Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takk for følget... elbil-edition v1.0

Startet av Bjoris, søndag 26. juni 2016, klokken 01:48

« forrige - neste »

Bjoris

Dette er kanskje interessant for flere?

Jeg tenker at det nå kan være veldig smart å lease siden veldig mye skjer de neste årene og det derfor er nesten umulig å forutsi verdiutviklingen på biler generelt fremover, gjelder alle typer. Til nå har jeg tenkt at leasing blir amatøren som skal vedde mot de profesjonelle og som en vil se er det litt sånn også, men absolutt ett interessant alternativ selv om jeg tviler p at vi kommer til å droppe Sen i bestilling, men det var ett interessant regnestykket syns jeg!

Forutsetninger
Jeg har fått 3 års leasing tilbud på GTE stv ok utstyrt og sett det ifht 70D i bestilling, prisene er om kjent ca 100.000 mer nå. For å sammenligne tilbudene har jeg valgt å justere EK og nedbetalingstid slik at en betaler det samme totalt sett for begge bilene over 3 år og sett på hvilken restverdi Teslaen må ha vs restlån for at dette skal bli sammenlignbart. Da sitter en igjen med hvilken saldoavskrivningssats som gir kryssningspunktet og det har jeg funnet at er 13,9%. Tidligere har jeg hatt en tommelfingerregel på 13%, Tesla har til nå gitt mye lavere sats, men her kan absolutt ikke historien brukes som fasit for fremtiden!

I denne sammenligningen må jeg altså få mer enn 466.000 for min 70D som er kjørt maks 60.000 om tre år for at dette totalt sett skal bli bedre butikk. Vi trenger ikke ta denne verdivurderingen på nytt. Mva på dyre elbiler og massiv overgang til elbiler taler for lavt verdifall, ny teknologi som model 3 og generelt billigere elbiler taler i mot at eldre elbiler skal holde seg godt i pris. Jeg tror derfor at å legge seg på 13-14% avskrivning pr år ikke er så veldig dumt, en kan håpe det blir mindre, men jeg ville ikke veddet mye på det...



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

tkjoerlaug

Interessant regnestykke da usikkerhet rundt drivlinje el, diesel, bensin, hybrid, samt effekt av politiske støtteordninger er stor, som kan gi en stor risiko på verditap.

Umiddelbart synes jeg forsikring er satt svært høyt. Jeg betaler 5500kr for min 85D med pluss-forsikring og 16000km kjørelengde. Drivstoff/strøm vil også være litt individuelt avhengig av hvor mye man lader hjemme eller gratis på jobb/offentlig/superlader/betalt chademo osv, men 5000kr virker noe lavt for kjørelengde på 60000km


Bjoris

Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 20. april 2016, klokken 14:28
Interessant regnestykke da usikkerhet rundt drivlinje el, diesel, bensin, hybrid, samt effekt av politiske støtteordninger er stor, som kan gi en stor risiko på verditap.

Umiddelbart synes jeg forsikring er satt svært høyt. Jeg betaler 5500kr for min 85D med pluss-forsikring og 16000km kjørelengde. Drivstoff/strøm vil også være litt individuelt avhengig av hvor mye man lader hjemme eller gratis på jobb/offentlig/superlader/betalt chademo osv, men 5000kr virker noe lavt for kjørelengde på 60000km

Ja, jeg anbefaler folk som skal kjøpe i dag og som ikke ser at elbil passer deres behov/lommebok å lease iallefall fremfor å kjøpe både hybrid og fossilbil, men det er klart de som regner på leasingen følger også med i timen, så jeg ble litt overrasket over at det ikke var dyrere enn dette for en såpass dyr bil som Passat.

Strøm for 5000, tror ikke det blir mye mer, men som du sier kommer annpå hvordan er lader, lader gratis på jobb og på alle langturer så regnet med at halvparten av kjøringen var gratis, 12000 kw går med på på 6000 mil og så 5000 kr for 6000 kw...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

o.b.lix

Par momenter:
0,35 er kanskje litt lite i forbruk på GTE i praksis http://www.golfgte.no/?topic=39.0
Leasing er veldig dyrt om du overskrider 20.000 km / år
GTE Har vel hengerfeste, Tesla ikke
Leasing "straffer" riper, slitte dekk, slitt interiør etc mye?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Roma

Hva med å kjøpe en gammel bil til 10-15k, skru selv og ha den i 2 år til EU godkjenningen går ut? Siden økonomi virker å være et viktig argument her.

Obs ikke ment spydig Bjoris  :) Men jeg kan ikke tenke meg noen situasjoner der leasing lønner seg for andre enn den som leasingbilen.

Bjoris

Som sagt jeg kommer neppe til å kjøpe en GTE selv, men har en kollega som begynte å se på leasing av BMW 520 Dat og da begynte jeg å se på dette og lagde regnestykket med GTE siden det er den eneste bilen jeg kunne vurdert. Stv og hengerfeste er store pluss, resten er minus. Det er utrolig irriterende at ikke S kan ha henger...

Som en ser kan en forsvare enn 200.000 dyrere bil også;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Djur1



Kanskje litt off topic,  men jeg har tro på leasing fremfor eie de neste årene.

Med kampanjer kan en få svært billig rente,  gjerne på modeller som er i ferd med å bli erstattet.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Bjoris

#7
GTE har 1,9% rente, fri service og vinterhjul for 6000,-, iflg selger 900 Kr under "vanlig" pris pr mnd. Innskuddet er jo litt med 68.000!

Uansett er vel dette ganske bra. 2,05 Kr pr km om en kjører over 20.000 pr år
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Havebigfun

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. april 2016, klokken 16:43
Leasing "straffer" riper, slitte dekk, slitt interiør etc mye?
Dette er nok den mest undervurderte kostnaden- alle skader blir beregnet ganske friskt og kommer oppå leasingkostnaden. Mange går på en blemme her. Leasing lønner seg helt sikkert for leasingselskapet - hvorvidt det lønner seg for forbrukeren avhenger bla. av flaks- eks ingen bulker bilen din.

Bjoris

Ang striper og bulker så hevder selger hos Møller at vanlig slitasje som striper som kan poleres bort ikke gir trekk. Til og med parkeringsbulker uten knekk i lakken skulle være dekket! Iflg selgeren var dette en myte som hang ved leasing. Hvordan dette avtale skriftlig vites ikke:) Det skulle være slik at ting du kom unna med når bilen skulle selges om du eide den skulle dette også gå uten ekstra kost på leasingen...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Havebigfun

Min kollega fikk real " baksmell" da han leverte inn en leaset Golf,
tilsvarende en nabo med en leaset Up! - forskjell mellom teori og praksis- slik det ofte blir når man snakker med selgere.

Bjoris

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 21. april 2016, klokken 09:22
Min kollega fikk real " baksmell" da han leverte inn en leaset Golf,
tilsvarende en nabo med en leaset Up! - forskjell mellom teori og praksis- slik det ofte blir når man snakker med selgere.

Ja, det er jo en risiko absolutt:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

o.b.lix

For moro skyld takserte jeg bilen hos NAF i Bergen før jeg leverte inn firmaleasingbil. Her sa de 9.500,- i påkost. Leasingfirma ville ha bilen inn til Oslo, og jeg fikk regning på 45.000,-!

Jeg slo taksen i bordet, men fikk en takst fra leasinggutta i retur, som ganske riktig fastslo 45.000,-. Og taksten var laget av... NAF i Oslo!

Enten er ting jævlig dyrt østpå, eller så vet NAF i Oslo at om de ikke lager "gulltakster", så får de ikke taksere mere. Uansett, leasing med gjenkjøpsverdi er den sikreste måten å "bli tatt bakfra" på. Leaser du bilen ned i null går det greit. Men du kan glemme å avbryte en leasingavtale, da skal de ha like mye blod fra deg for å avslutte (med mindre du finner noen til å overta avtalen)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Tja, jeg har leaset mange biler, aldri betalt en krone ekstra for riper eller slitasje.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øggen

Ville overhode ikke tatt noe leasing grunnet kost. Dårlig erfaring med dette, helhetlig sett. Mange faktorer som er irriterende, f.eks moms på veiavgiften og bom-betalinger fra banken. Hybrid er uansett ikke aktuelt grunnet kostnader, og at mine antagelser er bekreftet:

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/ladehybrider-slipper-ut-tre-ganger-mer-enn-oppgitt/a/23662656/
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA