Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Range extender

Startet av ravn, søndag 26. september 2010, klokken 00:51

« forrige - neste »

ravn

Som erfaren elbilist var det jo på tide at jeg endelig fikk satt sammen en elsykkel. Byggesettet har jeg hatt liggende i en 7 måneders tid, men det måtte en skikkelig kø på vei hjem fra jobb til før jeg fikk fingen ut.

Sykkelen er i utgangspunktet ikke egnet til ombygging, men det var den jeg hadde. Så det ble litt knoting med ting som at sykkelen har bremsehåndtak og girsystem i en enhet og slikt (fiksa det greit med en sag :P). Men sluttresultatet er strålende. Gjennstår å få pedelec sensoren på plass, men det har jeg blitt lovet hjelp til.
I tillegg fant jeg ikke ut hvordan batterimåleren skal kobles, noen som har Golden Motor sett som kan fortelle?

Jeg ser helt klart at el-sykkel blir mitt førstevalg som til/fra jobb transport, men litt væravhengig:

Sykkle til jobb: 10-15 min
Bil til jobb: 15-60 min
Buss til jobb: 30-60 min



Jeg er overbevist!
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

jkirkebo

Sitat fra: ravn på torsdag 26. august 2010, klokken 08:43
Jeg ser helt klart at el-sykkel blir mitt førstevalg som til/fra jobb transport, men litt væravhengig:

Hvorfor væravhengig ? Jeg bruker min el-sykkel året rundt, 16km hver arbeidsdag. Ikke noe problem overhodet, om man bare bruker passende klær og investerer i et par gode piggdekk...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

janstok

Ledningen til batterimåleren skal kobles til + spenning på batteriet. Husker ikke hvilken farge det var akkuratt nå...

Når det gjelder goldenmotor, husk å gjøre alt vanntett, jeg fikk ødelagt batteriet i vinter på grunn av vann og salt.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

ravn

#3
Så den skal rett til batteriet, ikke innom kontrolleren?

Og hvor mye kan jeg pakke inn kontrolleren (tenker på hvor mye varme den utvikler/tåler)?
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

janstok

Jeg koblet ledningen inn på den røde ledningen som er + inn på kontrolleren, greit å få samlet alle koblingspunkt en plass....

Batteri og kontroller kan pakkes inn i plast. Kontrolleren blir ikke veldig varm, og hvis den blir for varm er det en temp. sensor som kutter.
Men det beste hadde vel vært en sykkelvæske eller noe som er vanntett og som både kan romme batteri og kontroller.   
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

ravn

ja jeg tenkte på å koble det samme sted, har allerede en forgrening.

Batteriet har jeg på orginalt goldenmotor bagasjebrett (gamletypen). Veldig praktisk, men får se hva jeg kan få til med tanke på en like praktisk skjerming.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

PerBear

Vann er dobbelpyton for elsykkel:
1 x Pyton for du blir våt (på en sykkel, ikke i min liggesykkel  ;) +
1 x Pyton for kineserne ikke leverer vanntette batteripakker  :( = ¨2 x Pyton  >:(
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: PerBear på fredag 27. august 2010, klokken 00:39
Vann er dobbelpyton for elsykkel:
1 x Pyton for du blir våt (på en sykkel, ikke i min liggesykkel  ;) +
1 x Pyton for kineserne ikke leverer vanntette batteripakker  :( = ¨2 x Pyton  >:(

Tja, jeg blir ikke våt, men så bruker jeg regntøy når det regner da ;)

Kinesiske kit vet jeg lite om, men mitt batteri (og motor+controller) fra Singapore-baserte Ezee har ihvertfall holdt seg fint og vanntett hittil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ravn

Fikk montert momentarm fra ebikes.ca i dag, samt byttet ut en neve skiver med en solid en fra samme sted.

Nå venter jeg spent på å motta lite kretskort fra en bekjent som vil gjøre kinasettet lovlig. Dette gjør det vet å benytte GM's pas sensor, og den må da ha puls fra sensoren hvert sekund, hvis ikke trigger den bremseinngangen på kontrolleren slik at motor (og event cruise control) stopper.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

PerBear

Sitat fra: ravn på tirsdag 14. september 2010, klokken 20:24
Nå venter jeg spent på å motta lite kretskort fra en bekjent som vil gjøre kinasettet lovlig. Dette gjør det vet å benytte GM's pas sensor, og den må da ha puls fra sensoren hvert sekund, hvis ikke trigger den bremseinngangen på kontrolleren slik at motor (og event cruise control) stopper.

Hadde det ikke vært bedre å "dempe" gasspådraget til maks 6 km/t? (det tillates inntil 6km/t uten pedaltråkk).
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

ravn

Da blir det straks mye mer komplisert. Men kanskje i neste omgang :)
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA