Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Mippen, mandag 27. juni 2016, klokken 00:44

« forrige - neste »

Mippen

Leste denne artikkelen på bt.no i dag. Den tar for seg utfordringer i forhold til valg av riktig energi i framtiden. Den tar også for seg litt om hydrogen og elbiler. Artikkelens kjerne handler om at det er vanskelig å spå hva som blir framtiden, men at fossile energikilder uansett er på vei ut. Les artikkelen her:

Hver sin virkelighet
Ingen kan spå fremtidens energimarked, så alle forsøker å blåse vinden i sin retning.

MATHIAS FISCHER
Kommentator i BT.
Publisert 21.apr. 2016 06:35  Oppdatert 21.apr. 2016 06:53


Kampen om fremtiden handler ikke bare om å ha den beste teknologien, men mest om å etablere den riktige virkelighetsforståelsen. Fremtidenes energimarked er fullt av usikkerhet.

Bare i løpet av de siste par dagene har det kommet nyheter fra den ene og andre siden som viser hvor forskjellige oppfatninger som finnes.

Nå er det billigere å satse på sol enn kull, meldte den indiske energiministeren på mandag da han lanserte en plan for landets fornybarsektor. Dette er samme mann som dro til klimatoppmøtet i Paris med et klart budskap om at resten av verden må akseptere Indias massive bruk av kull.

Tendensen er tydelig. Vekstøkonomier som Kina, India og Brasil var skeptiske til en omfattende klimaavtale, men de er nå blant de største pådriverne for investeringer i fornybar energi. På verdensbasis var i fjor investeringene i ny kull- og gasskapasitet halvparten av investeringene i fornybar, viser en ny rapport fra FN.

Selv om alle forstår at fossil skal ut og fornybar skal inn, hersker det fremdeles stor uenighet. Ingen kan si hvor raskt skiftet skal skje, eller hvilke energiformer som vil vinne.

Den norske gassbransjens håp er muligheten til å være den midlertidige brikken mellom kull og fornybar energi. Den europeiske kullbransjen er døende, men det indiske eksempelet viser at det er mulig å hoppe rett fra kull til solkraft.

Likevel, dagen etter nyheten fra India, sto Norges olje- og energiminister, Tord Lien (Frp), på scenen i Hammerfest. Han talte til Barentshavskonferansen og åpnet med å snakke om å «kjenne på varmen fra pengene som strømmer opp fra langt under havbunnen».

Pengene vil fortsette å strømme opp, skal vi tro Lien. Det blir mer vekst og mer verdiskaping. Olje-publikumet får høre det de vil høre: Oljeprisen betyr ikke at utvinningen ikke blir lønnsom. Publikumet slipper å høre det de ikke vil høre: Ikke ett ord om klima, ikke ett ord om Paris – og ikke ett ord om konkurrentene på energimarkedet.

Kontrastene er tydelige til det som skjedde samme dag andre steder i verden.

Fra Skottland kom nyheten om at Royal Bank of Scotland har redusert deres utlån til olje- og gasselskap, og doblet lånene til fornybar energi. På grunn av miljøskadene har banken bestemt seg for ikke lenger å finansiere oljesandprosjekter, og den har sluttet å låne ut til kullselskaper.

Også fra Frankrike kom det rapporter på tirsdag. Landets regjering skal snart legge frem en plan om å tredoble solkraft-produksjonen innen 2023.

Disse utviklingstrekkene var det ingen som visste om da man startet oljeletingen i Barentshavet.

Den norske oljebransjen setter pris på prognosene som viser at en stor andel av energimiksen må være olje og gass også i fremtiden. Men analyser tar feil hele tiden. Ingen forutså at Tyskland nærmest over natten bestemte seg for å fase ut atomkraften, og fornybarveksten i fattige land har kommet overraskende på de fleste.

Tilsvarende forsøker analytikerne å spå hvor raskt det grønne skiftet vil skje i transportsektoren. Mange har allerede tatt feil i sin pessimisme.

Fra Tyskland kom ukens mest spennende rykte. Apple skal ha startet utviklingen av en elektrisk bil i Berlin, rapporterte avisen Frankfurter Allgemeine. Utover at teknologigiganten har ansatt tidligere ansatte fra bilbransjen, og registrert domenet apple.car, finnes det lite håndfast om det svært hemmelige bilprosjektet.

Sammen med presentasjonen av Teslas nye og mer rimelige modell, bidrar Apple-ryktene til å befeste bildet av at elbilrevolusjonen vil komme raskere enn ventet.


Men i Bergen handlet det om gass på tirsdag. Da ble Den norske gasskonferansen arrangert, med temaet «Muligheter med gass i det grønne skiftet». Norske Nel Hydrogen holdt foredrag om hvordan selskapet satser på utviklingen av hydrogenstasjoner for biler.

Skal du kjøpe el- eller hydrogenbil, eller holder bensinbilen lenge nok? Uansett hvor skråsikre bransjene er på deres fortreffelighet, er det forståelig om forbrukerne blir usikre på hva som egentlig er fremtiden.

For å oppsummere: Det skjer mye ute i verden, og det skjer raskt. Ingen, selv ikke Tord Lien, kan betvile at utviklingen går i retning av mer fornybar energi og mindre fossil.

Likevel spriker spådommene for fremtidens energimarked i alle retninger. Spør du en miljøverner, er det galskap å starte oljeboring i nye områder i nord – ikke bare av hensyn til klimaet, men også fordi det ikke vil være lønnsomt. Spør du Norsk olje og gass, får du det motsatte svaret: petroleumsbransjen er både lønnsom og bra for klimaet.

Noen nyheter i den ene eller andre retningen, som at Tesla lanserer en ny bil eller om store solkraftinvesteringer i Bangladesh, endrer hva man tror er fremtiden. Følgelig påvirker det også hvor investeringene går, og hva myndighetene legger til rette for.

Så når noen sier at dette er fremtiden, bør talen serveres med salt.

Det er langt fra Hammerfest til vindmøllene utenfor danskekysten, og enda lenger til solcellepanelene i India.

Uansett hvilken vei vinden blåser i energimarkedet de neste tiårene, er det én ting som er klart: Noen kommer til å tape penger når det viser seg at de satset på feil hest.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

I mellomtiden i utlandet...

SitatPeabody Energy—the world's largest private coal company—filed for bankruptcy this week.
http://www.greencarreports.com/news/1103440_peabody-worlds-largest-private-coal-company-files-for-bankruptcy
Og de er ikke alene, bare siden 2012 har ikke mindre en 50 kullselskaper gått konkurs. Banker strammer inn på lånevirksomhet til kullindustrien og investorer blir mer og mer skeptiske. Myndigheter begynner å bekymre seg for at kullseskapene som går konkurs kanksje ikke har satt av midler til å demontere gruvemateriell og tilbakeføre landskapet.

Bloomberg spår ny oljepriskollaps pga elbiler. Antakeligvis nærmere 2030, men kanskje så tidlig som 2023 dersom utviklingen i verden fortsetter slik som nå. Det er vel egentlig ikke vanskelig å spå hva som kommer til å skje, men hvor fort det kommer til å skje.
http://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/#_ga=1.172612011.9
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Robert Sund

Jeg tror solcellepaneler vil presse prisen mer enn elbiler. Sannsynligvis vil panelene halveres i pris på 5-6 år, og være 1/8 del om ca 20 år. Installasjon vil komme i tillegg.

Allerede nå får man moduler som blir brukt direkte som byggematerialer, da kommer kun elektrisk installasjon utenom (ved nybygg).

Mippen

Dagens overskrift på bt.no "Jubel for Jensens oljeambisjoner"

Frp-leder Siv Jensen understreket ambisjonen om olje- og gassutvinning utenfor Lofoten og Vesterålen.
SitatVi skal ikke falle for miljøelitens dommedagsprofetier, som spår snarlig undergang hvert eneste år. Løsingen på klimautfordringene ligger ikke i selvpisking, svartsyn og negativitet. I valget mellom å stole på Eldar Sætre og Rasmus Hansson, så er ikke jeg i tvil om hvem som vet mest om hvor trygg norsk oljeproduksjon er, sa Jensen - med henvisning til henholdsvis Statoil-sjefen og Miljøpartiet De Grønnes talsperson...

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Jubel-for-Jensens-oljeambisjoner-3584310.html
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Argh. Politikere....
SitatVi skal ikke falle for miljøelitens dommedagsprofetier, som spår snarlig undergang hvert eneste år. Løsingen på klimautfordringene ligger ikke i selvpisking, svartsyn og negativitet.

Hvor tar man slike gullkort fra? Dette er Fox news påstander.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 23. april 2016, klokken 12:24
Jeg tror solcellepaneler vil presse prisen mer enn elbiler. Sannsynligvis vil panelene halveres i pris på 5-6 år, og være 1/8 del om ca 20 år. Installasjon vil komme i tillegg.

Allerede nå får man moduler som blir brukt direkte som byggematerialer, da kommer kun elektrisk installasjon utenom (ved nybygg).

Sånn apropos, og som en motpol mot de negative "vibbene" til Siv: http://www.scottwiener.com/supervisors_unanimously_passes_legislation_to_require_solar
Sitat

Board of Supervisors Unanimously Passes Supervisor Wiener's Legislation to Require Solar Power on New Buildings
Posted on April 19, 2016

Renewable energy ordinance makes San Francisco first major city in the country to require solar panels be installed on new construction.

San Francisco – (April 19, 2016) Today the Board of Supervisors unanimously passed Supervisor Scott Wiener's legislation to require solar panels be installed on new residential and commercial buildings constructed in San Francisco. This legislation makes San Francisco the first major city in the country to require solar to be installed on new construction. This legislation will help move San Francisco towards its goal of meeting 100% of the City's electricity demand with renewable energy.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA