Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: På langtur med elbil mot hydrogenbil – så mye tid kan man spare

Startet av LMOR, mandag 27. juni 2016, klokken 21:52

« forrige - neste »

wesnym

Flott tips :-)
Men dårlig socMax.
Bilen var inne til første service nå i april.

var comp_soc = '18.014999389648438';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.02';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;
BMW i3, Oslo

LMOR

#16
Olemann,
Er vel ingen eksakt vitenskap dette, så jeg tror du må inn på verksted for å måle reell tilstanden på batteriet.
Men max bør gi en pekepinn på tilstanden, så lenge du har nyere software og måler på sammenlignbare tidspunkt.

Eldre versjoner hadde ingen selvkalibrering, så du kan over tid få målefeil.
For 3-4 sw versjoner siden, kom kalibrering gjennom lang saktelading.
For et par versjoner siden la de på en topplading ved forvarming, og økte max til ca. 20.0, uten at vi vet at 20.0 er betydde at det var mer tigjengelig enn før, selv om mange mente det.
I siste versjon er toppladingen borte (det er lett å se på den nye kurven for lading), og max er tilbake på ca 19.0.

Jeg har ikke sett noe problem med selvkalibrering på siste versjon. Jeg lader bilen til 100% hver natt, og forvarmer batteriet hver natt. En måling om morgenen gir derfor en god pekepinn på reell max.
Max er avhengig av temperatur og f.eks. hurtiglading. Hvis bilen detekterer avvik mellom spenningen på cellene, så reduseres max for å beskytte batteriet. Det skjer så godt som alltid ved hurtiglading, mens saktelading gjør at max max gjenopprettes.

I dag er det snø her... og min max er tilbake på 18.8 etter å ha vært over 19 en periode.

Ellers ble denne tråden til en max-tabell i stedet for en mer generell tips og triks som jeg hadde tenkt, men sånn er forumlivet  :o

Wesnym,
Det var litt lavt til nettopp å ha vært inne, men du kan prøve å sette den på lading over natten og samtidig ha på forvarming av batteriene, altså f.eks. avreisetid 07:00, og så lese av?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#17
Sitat fra: wesnym på lørdag 23. april 2016, klokken 08:56
Sorry LMOR, jeg tenkte det samme selv når jeg postet mine tall.....
Vi får oppfordre til at dette blir en tips og triks tråd, som jo er en meget god ide i utgangspunktet.
Det var ikke deg spesielt, men generelt. Tråden ble interessant den, men skulle ha byttet navn.

Ellers skinner solen nå, snøen er smeltet, og min max er nå på 19,1. Ingen har brukt bilen på de 2 timene, men har nok avsluttet forvarmingen i mellomtiden.

Det var enklere å bytte navn enn jeg trodde, så nå kan denne tråden fortsette med diskusjon rundt max kapasitet  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espetor

var comp_soc = '12.984000205993652'; var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON'; var comp_socMax = '18.68'; var comp_chargingLevelHv = '71'; var comp_vehicleMoving = false;

Bil ny oktober 2015.
Siste SW.
Hva viser disse tallene egentlig?
Jeg hurtiglader en del.
Kan ikke lade hjemme, og relativt begrenset mulighet til å lade på jobb. 5 ganger fler elbiler enn kontakter.
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

LMOR

#19
comp_soc er kWh på batteriet nå, og max_soc er det maksimale du kan ha akkurat nå. % er normalt comp/max.

Kanskje nyttig for flere for å forstå hvordan max fungerer i praksis.
Etter å ha kommet opp i 19,1 i dag, dro jeg ut. Litt kjøring med en del regenerering, så gikk den ned til 18,9 sikkert for å beskytte batteriene igjen.
Dro innom en hurtiglader for å teste, og max gikk umiddelbart fra 18,9 til 18,5.
Lenge siden jeg sist testet hvor lang tid det tar å lade til 100%, så jeg lot den stå i for å sjekke hva som skjer, og da spesielt siden jeg har fått ny sw, som jeg har gjettet på faktisk gir en reell nedgang i max, men som vil gjøre lading opp til 100% raskere/enklere.
Det tok bare 15 minutt fra 92% og opp til 98%, men så begynner det interessante:
Derfra går det langsomt, og max kapasitet kryper sakte oppover, så selv om nå-kapasitet er lik max-kapasitet, så viser bilen og ladestasjonen 99%, så der kan du bli stående lenge...
Ved siden av stod den en med eGolf som mente han hadde greie på det, og at i3 har en helt annen type balansert lading for å beskytte batteriene, og dermed bør du stoppe senest når du når 99%.
(fra ca 90% så kan en like gjerne lade med 32A som er mye billigere, og fra 95% med 16A)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espetor

Takk for svar, LMOR.
Når kan man snakke om at batteriet har tatt skade av f.eks for mye hurtiglading?
Er max soc på 18-tallet et sunt batteri?
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

LMOR

Tror ikke hurtiglading på i3 er så skadelig. Da er det i så fall værre med all regenereringen, men tror ikke det er så farlig heller. Det værste er vel høy varme, og det blir det ikke i Norge  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

wesnym

Tok meg en liten kjøretur på 10 min, og har nå en økning på socMax.
I dag tidlig viste socMax 18.02, men etter 10 min kjøretur og betraktelig varmere ute i solen så får jeg dette:

         var comp_soc = '17.194000244140625';
         var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
         var comp_socMax = '18.58';
         var comp_chargingLevelHv = '94';


BMW i3, Oslo

Kenny

Rett etter lading fra 45 % får jeg opp:


var comp_soc = '18.7549991607666';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.76';
var comp_chargingLevelHv = '100';


Dette med software fra desember.
BMW i3 - Trondheim

Snart-i3

Stått på lading i natt og måtte teste. Jeg finner dataene lett i Explorer, finner de ikke i Chrome.

Fikk
var comp_soc = '18.795000076293945';
var comp_socMax = '18.8';

Bilen har gått 47000 og er fra august 2014. Programvare fra i år.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Kanon

Chrome: view-source:  helt foran,
før https..

model3citizen

Slet litt med å finne disse dataene på connecteddrive.co.uk (ja, jeg vet, reg. på feil land).

Men, litt inspisering av nettverkstrafikk ga meg dette:

{
  "latitude" : ---,
  "longitude" : ---,
  "isoCountryCode" : "NOR",
  "auxPowerRegular" : 1.4,
  "auxPowerEcoPro" : 1.2,
  "auxPowerEcoProPlus" : 0.4,
  "soc" : 19.40399932861328,
  "socMax" : 19.439999,
  "eco" : "6cf,4dd,3db,3db,536,536,583,66e,759,8ba,930",
  "norm" : "712,50d,3db,3db,536,536,6a9,7c5,8e1,a8b,b1a",
  "ecoEv" : "6cf,4dd,3db,3db,536,536,583,66e,759,8ba,930",
  "normEv" : "712,50d,3db,3db,536,536,6a9,7c5,8e1,a8b,b1a",
  "vehicleMass" : "1260",
  "kAccReg" : "2412000",
  "kDecReg" : "3240000",
  "kAccEco" : "2520000",
  "kDecEco" : "3240000",
  "kUp" : "3132000",
  "kDown" : "3384000",
  "driveTrain" : "bev_ohne_rex",
  "pendingUpdate" : false,
  "vehicleTracking" : true
}


Kjørelengde, rett over 19000km.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

ganton

Dette var jo interessante tall. Hadde vi bare visst hva som ligger bak socMax-tallet. Ikke så veldig høyt her ift til deres tall (har original SW aug 2014).

         var comp_soc = '17.312000274658203';
         var comp_rangeMap = 'RANGE_CIRCLE';
         var comp_socMax = '17.98';
         var comp_chargingLevelHv = '98';
         var comp_vehicleMoving = false;

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Den gamle versjonen har en mangel slik at max kapasitet ikke kalibreres riktig. Hvis du trekker frem noen gamle tråder, så finner du noen der jeg har dokumentert at kjørelengden heller ikke stemmer med gjennomsnittsforbruk max kapasitet den gangen jeg hadde den versjonen.
Enn så lenge, så har jeg ikke sett noe som skulle tyde på noe annet enn at vi med ny software faktisk ser nær riktig kWh på SOC og maxSOC.
Om du med gammel sw går glipp av 1kWh fordi bilen ikke tar sjansen på å lade fullt, eller om den bare viser feil, og dermed gir deg lavere gjennomsnitt er usikkert.
For å finne svaret bør du kjøre samme strekning med alt likt, som en annen i3 med ny sw og 1kWh mer på tanken.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Fatter liksom ikke hvorfor BMW ikke legger dette ut i klar tekst da informasjonen ligger i leseren. Har de ikke innsett at veldig mange i3 eiere er entusiaster :). Er de rett for at bilen skal bli for komplisert ? Tesla hadde helt klart lagt det ut...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA