Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Mippen, fredag 24. juni 2016, klokken 13:29

« forrige - neste »

OlavEmil

#15
Imponerande å klare å hente ut 36kW frå eit 22kW (eller mindre) ladepunkt. Semihurtiglading er vel per definisjon lading opp til 22kW.

Eller brukar vi uttrykka slik det passar oss best, som ein viss trebokstavs brukar som vi ikkje har sett noko til på ei stund, som hadde frykteleg sterke meiningar rundt kva som eigentleg var "universelle hurtigladarar"?


Elles har eg òg sett at eGolf og Leaf slit med hurtiglading i kulde. Treng ikkje vere sprengkulde heller. Kom til ein hurtigladar i -5 der det sto ein Golf som då hadde 20% på visaren. Sto og venta over 50 minutt før han nådde 90%. Eg sto så i nøyaktig 8 minutt, og fekk på den tida lada frå 27% til 50%...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

automat

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:30
For prisen av en stk hurtiglader kunne tilbyder satt opp 20 semihurtigladere og solgt strøm for en mye mer fordøyelig pris.
22kW AC er et marginalt produkt, som bare et fåtall elbiler har fullverdig nytte av (Renault og noen Tesla). For alle andre er dette i beste fall rask saktelading.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:43
På vei til Bergen i sprengkulden semihurtigladet jeg med 36 kW effekt,
Hvordan klarte du det? Har du montert inn ekstra 22 kW Brusa-ladere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beckern

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:30
For prisen av en stk hurtiglader kunne tilbyder satt opp 20 semihurtigladere og solgt strøm for en mye mer fordøyelig pris.

Det ville vært den absolutte katastrofe om noen fant på slik galskap.

jkirkebo

Sitat fra: automat på tirsdag 19. april 2016, klokken 23:38
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:30
For prisen av en stk hurtiglader kunne tilbyder satt opp 20 semihurtigladere og solgt strøm for en mye mer fordøyelig pris.
22kW AC er et marginalt produkt, som bare et fåtall elbiler har fullverdig nytte av (Renault og noen Tesla). For alle andre er dette i beste fall rask saktelading.

Jepp. Men på den andre siden er det slike ladepunkter som må opp om man skal tilby maks ladestrøm både til biler med 11kW 3-fase lader og biler med 7.4kW 1-fase lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Det er vel ingen etablert regel for hva som kalles hurtig eller ikke, men en god tommelfinger regel er om en lader med mer eller mindre enn 1C. Altså hurtiglader en gjerne et mobilbatteri på 700 mA med en 1A lader, mens en må over 22 kW som dere er inne på på en typisk elbil.

Poenget mitt var at semihurtig lading var raskere enn hurtiglading, selv om jeg hadde koblet meg til en 22 kW semihurtiglader ville Zoe'en ha ladet dobbelt så raskt som bilene som ladet via DC porten.

Framover vil vi se flere og flere biler med 3 fase lading, enten 11 kW eller 22 kW, og da blir det enda mer nyttig om en kan komme til 20 semihurtigladepunkter enn 1 DC hurtiglader med lang kø. Igjen, en kombinasjon er enda bedre. Etterhvert vil nok koffertladeren jeg har til 200 000 kr falle i pris, og den dagen slike koster 30 000 kr kjøper også jeg en. Koblet opp mot et 22 kW ladepunkt er det ikke mye behov for å bruke en dyr DC hurtiglader
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

Har hurtigladet 8 ganger så langt i april, og i snitt ca 5 ganger pr måned siden jeg kjøpte bilen for et år siden. På Zoe har jeg alltid fått 40kW inn på batteriet selv med -10 grader ute. Trikset er å aldri starte hurtiglading på mer enn 20-30% SOC, og alltid ha varmt batteri. Uten hurtiglading blir elbilen bare en bybil, og sikkert fint for mange. Jeg ønsker å bruke elbilen til lengre turer, og ønsker meg selvfølgelig større batteri og færre ladestopp. Inntil videre bruker jeg hurtiglading "så ofte som mulig". Det vil si at jeg tar elbilen hvis det er praktisk å gjennomføre turen vha. hurtigladere, både for å vise andre at det er fullt mulig å kjøre lengre turer med elbil, og for å vise hurtigladeoperatører at det er behov for tilbudet.

Har hatt noen lengre jobbreiser med elbil de siste 15 dagene, og her er det av prinsipp valgt elbil for å vise arbeidsgiver (som er anti elbil, og nekter å sette opp ladepunkter på jobb) at det er mulig å bruke elbil hvis lademulighetene er gode nok.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

#22
Jeg hurtiglader "ofte", men så har jeg også en bil som jeg kan kjøre langt uten mange stopp på veien, og lader gratis. Når jeg hadde Leaf ladet jeg oftere på hurtiglader enn jeg gjør nå. I Hordaland hvor jeg bor var de fleste CHAdeMO ladere  gratis, nå koster de typisk 10 kroner i oppstart og 2,5 pr minutt.  Det syns ikke jeg er en avskrekkende pris. Før det ble betaling var det som oftest kø på de fleste laderne, og folk ladet ofte til maks. Nå er det nesten ikke kø, og folk lader ikke mer enn de trenger. På den måten er betaling også en ok ting for å sikre flest mulig tilgang.

Jeg ser helt klart at både pris og tilgang på ladere spiller inn. Jeg tror det vil jevne seg ut igjen når vi snart får rimelige elbiler med lang rekkevidde. Da vil behovet for mange ladestopp opphøre, og man kan kjøre såpass langt på en lading at de få ladestoppene man tar blir helt ok. Da blir ladestoppene ikke så dyre heller. Men trenger likevel flere ladere, og syns det er dumt at det ofte ikke er plass til mer enn en elbil på lading. Spesielt siden de vil at de fleste skal kjøpe elbil. Gruet meg mer til å lade enn om jeg kom fram med leaf. Var alltid kjipt å komme som bil nr2 eller 3.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Det som er viktig er at det blir mange ladere pr stasjon. Som det er i dag med en eller to ladere pr stasjon og 5 mil til neste stasjon så risikerer man når som helst en ladepause på en time ekstra. Dette er spesielt ett problem med kortrekkeviddebilene hvor man helst planlegger med ladestopp når det er kun er noen få km igjen på tanken. Da kommer man seg ikke til neste lader hvis det er kø.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Mippen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. april 2016, klokken 10:41
Det som er viktig er at det blir mange ladere pr stasjon. Som det er i dag med en eller to ladere pr stasjon og 5 mil til neste stasjon så risikerer man når som helst en ladepause på en time ekstra. Dette er spesielt ett problem med kortrekkeviddebilene hvor man helst planlegger med ladestopp når det er kun er noen få km igjen på tanken. Da kommer man seg ikke til neste lader hvis det er kø.

Det er sant, de gangene jeg måtte kjøre 40-60 mil med Leafen min var det alltid like spennende, og det var helt umulig å planlegge reisetid på grunn av ladekø. Var man ekstra uheldig møtte man på en eller flere biler som skulle sammen veien, og da måtte man vente på de samme bilene på neste lader også.
Fremtiden er elektrisk.

zyp

Jeg er relativt fersk elbilfører, men jeg har allerede kjørt flere turer på rundt 30 mil og én på 60 mil, og jeg opplever ladekø som et relativt lite problem. Av i underkant av 40 hurtigladestopp har jeg bare hatt to hvor det har vært noen vesentlig ekstra ventetid på grunn av kø, og begge var i påskeferien hvor det uansett er naturlig å regne med ekstra pågang.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. april 2016, klokken 10:41
Det som er viktig er at det blir mange ladere pr stasjon. Som det er i dag med en eller to ladere pr stasjon og 5 mil til neste stasjon så risikerer man når som helst en ladepause på en time ekstra. Dette er spesielt ett problem med kortrekkeviddebilene hvor man helst planlegger med ladestopp når det er kun er noen få km igjen på tanken. Da kommer man seg ikke til neste lader hvis det er kø.

Enig i at det bør være flere ladere på sentrale steder, og jeg synes tendensen går i den retning. Ref. f.eks Shell Mortensrund med 3 hurtigladere. Men samtidig skjønner jeg at man på mer usentrale steder som f.eks Dokka (som jeg benytter månedlig) må begrense seg til 2 ladere. Én enslig lader bør man dog absolutt prøve å unngå (slik som på Kiwi Roa) og om det alikevel må være slik bør det ihvertfall være en dobbel 22kW stolpe ved siden av (noe det ikke er på Roa).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Jeg har på mine 30 hurtigladinger kun opplevd EN gang at noen måtte vente på meg, og da var det 10-15 min, har selv  aldri ventet på noen andre.

Jeg er enig i at det helst bør være flere ladere, men en 22kW stolpe hjelper godt i nøden, spesielt når det er såpass kort mellom laderne at man kan rekke neste hurtiglader med en halvtime eller time saktelading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sven erik

jeg kjører vel en 40 tusen i året med elbil  men når en kjører ofte 50 til 60 mil på en dag er hurtiglading for dyr regnet på det at det er drere en å kjøre fosil å betle noen av bommene som en m kjøre + ja en bruker noe mer tid  men koster ladingen for mye vil det  ikke bli brukere  og det er ikke strømmen som koster for  disse  som har att de opp  men det å sette det opp + efekt avgiften  og dete koster uansett om det er 1 eller 50 per dag som bruker disse

OlavEmil

Det kostar kun meir med hurtiglading om du har bilar som ikkje utnyttar hurtigladinga skikkeleg, typisk Leaf og eGolf. Desse ligg og putlar på 15 - 20kW ladeeffekt, sjølv om ladaren i utgangspunktet er 50kW. Sjølv får eg aldri under 30kW på min bil, ofte opp mot og over 40kW opp til rundt 60%. I vinter lada eg frå 11% til 83% på 35 minutt i 18 minus (Geilo). Med slike tal er det framleis (litt) billigare med straum enn med bensin / diesel. Alt av bomfritak, i tillegg til at ein faktisk startar turen med fullt batteri, blir bonus.

Dagen etter ladinga på Geilo sto eg derimot i ladekø bak ein eGolf som brukte 50 minutt frå 20% - 90% i -5 (Norheimsund). Det var ikkje ladaren det sto på, eg lada frå 27% - 50% på 8 minutt. Det er klart at om bilen ikkje er eigna til hurtiglading, og difor brukar lang tid kvar gong, blir det dyrt. Men i sånne tilfelle er eg ekstra glad for minuttpris, slik at dei som har dårlege bilar som opptek ladestasjonane meir enn naudsynt må betale for det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA