Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ryggelys

Startet av Teslanewbie, fredag 24. juni 2016, klokken 11:21

« forrige - neste »

Teslanewbie

Ifølge Bloomberg vil batteridrevne biler være konkurransedykige på pris med bensin- og diesel-biler i 2022. Og da snakker vi ikke om i land som Norge, der el-biler er kraftig subsidiert. Bloombergs analyse tar utgangspunkt i et usubsidiert marked, og vil føre til et voldsomt oppsving for bruken av el-biler i land som USA, India og Kina.

- Jeg tror disse trendskiftene vil gå veldig fort nå. Oljeindustrien har vært for konservativ på dette, sier oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea markeds til Dagbladet.



http://www.dagbladet.no/2016/04/19/nyheter/oljekrise/oljekrisa/arbeidsledighet/arbeidsliv/43920269/
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Diravi

Støttes. Model 3 er riktig posisjonert til å møte den store veksten rundt 2020.

Og Model S vil være riktig posisjonert som bruktbil i samme marked.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Lynet

Støttes, og Tesla er MEGET godt posisjonert med sitt nettverk av superladere.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Toonster

Sitat fra: Lynet på tirsdag 19. april 2016, klokken 15:25
Støttes, og Tesla er MEGET godt posisjonert med sitt nettverk av superladere.

Og enda bedre blir det når man tar med Teslas kompatibilitet mot CHAdeMO

BMW850

De som skal slå av lyset i Nordsjøen er ikke født ennå. Olje brukes til så mangt både når det gjelder transport og andre ting. Antallet el.biler på kloden er lite og kommer til å være det i lang tid fremover...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Så klart trenger vi olje i mange tiår enda, men poenget er markedet for olje trolig vil minke kraftig de neste 50 åra.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Toonster

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:11
De som skal slå av lyset i Nordsjøen er ikke født ennå. Olje brukes til så mangt både når det gjelder transport og andre ting. Antallet el.biler på kloden er lite og kommer til å være det i lang tid fremover...

"Det er ingen grunn til at noen skulle ønske å ha en datamaskin i sitt hjem."
Ken Olsen

Litt i samme bås?  ;)

Slettet profil

Mitsubishi har hjulpet VW med å sikre ICE-motorens snarlige død, ser det ut til: http://e24.no/bil/dieselskandalen/mitsubishi-innroemmer-drivstoff-juks/23662946

Snart er vel ICE-produsenter like populære som Big Tobacco?

SurSnasen

Sitat fra: Teslamats på onsdag 20. april 2016, klokken 10:37
Mitsubishi har hjulpet VW med å sikre ICE-motorens snarlige død, ser det ut til: http://e24.no/bil/dieselskandalen/mitsubishi-innroemmer-drivstoff-juks/23662946

Snart er vel ICE-produsenter like populære som Big Tobacco?

Begynner å bli en del år siden den tobakksartikkelen. Og fremdeles røykes det enormt rundt om i verden, og tobakksselskapene håver inn enorme summer.

Slettet profil

Sant nok! Men ingen liker big tobacco og ingen synes lenger det er kult å røyke. Kanskje det om noen år er like ukult å kjøre en Porsche ICE med fire eksospotter og masse bråk nedover veien?

Her er en interessant artikkel fra i går: http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-0419-tesla-germany-20160419-story.html

Uttalelsene fra ex-direktøren hos Daimler (Ed Reuter) som er sitert i artikkelen ligner en del på disse berømte ordene fra Steve Ballmer:    

Kavorka

Bloomberg sier bare at elbiler kommer til å være konkurransedyktige.. Så må batteriproduksjon oppskaleres enormt for å bli av betydning for den globale bilproduksjonen. Utskifting av bilpark kommer nok til å ta lang tid.

Man må omstille samfunn fra fossilt til fornybart. Jeg er nok enig med BMW850 at dette er en god stund til.

Muffinman

Sitat fra: Teslamats på onsdag 20. april 2016, klokken 11:09
Uttalelsene fra ex-direktøren hos Daimler (Ed Reuter) som er sitert i artikkelen ligner en del på disse berømte ordene fra Steve Ballmer:
Episk  :D

romeoS

At det tar sin tid er riktig, poenget er at utviklingen går mye raskerere enn hva tradisjonell bilindustri har forutsett. Noen av de store risikerer å bli sittende igjen som Nokia/Kodak, hvis de har låst planlegging de neste 5 år opp mot ICE og en liten dæsj PHEV for å please regulerende myndigheter. Nå er det andre krefter i spill enn bare regulerende myndigheter. Batteriteknologi på full fart inn som energibærer løser mange utfordringer vs stabilisering av og/eller manglende strømnett vs fornybar energi. BEV er også den beste plattformen for framtidig autonom kjøring. Legg til en liten psykologisk "alle vil ha det" effekt, så ser vi hvor det bærer.
S85,pano,vin 240xx,finalized primo sept 2013. forventes til Hamar januar 2014 «SOLGT»
S75D, pano, luft, 2017

Havebigfun

Mars måned er den varmeste mars ever- i likhet med de siste 14 mnd som hver var den varmeste- worldwide.
Trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at vi er i en rivende klimatisk endring- som "alle" seriøse forskere hovedsakelig tilskriver utslipp av fossil CO2. Det er vel mange 100K mennesker i verdenen som nå erkjenner at det bør gjøres noe asap.
Disse opplyste menneskene er heldigvis også de mest ressurssterke. Dette profiterer bl.a. Tesla av. Man skal ikke se bort ifra at analogien til røyk er god.
Hvilke opplyste mennesker røyker idag? De uopplyste kommer diltende etter- men det er klart- mange steder i verdenen kan dette ta lang tid.
I mange av de store metropolene er det så dårlig luftkvalitet at menneskene mister mange leveår- myndighetene er nødt til å gjøre noe med det, slik at det antakelig blir flere insentiver rundt om, noe som gir elbilsaken ytterligere et skyv fremover.
Jeg synes Dagbladets artikkel treffer poenget.

Slettet profil

Jeg ser en lang rekke bilprodusenter nå har slått seg sammen i et helhjertet forsøk på å få befolkningen vekk fra ICE-motorer. Veldig bra!

Big Oil, big tobacco, big auto. Same, same.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/vg-mener-utslippslureriet/a/23665549/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA