Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Havebigfun, torsdag 23. juni 2016, klokken 23:36

« forrige - neste »

tutti

Der butikker har plassert ladeplasser altfor nær inngangene så står det oftere hybridbiler og sperrer ladeplassene enn i tilfeller når ladeplassene er plassert mye lengre unna inngangene.

Hvorfor er det slik?

timingbeltkiller

Noen gidder ikke gå 10 meter.
Andre parkerer på lite belagte plasser i periferien for å unngå parkeringsyndere.

Det siste er å foretrekke!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: tutti på tirsdag 19. april 2016, klokken 10:38
Der butikker har plassert ladeplasser altfor nær inngangene så står det oftere hybridbiler og sperrer ladeplassene enn i tilfeller når ladeplassene er plassert mye lengre unna inngangene.

Hvorfor er det slik?

Hva mener du med "sperrer", står de ved ladeplass uten å lade? I så fall gjøres dette like ofte av elbileiere etter min erfaring.

Løsningen på det problemet er skilting og håndheving av skiltingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

#3
Jeg har aldri sett en hybridbil sperre en ladeplass hvis det er mer enn 50 m å gå til inngangen.

Samtidig så ser jeg oftere hybrider med eksos ut av potte, enn el-drift. Hele hybridkonseptet er latterlig og har ingenting med å redde miljøet å gjøre før du får mye større batterier. Det selges til og med hybridbiler som nekter å kjøre på strøm når det er minus!

fredag

Sitat fra: tutti på tirsdag 19. april 2016, klokken 10:38
Der butikker har plassert ladeplasser altfor nær inngangene så står det oftere hybridbiler og sperrer ladeplassene enn i tilfeller når ladeplassene er plassert mye lengre unna inngangene.

Hvorfor er det slik?

Ladeplasser står ofte nær inngangen fordi strøm ofte er lettest tilgjengelig der, slik at butikken slipper store kostnader på å grave ned kabel.

Hybridbiler har like stor rett til å lade som oss mer ren batteridrift. Hybridbiler har ofte mye mindre batteri, og eierne ønsker derfor å lade oftere enn oss med ren batteridrift som har litt større rekkevidde.

Eiere av elbiler vet å planlegge og orientere seg om hvor ladeplasser finnes. Dette er ikke så nødvendig for hybridbilister, men hvis de ser en ladeplass, så ønsker de ofte å benytte seg av den.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trekkoppbil

Det er så sjeldent jeg ser hybrider lade, at jeg synes det er vanskelig å finne noe statistisk grunnlag for hva slags plasser de lader på.

Min erfaring er at det er nesten bare reine batteribiler som sperrer for ladeplassene med tulleparkeringer.
Se på Liertoppen kjøpesenter foreksempel: Der er det plenty med utendørsparkering rundt det meste av kjøpesenteret, og det er mange plasser i kjelleren. Det er kun 3 ladeplasser, og de står i kjelleren, og det er ikke spesiellt hensiktsmessig å plassering der, for andre enn de som trenger lading. Hvordan klarer el-bilister som ikke skal lade, å parkere der når stikkontaktene er funksjonelle?

På kommunale ladeplasser, har hybridene i mange kommuner kun lov å stå når de lader, mens reine batteribiler ofte tar opp plassene med tulleparkering.

AmocoCadiz

I Oslo er det kommet fler og fler ladbare SUV hybrider som parkerer på gratis kommunale ladeplasser med 16 timers maksgrense, de står der minst 16 timer, og ofte lenger....
deres batterier trenger ikke 16 timers lading, noe som skaper mer og mer problemer for oss som har rene elbiler og ikke får lov å lade i borettslaget i byen.

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:01
I Oslo er det kommet fler og fler ladbare SUV hybrider som parkerer på gratis kommunale ladeplasser med 16 timers maksgrense, de står der minst 16 timer, og ofte lenger....
deres batterier trenger ikke 16 timers lading, noe som skaper mer og mer problemer for oss som har rene elbiler og ikke får lov å lade i borettslaget i byen.

Hybrider står da ikke gratis på kommunale plasser? Selv om det er "reservert for ladbar motorvogn" så er det kun gratis for elbiler, mens hybrider må betale for å parkere der på lik linje med parkering på andre plasser. Eller har reglene endret seg?

AmocoCadiz

Sitat fra: Panduck på søndag 24. april 2016, klokken 19:38
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:01
I Oslo er det kommet fler og fler ladbare SUV hybrider som parkerer på gratis kommunale ladeplasser med 16 timers maksgrense, de står der minst 16 timer, og ofte lenger....
deres batterier trenger ikke 16 timers lading, noe som skaper mer og mer problemer for oss som har rene elbiler og ikke får lov å lade i borettslaget i byen.

Hybrider står da ikke gratis på kommunale plasser? Selv om det er "reservert for ladbar motorvogn" så er det kun gratis for elbiler, mens hybrider må betale for å parkere der på lik linje med parkering på andre plasser. Eller har reglene endret seg?
De vanlige kommunale ladeplassene i Oslo er vel gratis for både elbil og ladbarhybrid, skiltet er vel oftest " P Ladbar motorvogn maks 16timer"
eller overholde makstid innenfor avgiftsparkerings tidsromet der det er ladestolpe
Som sagt kommet mange store ladbare Suver som står leeenge uten å få bot.

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 25. april 2016, klokken 09:19
Sitat fra: Panduck på søndag 24. april 2016, klokken 19:38
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 19. april 2016, klokken 22:01
I Oslo er det kommet fler og fler ladbare SUV hybrider som parkerer på gratis kommunale ladeplasser med 16 timers maksgrense, de står der minst 16 timer, og ofte lenger....
deres batterier trenger ikke 16 timers lading, noe som skaper mer og mer problemer for oss som har rene elbiler og ikke får lov å lade i borettslaget i byen.

Hybrider står da ikke gratis på kommunale plasser? Selv om det er "reservert for ladbar motorvogn" så er det kun gratis for elbiler, mens hybrider må betale for å parkere der på lik linje med parkering på andre plasser. Eller har reglene endret seg?
De vanlige kommunale ladeplassene i Oslo er vel gratis for både elbil og ladbarhybrid, skiltet er vel oftest " P Ladbar motorvogn maks 16timer"
eller overholde makstid innenfor avgiftsparkerings tidsromet der det er ladestolpe
Som sagt kommet mange store ladbare Suver som står leeenge uten å få bot.

Det er tydlgvis ikke intensjonen at de skal parkere gratis..

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/skiltkroll-gir-gratis-parkering-1.8325039

Dumt at det har blitt slik.

AmocoCadiz

Ser at nyhetsoppslaget fra Østlandsendingen er 4 år gammelt, var ikke klar over at diskusjonen/problemstillingen vært så lenge.
(hadde Mitsubishi phev kommet da?)

Uansett er problemstillingen enda mer aktuell med det store antall ladbare hybridkjøretøy som selges nå.

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 25. april 2016, klokken 10:57
Uansett er problemstillingen enda mer aktuell med det store antall ladbare hybridkjøretøy som selges nå.

Definitift.

"Ladbare hybridbiler har ikke lovfestet unntak fra å betale parkeringsavgift, slik elbiler og hydrogenbiler har. På alle kommunale avgiftsplasser må ladbare hybridbiler betale parkeringsavgift. På ladeplasser må du alltid se på skiltet. Dersom det står «Ladbar hybrid mot avgift» på skiltet må du betale på nærmeste automat. Dersom det ikke står noe kan du parkere og lade uten å betale."

Det betyr, skremmende nok, at hybridbiler kan foretrekke å stå på ladepalsser fordi de parkerer gratis der og IKKE på ikkeladeplasser. Eeeeh?

AmocoCadiz

#12
Ja, blir merkelig uoffisielt (jukse)insentiv for ladbare hybrider. Hvem har besluttet at parkeringsskiltene var vansklige å forstå, da er det jammen mange skilt som kan virke ulogiske og rare, er det da bare å ignorere de, holder jo selvsagt ikke noe annet sted.

Når mange ladeplasser sentralt i Oslo har 16 eller t.o.m 24 timers er vel også vansklig å håndheve ( hvordan håndheves 24timers begrensning, pskive viser jo alltid riktig starttid ved 24timer).
Det er det jo tull at ladbare hybrider kan parkere der enten de lader eller ikke.

SurSnasen

Sitat fra: tutti på tirsdag 19. april 2016, klokken 10:38
Der butikker har plassert ladeplasser altfor nær inngangene så står det oftere hybridbiler og sperrer ladeplassene enn i tilfeller når ladeplassene er plassert mye lengre unna inngangene.

Burde man ikke være fornøyd med at de faktisk lader opp batteriene sine slik at de faktisk kjører mer miljøvennlig?

Det blir litt for søkt å kalle de "juksemiljøbiler" dersom de ikke skal få muligheten til å lade...
Hadde jeg selv hatt en slik ladbar hybrid, ville jeg benyttet muligheten for å lade både her og der for å kjøre mest mulig på batteridrift.

Panduck

#14
Sitat fra: StianSalG på tirsdag 26. april 2016, klokken 08:10
Burde man ikke være fornøyd med at de faktisk lader opp batteriene sine slik at de faktisk kjører mer miljøvennlig?

Jo. Men det går jo ann å se problemet med at en ladehybrid kan stå lovlig parkert, gratis, på en ladeplass, uten å lade (det er ikke ladekrav!) , mens den må betale for å stå på en ikkeladeplass lengre borti gata?? Jeg er for at ladhybrider skal få lade, men synes det bør være ladekrav, og at de skal betale for å stå på ladeplass, som om de parkerer for å stå på vanlige plasser. Det virker som det var intensjonen. Ladekrav bør det være for ALLE, inkludert elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA