Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ble du overbevist eller ikke - etter prøvetur?

Startet av TrondT, søndag 26. juni 2016, klokken 11:25

« forrige - neste »

TrondT

Den beste ELBILEN - finnes den /  hvordan bør den være?

Hvilken bil er nærmest idag?

Først en presisering.
Her snakker vi om elbilen i et miljø-perspektiv. Altså det totale miljøavtrykket til elbilen;
- produksjon
- vedlikehold/livslengde
- løpende
En ønsketenkning: en bil som er "lett" å lage, som har uendelig levetid (ikke rust), fleksibel  (muduloppbygget), med godt batteri og som er effektiv å lade.
Som dere skjønner, er en slik bil neppe noe for den motebevisste raserkjører.

Idag ser vi elbiler som bygger på fossilbilen, med motor foran, og ellers lik fossilbilen, eks Golf, Mercedes. Så har vi Tesla, som bygger sin bil "fra bunnen", med motorer mellom hjulene, og der batteriene er en del av plattformen. BMW idag leveres med rustfrie karosseri.
Men, er bilene tilstrekkelig moduloppbygget, som gjør at de kan fornyes uten å kjøpe ny bil.
Jeg frykter at om 10-15 år vil vi ha en masse elbiler som må skrotes. På lang sikt er vel dette ikke ønskelig?
Synspunkter?




2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

AmocoCadiz

Moduloppbygging av elbil er en smart miljøvennlig idee, men den tradisjonelle bilbransjen har aldrig ønsket det , da det vil hemme nybilsalget mye etterhvert, så sterke motkrefter fra industrien.

Men små uavhengige produsenter kan utforske konseptet, Pivco og Think hadde jo modulbaserte plastkarosseri deler.
Tesla har jo testet batteribytte mulighet. (men gått bort fra det, hvorfor egentlig...?)

Så finnes neste mulighet for dagens biler, at en ny lokal oppfinnsom hackerkultur /bedrifter kan oppstå, slik som for mobiler/datamaskiner,
som kan oppgradere software og batteri til eksisterende biler til relativ lav kostnad når nye bedre batterier kommer.

Regelverk for godkjenning av oppgradering av elbilers kapasitet må bli tillatt, noe som går fint an hvis den politiske viljen og et edrulig regelverk vedtas, hvor disse hackerverkstedene får en godkjenning til denne type oppgradering som da i utagngspunkt går på rekkevidde og ikke motorkraft.


timingbeltkiller

Økologisk er den beste bilen null bil.
For enhver bil skader miljøet både i produksjon og i bruk.

Økonomisk er den beste bilen den minste og billigste som dekker kjørebehovet ditt.
Og det veksler fra person til person.

Hobbymessig er den beste bilen den som gir størst kjøreglede.
Også det veksler fra person til person.

GLOBALT
er nåværende bilproduksjon på 100 millioner i året og totalbestand på  en milliard
ikke økologisk bærekraftig uansett biltype.
Når så de folkerike nyindustrielle landene (Kina, India m.fl.) planlegger
for samme biltetthet som i den vestlige verden og med det flerdobler bilparken,
kan det bare beskrives som å bruke motorsag på greina vi sitter på.

Med andre ord garanti for at det pågående selvmordsforsøket til rovdyret
stohjerna primat kommer til å lykkes relativt snart.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

I mine øyne er Think Classic den beste Elbilen.

Enkelt og greit forde den er så enkel og grei. Har omtrent 0 verdi, Kjører på overtid og all forurensing er 16 år tilbake i tid.

Bruker lite energi, og motorstyringen er et forbildet dessverre ingen til nå har forstått helt enda.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Ingen ting varer evig og selv en elbil har slitedeler som oppheng, lagre, bremser, støtdempere osv. På et tidspunkt vil det ikke lønne seg å reparere selv biler med aluminium og karbon kaoresseri som Tesla og BMW.

Som folk pusse opp huset med en gang det kommer en ny farge på Facebook, vil folk ha nye ting når det har gått noen år. De som synes det er greit å holde i gang en gammel bil er en bitte liten minoritet - beklageligvis ut fra miljø synspunkt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

#5
Den mest miljøvennlige elbilen er den som fører til de største utslippsreduksjonene. Og for å føre til størst mulig utslippsreduksjoner må elbilen erstatte noe som er mest mulig forurensende.

Utifra dette vil jeg tro at den mest miljøvennlige elbilen er en stor SUV eller pickup, som erstatter noe sånt som en Tahoe.

Dette finnes ikke ennå - det nærmeste er kanskje Tesla Model S og X. Til den grad de erstatter store utslippsbomber så er de mest miljøvennlig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hansi

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 21. april 2016, klokken 08:37
Den mest miljøvennlige elbilen er den som fører til de største utslippsreduksjonene. Og for å føre til størst mulig utslippsreduksjoner må elbilen erstatte noe som er mest mulig forurensende.

Utifra dette vil jeg tro at den mest miljøvennlige elbilen er en stor SUV eller pickup, som erstatter noe sånt som en Tahoe.

Dette finnes ikke ennå - det nærmeste er kanskje Tesla Model S og X. Til den grad de erstatter store utslippsbomber så er de mest miljøvennlig.

Det spørs vel hvor miljøfiendtlig batteri-produksjon er vs fossilbil-bruk. Elon Musk påsto vel han skulle komme med noe tall på dette for Model S(?), men det har ikke kommet noe som jeg har sett(?), det tyder jeg som at tallene ikke er så gode..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på torsdag 21. april 2016, klokken 14:27
Det spørs vel hvor miljøfiendtlig batteri-produksjon er vs fossilbil-bruk. Elon Musk påsto vel han skulle komme med noe tall på dette for Model S(?), men det har ikke kommet noe som jeg har sett(?), det tyder jeg som at tallene ikke er så gode..

Det er vel neppe noe poeng å komme med slike tall før GF er i drift med celleproduksjon. Det er jo den som vil stå for det aller meste av batteriproduksjonen, og den bygges med hensyn på lavest mulig utslipp og energiforbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Jeg har forståelse for at han venter på det ja, produksjonen av batterier der vil forhåpentligvis og sannsynligvis være mye mer miljøvennlig enn dagens batteriproduksjon :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Trekkoppbil

Det finnes sikkert konkuransebiler innen økokjøring som tilfredsstiller trådstarts kriterier bra.
Men enn sån bil kan man kanskje kjøre økonomisk over ei slette i Australia under gunstige kår, men disse bilene dekker vel ikke noe praktisk transportbehov.
Kriterier for en bil, bør gå på nytteffekten, sikkerhet, pålitelighet, osv.

Magster

Hadde vært fornøyd med en moduloppbygget Audi a4 Avant, med karbonkarrosseri, frunk, og 60-70 Kw/h batteri =)

Ellers så tror jeg Bmw i5 kan bli bra!

AmocoCadiz

Sitat fra: Magster på lørdag 23. april 2016, klokken 10:36
Hadde vært fornøyd med en moduloppbygget Audi a4 Avant, med karbonkarrosseri, frunk, og 60-70 Kw/h batteri =)

Ellers så tror jeg Bmw i5 kan bli bra!
Den kommer nok fortere enn vi tror, etter alle utslippsskandalene må bilindustrien dra opp av ermen langt bedre elbiler av typen slik du beskriver og presentere/produsere de mye raskere enn opprinnelig planlagt.
Tipper 2-3 år.
Da forsvinner også parantesen med ladbare hybrider med mikrobatteri, som da vil få historiens mest sviende bruktbiltap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA