den tillater kun 8,5 A. Kan derfor brukes
i alle Shuko av brukbar kvalitet.
Min løsning ble defor:
- Hadde en 5 år gammel 16A kurs til garasjen.
- Spanderte en ekstra kontakt bekvemt plassert. Har strekkavlaster og knagg til kveilen plasert slik
  at jeg plugger til eller fra i "forbifarten" bort til døra inn til førerplassen. Plukker alltid til når jeg kommer hjem.
- Etter 4 måneder og  5000 km har jeg så å si alltid hatt 100%  når jeg drar hjemmefra. Tenker ikke
  på saken i det hele tatt.

Shuko er konge for vanlig "småkjøring".
Lang kjørerstrekning hver dag  krever nok noe mer og da må du studere litt videre..


KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

KjellG

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 23. april 2016, klokken 14:24
http://ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/51-hvilke-elbiler-kan-lade-med-hva er Mercedes oppført med 230V (fase til fase spenning) trefaselading, mens i denne tråden oppgis 400V (fase til fase spenning) trefaselading.

Hvis informasjonen på ladestasjoner.no er uriktig er det sikkert fint om den kan rettes opp.

Sendte noen ord til dem.
Ellers er en grei benevning på spenningen mellom to faseledere: linjespenning.  Spenningen mellom N-leder og faseleder: fasespenning. Fasespenning er bare tilgjengelig for forbruker i et 230/400V TN-nett, ikke i IT-nett.

fredag

Sitat fra: Frumor på fredag 22. april 2016, klokken 15:30
Vi har nettopp bestilt vår første elbil, en Mercedes B, og jeg føler meg nesten slått bevisstløs av alle ord og uttrykk som har med lading å gjøre... Kan alle biler lades med type 2 lader??? Kan medfølgende kabel bare plugges rett i en jordet stikkontakt? Hva er semihurtiglading - er det noe som kan brukes på en ikke-hurtigladbar bil?
Med andre ord: HJELP!!!
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Sitat fra: fredag på søndag 24. april 2016, klokken 02:03
Det anbefales en egen kurs for lading av elbil. Hvis du da må få lagt opp en ny kurs til elbilen, så må elektriker også montere en jordfeilbryter type B på denne kursen. Den nye kursen kan enten legges opp med en jordet stikkontakt (billigst, men max 10A lading, dvs 2,3kW) eller med en Mode3 Type2 ladekontakt (dyrere, men gir både bedre sikkerhet og raskere lading - fra 3,7kW eller 11kW avhengig av om du har mulighet for 400V TN trefas i sikringsskapet ditt).

Det er en mellomløsning, og det er å legge opp et Cee stikk. Da får du mulighet for full 16A kapasitet, og står fritt til å koble til enten ladekabel, semiportabel ladestasjon, eller andre forbrukere via adaptor. Altså en mer fleksibel løsning. Også veldig grei om du ønsker å flytte med deg ladeutstyret uten å måtte tilkalle elektriker på nytt. Bildet viser en typisk semiportabel løsning som rent teknisk er å regne som mode 2 lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. april 2016, klokken 06:40
Det er en mellomløsning, og det er å legge opp et Cee stikk. Da får du mulighet for full 16A kapasitet, og står fritt til å koble til enten ladekabel, semiportabel ladestasjon, eller andre forbrukere via adaptor. Altså en mer fleksibel løsning. Også veldig grei om du ønsker å flytte med deg ladeutstyret uten å måtte tilkalle elektriker på nytt. Bildet viser en typisk semiportabel løsning som rent teknisk er å regne som mode 2 lading.

Jeg ser ikke nytten av CEE-kontakt (industrikontakt), med mindre man har Tesla, eller man ønsker å lure elektriker til å legge opp en ny kurs uten den påkrevde jordfeilbryter type B for å spare penger.

Ladekabelen som følger med bilen ikke har CEE-stikk. Da må man ha en spesiell ladekabel med CEE som du selger. For prisen av det kan man like gjerne kjøpe en skikkelig fastmontert type2 ladekontakt.

DSB fraråder bruk av overganger og adaptere, og anbefaler istedet fastmontert mode3 ladekontakt.

Men hvis du synes det er kult med enda et ekstra stikk og plugg hengende på veggen, så for all del.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Sitat fra: fredag på søndag 24. april 2016, klokken 14:36
Jeg ser ikke nytten av CEE-kontakt (industrikontakt)

Rundt 80% av våre kunder gjør det, og der er flere fordeler:

- Enklere og rimeligere å montere enn en fast ladestasjon
- Enklere å ta med seg ladestasjonen om en har behov for det.
- Trenger ikke ny kurs dersom en allerede har strøm der en ønsker å lade.
- Økt sikkerhet i forhold til Schuko.
- Har en ikke strøm til garasjen kan en slippe unne med en kurs en kan bruke både til en LED lampe og til et Cee stikk som en kan koble en ladekabel/Semiportabel ladestasjon til. Akkurat her påfører reglene for mode 3 betydelige kostnader for enda en kurs for nevnte LED lampe
- Greit å ha til Høytrykkspyler / Sveiseapparat / luftkompressor / Boremaskin / Vinkelsliper / Dreiebenk / Støvsuger / Elsykkel. Bruker en kombistikket slipper en til og med å plugge ut ladekabelen, men må huske på å justeren ned ladestyrken om en skal både lade og vaske bil på en gang.
- Salgsargument at der er et skikkelig stikk i garasjen. Har ny eier en Jaguar i stedet for en Tesla er det greit å kunne koble på en poleringsmaskin. ;D

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA