Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan leaf lading med vanlig stikk kontakt uanbefalt??

Startet av Jejl, torsdag 23. juni 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Jejl på tirsdag 19. april 2016, klokken 09:35
Bare se her:
http://www.dagbladet.no/2016/04/19/nyheter/oljekrise/oljekrisa/arbeidsledighet/arbeidsliv/43920269/

Merker meg spesielt dette:
SitatPrisene på batterier er nå en tredel av det det var i 2010 og prognosen tilsier at prisen igjen skal halvere seg det neste ti-året. Samtidig kommer etterspørselen til å mangedobles.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

DB overdriver i kjent tabloidstil.
Det som er bra med elbiler i stor skala er at samlet konsum av fossil energi vil gå ned, selv om all elektrisitet til bilene produseres med olje eller kull.
Rett og slett fordi prosessen well to wheel blir mer effektiv da man kan:
- Droppe mye av foredling og distribusjon.
- Selve forbrenningen av drivstoffet blir i snitt ca. dobbelt så effektiv som i en gjengs bilmotor
- Muligheter for å bruke restvarme i kraftverket til andre ting enn å dumpe den i en bilradiator
- Rekupere bevegelsesenergi

Og lufta i byene blir mye bedre på kjøpet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Råde

SitatAdministrerende direktør for Aston Martin, Andy Palmer: En masseadopsjon av elektriske kjøretøy er like uungåelig som å betale skatt og døden.

http://www.tv2.no/broom/8249658/
e-Golf | X75D

Enigami

Det morsomme med denne debatten er at den er så overdramatisert.

Det er liten tvil om at elbiler er en "spennende" og viktig del av fremtiden, i likhet med alle andre bildrivlinjer. Men dette hysteriet om at biler på fossilt brennstoff liksom skal bli helt borte er jo virkelig moro. Jeg tenker nok at de fleste går over til en pluginhybrid når elmotorene og batteriene til disse blir bedre og mer moderne (lavere vekt og mindre plasskrevende).

Det eneste moderne med en elbil er batteriteknologien.

At man sammenligner elbiler med smarttelefoner og slike ting er også litt snodig og snartenkt. For om vi ser bort fra utslipp ved bruk og økonomiske intensiver, hva kan en elbil som ikke en bensinbil kan?

En smarttelefon kan i det minste ha apper, kamera, video, snap, Facebook osv osv. Alt det som elbilene kan kan også bensinbilene. Se på nye MB S-klasse. Det er ingen ulemper å kjøre bensinbilen kontra elbilen eller pluginhybrid.

Jeg tipper andre bilprodusenter vil tilby sine modeller som bensin, diesel, plugin og elbil. Så kan markedet selv velge underveis hva de selv ønsker.

Såpass udramatisk kan dette være :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Jejl på tirsdag 19. april 2016, klokken 09:35
Bare se her:
http://www.dagbladet.no/2016/04/19/nyheter/oljekrise/oljekrisa/arbeidsledighet/arbeidsliv/43920269/

Det tar nok dessverre en del tid før eksosbilen er helt død. Men at man nå begynner å se en akselerert utvikling er tydelig.
Honda Clarity som hele veien har vært tiltenkt hydrogendrift, blir nå lansert som plugin og ren el.
Og ledelsen i Mercedes signaliserer at elbil ser ut til å ha overtaket over hydrogen ift. overgangen fra eksosbiler til utslippsfrie biler.

Men det er helt naturlig at enkelte deler av markedet vil henge etter. Alle fikk ikke råd til iPhone eller tilsvarende i 2008. Det tar tid før elbiler overtar low end. Og en del må slite med eksosbil lenger pga utfordringer ved infrastruktur. Det er dessverre ikke alle forunt å kjøre biler som streamer energi hjemme og som har motor og drivlinje med momentan respons og enpedals kjøring :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Beckern

Sitat fra: BensinV8 på onsdag 27. april 2016, klokken 13:46

At man sammenligner elbiler med smarttelefoner og slike ting er også litt snodig og snartenkt. For om vi ser bort fra utslipp ved bruk og økonomiske intensiver, hva kan en elbil som ikke en bensinbil kan?
Elbil vil over tid levere langt billigere biler som drives langt billigere og med null utslipp lokalt.
Sammenlikningen har ikke med likheter, bare at det er en s.k disruptive teknologi som forstyrrer det bestående.

Helt enig i at de mest elbil vennlige er alt for optimistiske på egne vegne men jeg tror likevel elbil er fremtiden inntil autonome kjøretøy tar over.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA