Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Wall connector 400v

Startet av Ketilwaa, tirsdag 28. juni 2016, klokken 00:01

« forrige - neste »

Ketilwaa

Hei.
Jeg vurderer å bytte ut familiens 7-seter dieselbil og Citroën C-Zero til høsten, med en par år gammel Tesla S av en eller annen variant, forutsatt levelig pris.
Spørsmålene er:
- Hvor stor er den? (plass i garasjen?)
- Vi ønsker å kunne komme til fjells uten å lade underveis. Det er Haukelifjell og distansen fra Asker er ca 240 km. Er dette helt uproblematisk med 5 i bilen pluss bagasje og oppoverbakke?
- Hvor mye må jeg minst forvente å punge ut med? Så lenge distanse og sånt ikke er et problem er kravene kun til ekstrautstyr at den skal funke til en gjeng på 2 voksne og 3 barn på 3, 6 og 14.
- Hvor mye må jeg minst ut med for tilstrekkelig ladekapasitet i garasjen? Er kun 10A kurs der nå.

Selvsagt litt minus å leve uten hengerfeste, men må man, så må man.

JumboTour

-Regn at model S er fem meter lang og to meter bred +- noen milimeter
-Jeg kjørte i vinter Asker Hovden i drittvær, måtte lade på Åmot for å være på den sikre siden. Du skal kunne ta den strekningen uten superlading men da bør du være sikker på at du kan lade når du kommer fram. Det er mye bedre å stoppe på Åmot i 15 minutter for en beinstrekk.
-Tipper du må punge ut med 500k for en to år gammel s85
-Bilen er større enn du tror og har svært god plass til passasjerer og bagasje.
-Jeg har selv bare en 10A kurs i garasjen og har aldri hatt behov for noe annet. Så lenge du har et normalt kjøremønster. (jeg har kjørt 60 000 på to år nå)

DagfinnN

Sitat fra: Ketilwaa på torsdag 21. april 2016, klokken 20:15
Hei.
Jeg vurderer å bytte ut familiens 7-seter dieselbil og Citroën C-Zero til høsten, med en par år gammel Tesla S av en eller annen variant, forutsatt levelig pris.
Spørsmålene er:
- Hvor stor er den? (plass i garasjen?)
- Vi ønsker å kunne komme til fjells uten å lade underveis. Det er Haukelifjell og distansen fra Asker er ca 240 km. Er dette helt uproblematisk med 5 i bilen pluss bagasje og oppoverbakke?
- Hvor mye må jeg minst forvente å punge ut med? Så lenge distanse og sånt ikke er et problem er kravene kun til ekstrautstyr at den skal funke til en gjeng på 2 voksne og 3 barn på 3, 6 og 14.
- Hvor mye må jeg minst ut med for tilstrekkelig ladekapasitet i garasjen? Er kun 10A kurs der nå.

Selvsagt litt minus å leve uten hengerfeste, men må man, så må man.
1 Plass i garasjen:
Bilen er 2 m. bred og 5 meter lang. Det er bare å måle.
2. 24 mil bør være helt greit. Jeg kjører 23 mil til min hytte med 800 m. stigning og har som regel godt over 10 mil igjen når jeg kommer fram. Har S85D selv.
3. Du må nok regne med 600 ++, kanskje opp i 7
4, Med 10 amp bør du lade med 9 amp for ikke å sprenge sikringen. Da får du ca 10 km i timen. Det går jo som regel greit om du ikke kjører langt i det daglige.
Jeg måtte ut med 6 lapper for å få ekstra kontakt med 16 amp i garasjen inkludert ladekabel fra Kirkebø med blå industrikontakt. Men deilig å ha kabel hengende klar i garasjen. Med 16 ampere lader jeg 17 km/time.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

asgeirn

Dersom du har trang garasje vil jeg anbefale at du leter opp en modell med techpakke og parkeringssensorer.  De reagerer litt tregt, men er uansett en god pekepinn.  Jeg synes ikke det er vanskelig å rygge denne bilen med speil.  Men dørene tar plass når man skal ut av bilen.

Husk lydstudiopakke hvis du er opptatt av radio.

Ryggekameraet fungerer bra å sikte etter, de få dagene det ikke er fullt av schmutz.

Jeg betalte nettopp 575 for min, akkurat to år gammel S85 med alt utstyr.  Mitt Finn-søk finner stadig biler med lignende spek og pris.  Du kan klare å finne en S60 for under 500.

Fastmontert type 2 ladestasjon i garasjen er absolutt å anbefale, men kan fort koste litt. 

Det er en del som har hatt trøbbel med sin UMC, og den er ikke helt billig. Kanskje Teslas hjemmelader kommer snart og er grisebillig?  Den koster jo $500 i USA.

Lykke til med valget!  :)
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

kjølholdt

Byttet ut min Toyota previa diesel traver med en model s. 2 år gammel model s er en no brainer . Ville hatt luftfjæring for å kunne heve bilen 18 cm hvis det er mye snø . Rekkeviddeangsten min er borte med super charger nettverket. Bagasjeplassen er bedre enn i nesten alle andre biler . Bare å få byttet !
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Diravi

Sitat fra: asgeirn på torsdag 21. april 2016, klokken 21:55
Husk lydstudiopakke hvis du er opptatt av radio.


Jeg skjønner ikke helt hvorfor den oppgraderte lydpakken er spesielt viktig for akkurat radio? Inneholder den ekstra funksjonalitet?

Vår erfaring med helt ny bil med standard lydanlegg er at det spiller helt utmerket, fra Madonna til Wagner. Og enda er det ikke innkjørt. Så hvis man har helt vanlige krav til lyd og har lyst til å bruke mindre på ekstrautstyr, så tror jeg standardanlegget holder fint for dem som ikke skal ha den feteste bassen på volum 11.

Men det er tusen diskusjoner på forum om hvorvidt man skal ha lyd/luft/skinn/oppgradert interiør, så det blir en personlig greie. Poenget er at også standard bil er en god bil.  :)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

o.b.lix

I starten hadde bare oppgradert lydpakke DAB+, senere ble dette standard, men ikke sikker på når det ble standard.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sandvika

Nettradio går vel dab en høy gang nårdet gjelder lydkvalitet. Mulig det er litt bedre dekning på dab noen steder? Personlig har jeg aldri slått over til vanlig radio.

Ketilwaa

Takker så mye for innspill. Jeg er relativt overbevist ☺ Så får jeg holde øynene åpne når det skal skje.

Sent fra min D5803 via Tapatalk


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA