Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bodø: "Kommunen taper seks millioner i året på gratis elbilparkering"

Startet av elektrolux, søndag 26. juni 2016, klokken 12:51

« forrige - neste »

elektrolux

Nå har foreldreutvalget på Buer skole laget forbud mot Elsykkel.  >:(

Foreslår heller at de forbyr bruk av SUV til kjøring til og fra skolen.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

turfsurf

Hu, what? Det kan de ikke, bare så det er sagt. Hva elevene gjør til og fra skolen skal de bare drite i...

Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

PerBear

Her er mer info: http://buer.skole.skien.no/?artID=755&navB=1

Kan det være pga ulovlig trimming mon tro?   ::)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på onsdag 20. april 2016, klokken 19:36
Her er mer info: http://buer.skole.skien.no/?artID=755&navB=1

Kan det være pga ulovlig trimming mon tro?   ::)

Nja, kanske pga. disse elsyklene som ser ut som små mopeder/scootere? Disse har pedaler bare for "syns skyld", de er håpløse å sykle på uten motorhjelp.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/Dette-er-en-sykkel_-ikke-en-scooter-3669567.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Merk at det står i skoletiden. Og merk at de anbefaler ikke å sykle til skolen før 4. Klasse. De har ikke myndighet ut over skoletiden. Så om barna vil ta elsykkelen frem og tilbake til skolen så kan de fint det.  Men bruke den i skoletiden, det for nok være.

Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Elsykkelogelbil

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. april 2016, klokken 16:54
Nå har foreldreutvalget på Buer skole laget forbud mot Elsykkel.  >:(

Foreslår heller at de forbyr bruk av SUV til kjøring til og fra skolen.  ;D

Hvorfor irritere seg over dette? Har du sett den idiotkjøringen disse ungdommene bedriver? Det er jo også snakk om slike elsykler som ser ut som mopeder... og som nærmest ingen voksne kjører.

Og ingen voksne på vanlig elsykkel (som jeg har sett) er i nærheten av å sykle så idiotisk som disse ungdommene.
Skulle ønske jeg bare skjærte alle over en kam, men det er så sjeldent jeg ser de kjøre forsvarlig, at dette forbudet høres ut som å være på sin plass.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 21. april 2016, klokken 08:36
Og ingen voksne på vanlig elsykkel (som jeg har sett) er i nærheten av å sykle så idiotisk som disse ungdommene.

Ettersom du støtter forbudet og vet hvordan de omtalte ungdommene fra den skolen sykler - du sitter kanskje også i FAU der?

Har du noen eksempler på hva som har ført til dette forbudet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elsykkelogelbil

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. april 2016, klokken 08:42
Sitat fra: Elsykkelogelbil på torsdag 21. april 2016, klokken 08:36

Ettersom du støtter forbudet og vet hvordan de omtalte ungdommene fra den skolen sykler - du sitter kanskje også i FAU der?

Har du noen eksempler på hva som har ført til dette forbudet?

Haha!

Nei, jeg sitter ikke i FAU. Men jeg bor i Skien, dog ikke i nærheten av Buer. Og ser daglig i Skien, Porsgrunn og andre steder hvordan det kjøres på disse elscooterne og det er stort sett skjødesløst.

Ikke til å sammenligne med hvordan det sykles av voksne på vanlige elsykler, heller ikke med hvordan andre barn og ungdommer sykler på vanlige sykler. Det er ikke engang en naturlig variasjon, det er homogent skjødesløst.

Jeg har ikke statistikk på dette, så dere får ta det med en klype salt hvis dere vil og dette problemet ikke eksisterer der dere bor, men her ser ser du dem hver dag på fortau med mobilen i hånden, uten hjelm og ofte med en bakpå. Gående har blitt påkjørt på vei ut fra bussen på holdeplasser og lignende.

Og Trygg trafikk har ropt varsko.

Så jeg synes det er rart hvis forumet skal stille seg negativt til dette forbudet (som stort sett ikke har vært gjenstand for noe kritikk lokalt (som jeg har sett i hvert fall)).

Elsykkelogelbil

Interessant klipp og diskusjon, men føler det blir på siden av hva vi diskuterer...

Forbudet mot disse elscooterne har jo ikke primært med at barn og ungdommer selv kan skades seg men at de skader andre...

elektrolux

Har ingen statistikk å vise til, men jeg ville nå gått løs på foreldre som kjører ungene til skolen med SUV lenge før jeg forbød bruk av Elsykler.

En Elsykkel kan erstatte en SUV i en slik sammenheng, da den øker avstanden en kan transporteres for å komme til skolen.

En annen ting er at slike sykler kan trigge fantasien til ungdommene som kanskje får interesse for realfag. Skal Elsykkelen holdes i stand må det mekkes, og få har råd til å la en profesjonell mekaniker stelle med gliset når en går på skole og har begrenset med ukelønn.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Elsykkelogelbil

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. april 2016, klokken 08:23
Har ingen statistikk å vise til, men jeg ville nå gått løs på foreldre som kjører ungene til skolen med SUV lenge før jeg forbød bruk av Elsykler.

En Elsykkel kan erstatte en SUV i en slik sammenheng, da den øker avstanden en kan transporteres for å komme til skolen.

En annen ting er at slike sykler kan trigge fantasien til ungdommene som kanskje får interesse for realfag. Skal Elsykkelen holdes i stand må det mekkes, og få har råd til å la en profesjonell mekaniker stelle med gliset når en går på skole og har begrenset med ukelønn.

Nå sitter ikke jeg med noen fasit, men er hvorfor sykler disse ungdommene aldri på en vanlig sykkel med elmotor og batteri? Alltid på disse som ligner scootere. Er det scooterne som oppmuntrer til råkjøring, eller er det unge hoder som ville råkjørt like mye på vanlige elsykler?

Og... Er det bare i Grenland hvor det er blitt et problem med ungdommer på "elsykkel-mopeder" som råkjører og har meid ned folk på fortau?

elektrolux

Tror nok det er et utslag av pris på disse Scooterlignende Elsyklene.

Selv kjøpte vi skikkelig Elsykkel til jentungen. Den var både kulere og raskere enn Scootersyklene klassekameratene hadde, og plutselig ble det litt flaut med Scootersykkel.

Det er egne lover som dekker tullballsykling, så ser ingen grunn til å lage særskilte forbud. Legg heller opp til eget valgfag på skolen der en kan mekke sykler, og inviter til møte der en sier klart fra at råsykling blir meldt til Politiet.

Diskresjon: Kona jobber i barnehage, og en av "pedagogene" der reagerer på alt med nye forbud. Nå har ungene snart ingenting å holde på med, og kjeder seg. Klatring i trær og graving i jord er forbudt. Sølekaker kan de bare drømme om. I stedet blir ungene kreative med skikkelig streker som selvfølgelig er uakseptable.

Unger som mekker scootersykler står neppe på hjørnet og sniffer bakefett for å si det litt direkte.
Stavanger:

edyrli

Jeg ser ingen som helst grunn til at det skal forskjellsbehandles om syklene er Vanlig sykkel, Tradisjonell elsykkel eller elsykkel av scootertypen. Vi har et regelverk som sier at disse er likestilt med vanlige sykler.

Det jeg derimot stiller spørsmål til er modifisering av disse. Jeg har nesten ikke sett noen som faktisk bruker pedalene. Da blir den med en gang et ulovlig motorkjøretøy. Samme problemstilling gjelder jo selvfølgelig for alle elsykler.
Da er det vel bedre med en kontroll av elsykler istedenfor et generelt forbud?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Elsykkelogelbil

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. april 2016, klokken 09:33
Tror nok det er et utslag av pris på disse Scooterlignende Elsyklene.

Selv kjøpte vi skikkelig Elsykkel til jentungen. Den var både kulere og raskere enn Scootersyklene klassekameratene hadde, og plutselig ble det litt flaut med Scootersykkel.

Det er egne lover som dekker tullballsykling, så ser ingen grunn til å lage særskilte forbud. Legg heller opp til eget valgfag på skolen der en kan mekke sykler, og inviter til møte der en sier klart fra at råsykling blir meldt til Politiet.

Diskresjon: Kona jobber i barnehage, og en av "pedagogene" der reagerer på alt med nye forbud. Nå har ungene snart ingenting å holde på med, og kjeder seg. Klatring i trær og graving i jord er forbudt. Sølekaker kan de bare drømme om. I stedet blir ungene kreative med skikkelig streker som selvfølgelig er uakseptable.

Unger som mekker scootersykler står neppe på hjørnet og sniffer bakefett for å si det litt direkte.

Høres helt sykt ut at barn ikke skal få grave i jorda, eller klatre i trær. Jøss.

Men har heller ikke inntrykket av at elscooter-banden mekker så mye sykkel. Det går mer i selfie på elscooteren med en bakpå... Mens man kjører...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA