Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bodø: "Kommunen taper seks millioner i året på gratis elbilparkering"

Startet av elektrolux, søndag 26. juni 2016, klokken 12:51

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Sitat fra: edyrli på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:14
Jeg ser ingen som helst grunn til at det skal forskjellsbehandles om syklene er Vanlig sykkel, Tradisjonell elsykkel eller elsykkel av scootertypen. Vi har et regelverk som sier at disse er likestilt med vanlige sykler.

Det jeg derimot stiller spørsmål til er modifisering av disse. Jeg har nesten ikke sett noen som faktisk bruker pedalene. Da blir den med en gang et ulovlig motorkjøretøy. Samme problemstilling gjelder jo selvfølgelig for alle elsykler.
Da er det vel bedre med en kontroll av elsykler istedenfor et generelt forbud?

Aldersgrense, spør du meg. Sett den på 16 år. Det går såpass mye fortere enn vanlig sykkel og krever mer av de som sykler.

Samtidig så er det et poeng dersom det får ned biltrafikken til og fra skolene i forbindelse med kjøring / henting.

Men kan ikke ungene sykle på vanlige sykler? Hvor store avstander skal de liksom? I byene er det begrenset hvor lang vei man har til skolen.

Electrix

Sitat fra: edyrli på tirsdag 26. april 2016, klokken 10:14
Jeg ser ingen som helst grunn til at det skal forskjellsbehandles om syklene er Vanlig sykkel, Tradisjonell elsykkel eller elsykkel av scootertypen. Vi har et regelverk som sier at disse er likestilt med vanlige sykler.

Det jeg derimot stiller spørsmål til er modifisering av disse. Jeg har nesten ikke sett noen som faktisk bruker pedalene. Da blir den med en gang et ulovlig motorkjøretøy. Samme problemstilling gjelder jo selvfølgelig for alle elsykler.
Da er det vel bedre med en kontroll av elsykler istedenfor et generelt forbud?
Her er jeg helt enig. I stedet for å lage nye liksom"forbud" og informere om dette burde man heller angrepet problemet med å informere om regelverket for elsykler og el-mopeder og konsekvensene av å bryte disse. For da kjører man en uregistrert moped som ikke er i hverken forskriftsmessig eller forsvarlig stand, og i tillegg har man gjerne i strid med veitrafikkloven kjørt denne mopeden på gang- og sykkelvei. Og sjåføren er gjerne uten førerkort.

Da er det gjerne både bot og utsettelse på førerkort hvis man blir avslørt, og tar jeg ikke feil så er det også fare for at foreldres førerkort ryker dersom de står som eier og har medvirket til lovbruddet.

Og dersom man skulle bli innblandet i en ulykke så ligger man veldig dårlig an med så mange direkte lovbrudd, det faller fort inn under grov uaktsomhet. Som igjen fører til erstatningskrav og regress. Dersom du da skader noen som har livsforsikring som en del har i dag så vil de få utbetalt ganske store beløp ved varige men, penger som forsikringsselskapet med loven i hånd vil kreve dekket av sjåføren.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

65lars

#17
Leser denne tråden, og rister litt på hodet.
Jeg har syklet hver dag i 14 år nå, året rundt, til jobb og andre steder.  Har sett minst tre, og hørt om minst tre andre - sykkelulykker. Bekjente. Folk blir skadet, brekker bein og hofter, slår hodet.
Alvorlige skader.  Alle vanlige sykler, uten elektrisk, men ulykkene skyldes bare folk som sykler alt for fort, oftest rundt hjørner.

Og nå, er jo http://www.segway.no/ - lovlig i Norge. De hadde en kampanje i Fredrikstad i fjor, og der var flere på banen, siden har jeg ikke sett en eneste en her.  (En Genial Ting - det der!)
Jeg ser unger, 8-10 år gamle, rundt på elektriske en-hjulinger, uten sete, og de går fort, kanskje 25km/t snur på en ti-øring, lærer balanse.  Om de faller av og slår seg, vel...  De lærer.

Nei, hva jeg virkelig tror vi trenger her er et nytt statlig supperåd om el-drift.
http://www.nrk.no/skole/?page=search&q=&mediaId=16976

Som kan beskytte oss fra oss selv.
Full sysselsetting!
::)
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA