Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading på kommunal arbeidsplass

Startet av tomrh, tirsdag 28. juni 2016, klokken 12:41

« forrige - neste »

tomrh

Det står faktisk så... :)
http://www.aftenposten.no/bil/Mitsubishi-stuper-pa-borsen-etter-nye-avsloringer-732804_1.snd

Lite informasjon der, linken om i-MiEV går bare til første artikkel om Mitsubishi-avsløringen. Da lurer jeg på om de har fått bedre tall i NDEC-syklusen enn de skulle? Eller er Aftenposten på jordet og blander mellom i-MiEV og bensinversjonen Mitsubishi i?

Sitat
Vi har funnet ut av at selskapet har gjennomført testene feil for å kunne presentere bedre drivstofftall enn de faktiske, sa Mitsubishi-sjef Tetsuro Aikawa onsdag. (©NTB)

Edit: Fant mer her: http://www.reuters.com/article/mitsubishimotors-regulations-idUSL3N17O3LP
De skal visst ha jukset med forbruk til i-MiEV ja.

Nå vet vi jo alle at NDEC på 150 km rekkevidde (160 km for de nyeste) er drømmetall uansett, og de skapte mye rabalder da i-MiEV ble lansert. Dette kan bety at NDEC-tallene skal være lavere og dermed mer realistiske?  ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

MEM76

Sitat fra: tomrh på fredag 22. april 2016, klokken 07:40
Da lurer jeg på om de har fått bedre tall i NDEC-syklusen enn de skulle? Eller er Aftenposten på jordet og blander mellom i-MiEV og bensinversjonen Mitsubishi i?

Tror de har blandet med at KAI er en klasse (alla SUV), og ikke en serie med biler... Litt vanskelig å jukse med bensinforbruket på en elbil....

Fra en annen artikkel på Aftenposten:

SitatBilene som er omfattet av jukset er Mitsubishi-modellene eK Wagon og eK Space, samt bilene Dayz og Dayz Roox som selskapet produserer for Nissan, opplyser selskapet.

Men det skal vist være vanlig at bilene forberedes på disse testene (teiper igjen luftinntak ol.), slik at reelt har det aldri vært.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

tomrh

Reuters-artikkelen blander ihvertfall i-MiEV med Minicab MiEV.
Sitat
The Sankei said the RVR, Outlander, Pajero and Minicab MiEV models were also suspected of using illegal test methods.
Minicab MiEV er en elektrisk varebil som kun er solgt i Japan...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

http://finance.yahoo.com/news/mitsubishi-motors-manipulated-mileage-data-000511534.html

Sitat
He (Transport Minister Keiichi Ishii) said he wanted Mitsubishi to look at the possibility of buying back the cars in question.
Hehe, sier ikke nei til å få igjen pengene for kjerra.  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

larsk

Sliter med å måle det reelle dieselforbruket på min imiev.
Foreløpig har det strandet på det å finne god metodikk  :o

Men at den bruker LITE, er det ikke tvil om! Har ikke fylt diesel en eneste gang siden bilen var ny!  :o

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

tomrh

Sitat fra: larsk på fredag 22. april 2016, klokken 08:46
Sliter med å måle det reelle dieselforbruket på min imiev.
Er vel noen som har dieselforbruk også, i webastoen. :P :D

Men selv om dette kanskje er en jounalistikktabbe så er det vel ikke helt usannsynlig at man prøver å blåse opp rekkevidde på en elbil?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Beamer Screamer

MiEV kan være mange ulike biler, som folk skriver over her. Hvorvidt i-MiEV er jukset med og hvorvidt det evt. bare gjelder de japanske testene vil nok vise seg etterhvert. Men at produsenten kan være fristet til å tøye strikken for oppgitt rekkevidde er jo ikke unaturlig.

Hvis det viser seg at testene for forbruk/rekkevidde er jukset med så tilsier dette at bilene vi har kjøpt har en mangel i forhold til de opplysninger vi har blitt forespeilet ifm. kjøp. Da har produsenten rett til å rette mangelen (neppe realistisk i dette tilfellet) eller en plikt til å avhjelpe mangelen på annen måte (prisavslag / erstatning).

Så her er det bare å lene seg tilbake og vente på et nytt og større batteri eller erstatning fra Mitsubishi! Denne bilen er enda billigere å eie enn jeg hadde drømt om.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Hmm..kanskje de velger å strupe effekten og begrenser toppfarten for å nå sine forbruksmål?  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

asbkar

Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

TB

Var det ikkje slik at dei første faktisk hadde 20 kWh batteri, men når serieproduksjon skulle starte vart dette justert til 16 kWh?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

asbkar

Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

tomrh

Hvordan redusere batteripakken med 20% og samtidig beholde rekkevidden? Med 2009-nivå på Li-ion teknologien? Ikke rart ingeniørene måtte jukse..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#14
Lette litt i gamle tråder. Fant noe interessant: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3257.0.html
En erfaren Think-elbilist ble direkte skuffet over hva i-MiEV leverte av rekkevidde da bilene begynte å bli levert sent i 2010. Selv om han trakk fra en god del grunnet erfaring med kulde osv. Ingen elbil-novise med skyhøye forventninger altså.

Senere har man jo bare akseptert at offisielle NEDC-tall er lureri, og de første kjøpernes erfaringer har dannet grunnlaget for hva man kan forvente. Men det er visst grunn til å tro at til og med NEDC-tallene er for høye?

Vi får se hva granskningen avdekker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA