Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av model3citizen, fredag 24. juni 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

model3citizen

Hei,

inne på den internasjonale BMW i3 facebookgruppa er det flere som har kjørelengde oppe i 70000-tallet.

Alle sammen kan rapportere reststatus på 18.8-9kWh. Dersom vi regner 19.6kWh tilgjengelig er det et tap på 4-5%.

Det er virkelig innafor. Er det noen her inne som kan bidra med tall, uansett kjørelengde. Vår har gått 18666km, og skal sjekke etter middag hva vi har.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

LMOR

Det er 18,8 som er tilgjengelig, og hvis de har ny software, så definerer det 100%. Jeg gikk fra 20.0 med gammel software, til 18,9 over natten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

model3citizen

Sitat fra: LMOR på tirsdag 19. april 2016, klokken 17:40
Det er 18,8 som er tilgjengelig, og hvis de har ny software, så definerer det 100%. Jeg gikk fra 20.0 med gammel software, til 18,9 over natten.

Da må man jo få lov å si at 18.8 etter 70000+Km er meget bra.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

LMOR

Ja, og det er også et tegn på at BMWs batterisystem inkl konservativ tetthet er den beste løsningen, slik de selv har hevdet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Jeg har kjørt 34000km. 19,63kWh er status her. Gammel software, riktig nok.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TM

#5
@LMOR,  Tja, kanskje det  ;)  Men 18,8 er jo bare et tall, og ved sw endring så kan vel dette tallet bli større eller mindre uten at det nødvendigvis endrer hvor langt man faktisk klarer å kjøre ? Felles for de fleste elbilene i Norge er vel at batteriene stort sett taper seg mindre enn man kunne frykte,  og det er vel takket være kaldt sommervær  :)

LMOR

Nå var vel ikke referansene i starten fra Norge, og jeg velger å tro at BMW vet hva de gjør.
Et av ryktene ift produksjonsstart av ny i3 med lengre rekkevidde, er at hvis testene de kjører nå er tilfredsstillende, så starter produksjonen i høst. Hvis ikke blir det noen endringer slik at de først starter i vinter.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Touring

Hvordan får dere sjekket statusen på batteriet?

model3citizen

Sitat fra: Touring på onsdag 20. april 2016, klokken 08:20
Hvordan får dere sjekket statusen på batteriet?

SitatTrip secrets

The most useful source of hidden information is probably accessed by long pressing the trip reset button for more than 10 seconds. When the hidden menu system appears it has only four choices and you can iterate through them using the trip button.

If you go to the last one called 'Unlocking' and then long press the trip button to select it you will be asked for a code. Add the numbers in your VIN together (e.g. if you have XX12345 your code is 1+2+3+4+5=15) and click the trip button an equal number of times and then long press again. Voilà!

My favorites are:
13.08 Batt. Kapa. Max. (maximum battery capacity)
13.09 State of charge (SOC, battery %)
13.10 Batt. Ladung (battery charge in kWh)
14.05 Batterietemp (battery temperature)

VIN er altså bilens serienr. du finner det i vognkortet bl.a.

Kilde: http://bmwi3owner.com/2016/01/secrets/
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Touring


bromm

"Batt.Kapa.max" er ikke noen direkte "helseindikator" for batteripakken, ihvertfall ikke så lenge tilstanden på batteripakken er "så god som ny". Dette er en verdi som bilen, i nåværende tilstand, har kalkulert som "max tankvolum" (max antall kWh). Verdien endrer seg i takt med hvor mye energi (kWh) det er gjort sannsynlig at batteripakken har når den er 100% full (ut av ulike målinger og monitorering over tid). Mange ting som spiller inn her, fordi batteribankens faktiske kapasitet varierer av f.eks temperatur, SoC-sensorens kalibrasjon, lade/utladningssykluser osv.

De fleste har jo sett denne verdien gått både opp og ned frem til nå, så det betyr jo bare at batteri-kapasiteten enda ikke har tapt seg så mye at man kan snakke om noe tap av kapasitet (alt er derfor godt innenfor det som er satt av som buffer i topp og bunn). Når kapasiteten virkelig begynner å tape seg over tid, (for det vil den), så vil jo dette selvfølgelig merkes på denne verdien. 70% av 18,8 er 13,16 kWh, så det er det "magic number" hvis den skulle finne på å synke så mye før bilen er 8 år...

Selv leste jeg nylig av 18,9 på min, som er 2 år og 2 mnd, og har rundet 45.000 km ;)

Klykken

Sitat fra: Touring på onsdag 20. april 2016, klokken 08:20
Hvordan får dere sjekket statusen på batteriet?
BMW-routes kan også benyttes. https://www.bmw-routes.com/no/no/index.jsp
Sørg for at bilen er fulladet, velg en destinasjon som er for lang (20mil++), velg ECO Pro og i3 som rutekriterier, så får du batteristatus i kWh. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Som bromm sier, så kan vi ikke bruke dette tallet til mer en en indikasjon, men det burde vise hvis vi har et problem.
Jeg har en mistanke om at de første prosentene med tap skjules ved at det brukes 18.8 som utgangspunkt for 100% lading lengst mulig.
Men det vil tiden vise.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ali_ben

55 tusen km og batterikapasitet på 19,18 kw. Har SW fra mai 2015. Husker ikke hvilken versjon. Veldig fornøyd med batterikapasiteten så langt. Ikke merket noen reduksjon  :)
BMW i3 levert 2. mai 2014

Beckern

Max kapa er jeg redd er først og fremst en snitt måling av spenninger med diverse kompensasjoner.
Ser noen forresten lavere kapasitet når det er kaldt? Jeg kan ikke huske å ha sett det. Rekkvidde abolutt, men ikke max kapasitet.
Et slitent batteri taper ikke mye spenning i stillstand, det er når man bruker mye effekt at spenningen faller mye mer på grunn av høyere intern motstand. En god spenningsmåler som måler fallet mellom tomgang og max effekt vil nok gi et bedre svar på hvordan tilstanden er. Mulig BMW gjør dette men neppe i max kapa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA