Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Mippen, fredag 24. juni 2016, klokken 13:29

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

tutti

Med stive minuttpriser som gir varierende effekt ettersom vær og biltype så er det ikke rart at mange skyr hurtigladere som pesten.

Fortum bør gå over til CLEVER konseptet samt gi rabatter til storbrukerne.

BobbyBrown

Jeg har aldri sett en hurtiglader med mine egne øyne, så det er ikke bare økonomien som er grunn til at enkelte aldri hurtiglader...jeg har forøvrig aldri hatt behov for å hurtiglade heller, men hadde det vært bedre utbygd andre steder enn på østlandet, hadde jeg kanskje kjørt mere på langtur med elbilen også

Nuvolari

#3
Jeg syntes både prismodellen og prisen til fortum er riktig. Jeg er mer bekymret for at fortum ikke tjener nok penger til at de overlever.

Ift priselastisiteten på tjenesten tror jeg ikke etterspørselen hadde økt nevneverdig om de reduserte prisene. På samme måte tror jeg ikke etterspørselen hadde falt særlig mye dersom de hadde satt opp prisene med 10%.

Oppsummert håper jeg fortum overlever slik at det gode ladetilbudet vedvarer og jeg vil heller at de setter opp prisen med 10% enn at de går konk.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

elektrolux

For prisen av en stk hurtiglader kunne tilbyder satt opp 20 semihurtigladere og solgt strøm for en mye mer fordøyelig pris.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Nuvolari

#5
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:30
For prisen av en stk hurtiglader kunne tilbyder satt opp 20 semihurtigladere og solgt strøm for en mye mer fordøyelig pris.

Skal man fra A til B hurtigst mulig er selv Chademo på grensen til hva man gidder å vente på noe undersøkelsen referert til over viser. Egentlig kun Tesla sin superlader som er innenfor det akseptable dersom det skal være et alternativ til fossilbil for mannen i gata. Semihurtiglading vil kun være et alternativ for entusiaster eller dersom man uansett må spise/handle på veien og kan lade samtidig.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Ferry

Jeg hurtiglader kun når jeg må. Å hurtiglade uten å måtte blir som å kjøpe med dyrt vann hjem for å fylle i brønnen. Jeg kjøper dyrt vann også, når jeg må. Men ikke mer enn jeg trenger.

epsilone6

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:30
For prisen av en stk hurtiglader kunne tilbyder satt opp 20 semihurtigladere og solgt strøm for en mye mer fordøyelig pris.

DA kunne du ha solgt mange fremtidige zaptec-greier da!

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 19. april 2016, klokken 20:13
Jeg har hurtigladet e-Up'en 1 gang.
Det kom regning fra Fortum ca. 3 uker senere, og kostet kr 30,- for ca. 10 minutter lading, og 1,4kW med strøm.

Det går nesten like fort å lade ved senteret like ved, og der er det gratis, så hurtiglading blir det neppe mer av nei.

Var natteriet helt frossent eller fullt? For 10 minutter betaler jeg normalt 25 kroner og får nesten 7kWh. 1.4kWh på 10 minutter tilsier en ladehastighet på 8.4kW...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på tirsdag 19. april 2016, klokken 20:29
Jeg hurtiglader kun når jeg må. Å hurtiglade uten å måtte blir som å kjøpe med dyrt vann hjem for å fylle i brønnen. Jeg kjøper dyrt vann også, når jeg må. Men ikke mer enn jeg trenger.

Ja, det er vel ingen vits i å sløse bort tid på å hurtiglade om man faktisk å ikke må? Jeg passerer stadig Teslas SC på Solli, som er gratis for meg å bruke. Men jeg har kun ladet der i 5 minutter en eneste gang, for å teste. Den er jo 18km fra meg, altså må jeg særdeles sjelden hurtiglade når jeg passerer den. Kostnad er mao. ikke en faktor i min beslutning om å hurtiglade eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

Jeg bruker kun hurtiglader på langtur, men da er også tilgang til hurtiglader absolutt nødvendig. I påsken ladet jeg 84,75KWh til  365 kroner. Det gir en pris pr. KWh på 4,3 kroner. Det er langt dyrere enn å lade hjemme, men samtidig tillater det meg å dra 410km fra laderstasjonen hjemme. Og fordeler vi kostnaden på 82 kjørte mil kommer jeg likevel ut med under 4,5 kroner mila. Samtidig sparte jeg over 400 kroner i bompenger og ferje.

Hurtigladere gjør at man i praksis kan bruke elbilen omtrent hvor som helst. Man sparer ikke like mye sammenlignet kostnadene ved å kjøre fossilbil. Men har man først kjøpt en bil til 300k så virker det litt dumt for meg å begrense nytteverdien, fordi en ikke vil betale 1000-1500 i året på benytte hurtigladere, fordi det er mye dyrere enn å lade hjemme.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ferry

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 19. april 2016, klokken 21:44
Men har man først kjøpt en bil til 300k så virker det litt dumt for meg å begrense nytteverdien, fordi en ikke vil betale 1000-1500 i året på benytte hurtigladere, fordi det er mye dyrere enn å lade hjemme.

Det der burde skrives på en stor plakat og henges opp! Det beskriver virkeligheten veldig godt. Det spiller ingen rolle om noen få av kilowattimene er dyre.

fiskeri

Har heller aldri hurtig-ladet. Kjørt over 10k km. nå (siden august), men rekkevidden til Soulen holder til det aller meste (ca. 97 %) av bil-behovet vårt. Gjør meg ingen ting å betale for hurtig-lading, men Soulen har ikke vært aktuell de gangene vi har reist langt. Å kjøre langt er oftest synonymt med at hele familien er med + evt. ski, kofferter o.s.v. Da er ikke Soulen stor nok. Da må vi lufte bensindyret (som blir lite brukt etter at vi fikk el-bil). Vil tro at for dem som har to biler i husholdningen (en fossil og en el), så blir behovet for hurtig-lading mindre ettersom man bruker bilene ut fra hvilke som er mest egnet til oppgaven. Når bensindyret vårt skal skiftes ut, blir den garantert byttet mot en el-bil; gjerne en med litt bedre plass til pikk-pakk som gjerne følger med når man skal på lengre turer. Tanken på da å stoppe for å hurtig-lade og å betale noen kroner for det, gjør meg ingen ting; og det blir jo ikke ofte uansett for oss. På den annen side, så er ungene (17 og 19 år) snart ute av redet. Når den tid kommer, trenger vi ikke to biler, og da blir jo Soulen stor nok for oss to gamle likevel?! Hm.. og jeg som har lyst på Model 3... :o
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. april 2016, klokken 20:55
Sitat fra: Ferry på tirsdag 19. april 2016, klokken 20:29
Jeg hurtiglader kun når jeg må. Å hurtiglade uten å måtte blir som å kjøpe med dyrt vann hjem for å fylle i brønnen. Jeg kjøper dyrt vann også, når jeg må. Men ikke mer enn jeg trenger.
Ja, det er vel ingen vits i å sløse bort tid på å hurtiglade om man faktisk å ikke må? ...
Kostnad er mao. ikke en faktor i min beslutning om å hurtiglade eller ikke.
Nettopp! Det er tidsbruken som "koster" her, ihvertfall hvis man egentlig ikke har noe å bruke tiden til mens man lader. Som Ferry her tar jeg meg selv i å kjøre forbi hurtigladere igjen og igjen bare det er den minste sjans for å rekke det uten. Ikke fordi jeg ikke har råd, er bare småpenger. Men fordi jeg hater å måtte ta pause når jeg egentlig ikke vil!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 19. april 2016, klokken 20:13
Jeg har hurtigladet e-Up'en 1 gang.
Det kom regning fra Fortum ca. 3 uker senere, og kostet kr 30,- for ca. 10 minutter lading, og 1,4kW med strøm.

Det går nesten like fort å lade ved senteret like ved, og der er det gratis, så hurtiglading blir det neppe mer av nei.

På vei til Bergen i sprengkulden semihurtigladet jeg med 36 kW effekt, mens e-Golfer og Leafer klarte 10 kW lading via såkalte hurtigladere....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA