Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Mippen, fredag 24. juni 2016, klokken 13:29

« forrige - neste »

sven erik

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 20. april 2016, klokken 20:38
Det kostar kun meir med hurtiglading om du har bilar som ikkje utnyttar hurtigladinga skikkeleg, typisk Leaf og eGolf. Desse ligg og putlar på 15 - 20kW ladeeffekt, sjølv om ladaren i utgangspunktet er 50kW. Sjølv får eg aldri under 30kW på min bil, ofte opp mot og over 40kW opp til rundt 60%. I vinter lada eg frå 11% til 83% på 35 minutt i 18 minus (Geilo). Med slike tal er det framleis (litt) billigare med straum enn med bensin / diesel. Alt av bomfritak, i tillegg til at ein faktisk startar turen med fullt batteri, blir bonus.

Dagen etter ladinga på Geilo sto eg derimot i ladekø bak ein eGolf som brukte 50 minutt frå 20% - 90% i -5 (Norheimsund). Det var ikkje ladaren det sto på, eg lada frå 27% - 50% på 8 minutt. Det er klart at om bilen ikkje er eigna til hurtiglading, og difor brukar lang tid kvar gong, blir det dyrt. Men i sånne tilfelle er eg ekstra glad for minuttpris, slik at dei som har dårlege bilar som opptek ladestasjonane meir enn naudsynt må betale for det.

faktisk på min er  fortum tregere en andre da snakker jeg fra 3% til 60%  om man lader over 75% tar det lang til på alle bilene

Mippen

Jeg ser flere skriver det ikke er et så stort problem med ladekø. Det er flere elbiler nå enn for snart 3 å siden, så jeg lurer på hva som gjør det? Har tilbyderne priset seg ut av markedet? Er det flere som bare bruker elbil som nr2 bil? Eller er det rett og slett nok ladere?
Fremtiden er elektrisk.

THE

@Mippen, det er nok problemer med ladekø i forbindelse med utfartshelger og for så vidt vanlige helger også. Jeg har stått i ladekø ved et par anledninger pga. at ladestasjon kun takler en bil om gangen, og det ikke er mulig å lade på AC og DC samtidig.

Det er mange flere elbiler på veiene denne sommeren enn i fjor sommer, og mange som ikke tør å legge ut på langtur med elbil vinterstid vil nok forsøke nå i sommer. Det kan resultere i flere ladekøer, men samtidig bygges det stadig vekk ut hurtigladere. Den første runden med Enova-støttede hurtigladere kommer opp i løpet av sommeren/høsten, og vil hjelpe ganske mye på kapasitet på ladere rundt omkring. Jeg tror at mange er skremt av begrepene rekkeviddeangst, ladekø, ladetrøbbel osv., og derfor lar elbilen stå på lengre turer. Etter hvert som det blir minst 2 hurtigladere +22kW AC på alle ladelokasjoner, og hurtigladere kommer med max 50 km avstand langs hovedveiene, så vil nok flere våge seg ut på elbil-langtur. Det blir spennende å se om det resulterer i mer problem med ladekø, det vil i så fall føre til at mange på nytt velger diesel/bensin på lengre turer. Ladeinfrastruktur, både tilgang, pålitelighet og pris, er viktig hvis folk skal velge elbil på langtur. 

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: Mippen på torsdag 21. april 2016, klokken 07:27
Jeg ser flere skriver det ikke er et så stort problem med ladekø. Det er flere elbiler nå enn for snart 3 å siden, så jeg lurer på hva som gjør det? Har tilbyderne priset seg ut av markedet? Er det flere som bare bruker elbil som nr2 bil? Eller er det rett og slett nok ladere?

Fra jeg kjøpte meg elbil (under to år siden) til nå har det kommet enormt mange nye ladere. Uten fortum ville nok livet vært et sant helvete akuratt nå. På min første tur Oslo->Kristiansand var det et sjansespill, nå er det jo mange nye laderre. I Oslo er jo ladetilbudet blitt ENORMT mye bedre. E6 nordover Oslo -> Lillehammer er ikke sammenliknbart med hvordan det var for bare ett år siden.

Electrix

Sitat fra: sven erik på onsdag 20. april 2016, klokken 15:05
jeg kjører vel en 40 tusen i året med elbil  men når en kjører ofte 50 til 60 mil på en dag er hurtiglading for dyr regnet på det at det er drere en å kjøre fosil å betle noen av bommene som en m kjøre + ja en bruker noe mer tid  men koster ladingen for mye vil det  ikke bli brukere  og det er ikke strømmen som koster for  disse  som har att de opp  men det å sette det opp + efekt avgiften  og dete koster uansett om det er 1 eller 50 per dag som bruker disse
En del elbiler lader litt tregt, men har du en Leaf30kWh så kan du regne med å lade til rundt 70% med 45kW, du kan da regne med å få ca 20kWh inn med 40 kW snitteffekt på 30 min, hvis du ankommer med nesten tomt batteri. Med de kjørelengdene du nevner vil du da lett oppnå en del rabatt hos Grønn Kontakt og gjerne betale helt ned i 1,50 pr minutt. Men la oss si at du lader litt her og der og dermed har en snittpris på 2,- pr minutt, da koster disse 20kWh 60 kr og du kan kjøre 125 km med forbruk 1,5kWh/mil. Til sammenligning vil det koste 69kr med dieselforbruk 0,5 liter/mil og 11kr liter, men da kommer skift av olje, filter ol og bompenger i tillegg. I tillegg har du kjørt de første 150 km av turen omtrent gratis med elbilen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Gnilre

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. april 2016, klokken 14:16
Én enslig lader bør man dog absolutt prøve å unngå (slik som på Kiwi Roa) og om det alikevel må være slik bør det ihvertfall være en dobbel 22kW stolpe ved siden av (noe det ikke er på Roa).
Under et annet delforum her står det beskjed fra Fortum at de skal bytte ut defekt lader på Roa og sette opp to hurtigladere der. Skal være klar om 14 dager skrev de ! På en tur jeg hadde i fjor med 5 hurtigladinger var Roa eneste stedet jeg opplevde "kø": ca 10 minutter ventetid.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

zyp

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 20. april 2016, klokken 20:38
Det kostar kun meir med hurtiglading om du har bilar som ikkje utnyttar hurtigladinga skikkeleg, typisk Leaf og eGolf. Desse ligg og putlar på 15 - 20kW ladeeffekt, sjølv om ladaren i utgangspunktet er 50kW.

Det stemmer ikke med mine erfaringer. Jeg kjører e-Golf selv, og i følge ladehistorikken til Grønn Kontakt så ligger jeg typisk rundt 36-37kW i snitteffekt. Laveste snitteffekt jeg har logget er 28.84kW og høyeste er 40.66kW.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18cIKiWBeHjlZ57bwvrrbtiUNo3hvt6jiP4NJ66DxVmw/pubhtml

sven erik

på min E NV-200  lader vi  hos fortum kontakt fra 3% til 60%  på 20 min  men hos Arctic Road lader en det samme på 15 min det vil si  at fortum  har satt ned lade farten

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA