Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Vollis47, tirsdag 28. juni 2016, klokken 15:13

« forrige - neste »

Vollis47

Volkswagen har lagd gode elbiler av det som før bare var diesel- eller bensin-drevne biler. Jeg lurer på hvorfor ikke flere gjør det samme. Mange har fine modeller som garantert ville bli populære som elbil. Franske myndigheter, og andre land også, ønsker Tesla-fabrikk velkommen. Hvorfor legger de ikke heller press på eksisterende produsenter til å endre produksjonslinjene. Så kan Tesla komme til Norge hvor vi nå har masse ledige ingeniører og mange "nye landsmenn" som trenger jobb. Vi har fra før også mye kompetanse innen produksjon av bildeler. Og vi har evnen til omstilling.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

turfsurf

Dagens VAG biler har jo en platform som er designet for forskjellige drivlinjer. Men tilsynelatende gir ikke det så stor gevinst, leste for en stund tilbake at VAG nå skulle gå mere i retning av separate biler for batteri og fossil drift. Mere ala BMW.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Behov for plassering og  plass er ganske forskjellig mellom fossil drivlinje og elektrisk. Å lage karosseri og plattform som skal dekke begge deler ender bare med å bli en kvasiløsning hvor elbil-løsningen taper.
Batteriene må bare stappes inn der man kan, og man ender med løsninger som fyller kanalen midt under bilen, under seter, i bagasjerom osv.

Å lage komboløsning er snarveien inn i elbil-markedet, men det er ingen god løsning. Å bygge bilen rundt den elektriske drivlinjen gir et langt bedre sluttprodukt fordi man da kan lage en plattform som passer til ønskelig batteriutforming ift pris/vekt/plassering etc. Man kan også utnytte fraværet av eksosanlegg, fossilmotor mm. til å lage bedre løsninger enn kompromissene med fossil-opplegget.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Noen modeller skulle være enkle å få til. For eksempel en Golf stasjonsvogn som er omtrent identisk som e-golf med unntak av et mye større bagasjerom.

Oppdater batteripakken fra 25 til 36Ah celler og du har en praktisk bil med inntil 200 km faktisk rekkevidde og plass til 600 liter bagasje.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

AppleKnocker

Kia har tatt en snedig vri. De har laget elbil av en fossilbil som ingen vil ha. Les: compliance car.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bno

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 24. april 2016, klokken 19:47
Kia har tatt en snedig vri. De har laget elbil av en fossilbil som ingen vil ha. Les: compliance car.

Du tenket på den containeren på hjul formoder jeg. Å ja comliance bil
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

e-curious

@eivhelle:  e-Golf stasjonsvogn hadde vært midt i blinken!  Det jeg savner mest med e-Golfen min er at den ikke er stasjonsvogn.. jeg tror til og med at jeg ville ha foretrukket stasjonsvogn i forhold til å få noen små ekstra km rekkevidde

Beckern

Sitat fra: eivhelle på søndag 24. april 2016, klokken 13:51
Noen modeller skulle være enkle å få til. For eksempel en Golf stasjonsvogn som er omtrent identisk som e-golf med unntak av et mye større bagasjerom.

Oppdater batteripakken fra 25 til 36Ah celler og du har en praktisk bil med inntil 200 km faktisk rekkevidde og plass til 600 liter bagasje.
Det kommer nok om et år eller to, ref bmw som øker kapasiteten med 50% nå i sommer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA