Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladetrøbbel

Startet av Trekkoppbil, torsdag 23. juni 2016, klokken 18:47

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Er det trafikkkork i kollektivfeltet, så kan man gjerne kjøre ut av feltet, når bussen nærmer seg. Hadde alle gjort det, ville busse komme fram.
Etterpå kan man kjøre ut i kollektivfeltet igjen, og ligge bak bussen. Man taper ikke stort på det.

Det er enda enklere å slippe motorsykler fram. Da kan man gjerne bare vike litt til sides, så den kommer forbi.

Noen enkle guests som dette, vil gi bedre flyt, og vil gjøre at trafikken blir hyggeligere for oss alle.

I dag var det trafikkork på Blommenholm, og nesten allt stod stille. Ei rekke med elbiler hadde lagt seg i kollektivfeltet, og stoppa opp et øyeblikk, så bussen bakfra i kollektivfeltet hadde fri vei. Da var det jo noen som ikke klarte å vente mer enn 2 sekunder, og måtte ut å lage blokkade foran bussen.

Kanutten

Det hjelper også veldig dersom man klarer å lese underskiltene. I dag tidlig vrengte intet mindre enn 4 Teslaer inn i kollektivfeltet sørfra inn til Ryenkrysset, til tross for at det er tydelig opplyst om at kollektivfeltet ikke gjelder for elbiler... skaper jo en del irritasjon (og farlige situasjoner når de krysser 2 felt på en gang for å komme seg inn i kollektivfeltet).
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

tutti

Når man har en jo-jo politikk med go-no go for elbiler i kollektivfelt så er det ikke rart at mange ikke bryr seg lenger.

HCO

#3
Som motorsykkelpendler gjennom veldig mange år har jeg lært meg hvilke farer man må ta høyde for, og jeg har hittil heldigvis unngått å skade verken sykkelen eller meg selv i forbindelse med kø- og rushtrafikk (selv om det har vært nære på litt for mange ganger...).

De siste årene har jeg opplevd at elbiler nå er en av de viktigste faktorene å se opp for, spesielt i forbindelse med feltskifte inn og ut av kollektivfelt. Jeg har flere ganger måttet nødbremse på grunn av elbiler som kommer fra køen og kaster seg ut i kollektivfeltet. Antakelig har føreren sett akkurat lenge nok i speilet til å konstatere at det ikke er noen buss der, uten å tenke på at det også finnes mindre kjøretøy i kollektivfeltet.

Det er mye enklere å forholde seg til elbiler som ligger pent i kollektivfeltet fra start til slutt, enn de som kaster seg frem og tilbake ettersom hvilken fil som går raskest. Ellers støtter jeg dette med å slippe bussen frem, foruten punktet om å legge seg tilbake i kollektivfeltet etter bussen. Der kan det nemlig skjule seg en tohjuling.

Så min oppfordring er: Gjør et valg når kollektivfeltet starter, ifht. om du ønsker å kjøre i det, og lev med valget. Det samme gjelder skifte mellom de to ordinære filene. All kø-teori jeg har kommet over, er entydig på at hyppige filskifter ødelegger snittfarten for alle - inkludert filskifterne selv.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

turfsurf

Slipp bussen frem og ikke filskifte er jo motstridende ønsker da. Velger man å kjøre kollektivfeltet får man bare holde seg der så lenge det er lov. unødvendige filskifter skaper bare rot.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

HCO

#5
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. april 2016, klokken 12:06
Slipp bussen frem og ikke filskifte er jo motstridende ønsker da.
Ikke nødvendigvis. Dersom man skjønner at man er i veien for bussen, kan (bør) man skifte ut i ordinær fil. Deretter bør man gjøre en vurdering av om det er nødvendig/hensiktsmessig å skifte tilbake til kollektivfeltet. Dersom man tar en strekke jeg kjenner godt som eksempel, E18 fra Fornebu til Festningstunnelen: Her er kollektivfeltet så oppstykket av på/avkjøringer, samt at hele feltet blir borte under Bygdøylokket, at man sparer marginalt på å legge seg tilbake i kollektivfeltet dersom man først har flyttet seg for en buss.

Selv med en lett og smidig motorsykkel velger jeg ofte å legge meg i ordinær fil dersom den flyter 60 km/t eller raskere, ettersom det er så stressende og "rotete" i kollektivfeltet.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. april 2016, klokken 12:06
Velger man å kjøre kollektivfeltet får man bare holde seg der så lenge det er lov. Unødvendige filskifter skaper bare rot.
Helt enig, men man bør hjelpe til med å få bussene frem i rushtiden. Andre kollektivfeltsnyltere, sånne som meg, trenger man ikke å ta hensyn til. Utover å la være å mose oss fordi man ikke gidder å se seg for...
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Sele

#6
"Utover å la være og mose oss fordi man ikke gidder og se seg for."  De fleste slike situasjoner oppstår fordi man får kjøretøyet i sin blindsone,og ikke nødvendigvis fordi at man ikke gidder og se seg for..

HCO

Sitat fra: Sele på tirsdag 19. april 2016, klokken 13:15
De fleste slike situasjoner oppstår fordi man får kjøretøyet i sin blindsone
Jeg skal ikke snakke for alle motorsyklister, da det er en like heterogen gjeng som (el)bilister, med sin andel av både gærninger og sløvinger. Men selv er jeg (over)oppmerksom på blindsoner, så jeg kan med hånden på hjertet si at de gangene slike situasjoner har oppstått for meg, er det ikke på grunn av det.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Trekkoppbil

#8
Køteori kan gjøres svært enkelt:

Flaskehalsen er der hvor køen løser seg opp!

Det er flyten her som avgjør hvor mye flyt man får i hele køen bakover. F.eks østover på E18 om morgenen, står gjerne køen fra Sandvika, eller kanskje helt fra Asker. Den løser seg opp ved avkjøringa til Fornebu.  Her er det mange som ikke følger på, og det er vanlig med 200meter eller større mellomrom mellom bilene.
Kjører det en bil hvert 10. sekund her, så vil flyten bakover i køen være det samme: En bil hvert 10 . sekund. Ved Høvik har man passert den trangeste flaskehalsen, og køene begynner å løse seg litt opp, men også her er det enkelte som ikke følger på, og som lar det være lange luker foran seg. Derfor fortsetter køen fram til Fornebu. Har man luke foran seg, hvor det kunne vært plass til 4 biler, så beslaglegger man 5 ganger større del av veikapaisteten enn man hadde behøvd.
Somler du 10 sekunder med å komme i gang etter køen, og det er 10 000 reisende som kommer etter deg i rushtida, så har du brukt 100 000 sekunder, eller 28 timer. Passerer du flere sånne flaskehalser på vei til jobb om morraen, og du somler, så har du det gående.
Hele køen skyldes i bunn og grunn trafikkanter som ikke følger på der køen løser seg opp. Det er fascinerende å se hvordan folk stanger i kø, kanskje 5-15 km hvor man blir hefta en halvtime, og når man har passert flaskehaslen, og det er min tur til å kjøre, så somler jeg litt, så hele køen bak meg må vente på meg.

Hvordan man oppfører seg i køen før man kommer til flaskehalsen, kan ha lite å si.
Om man går ut og inn av fossilkøen på Ramstadsletta før Høvik, så blir ikke den forsinka, for det er ikke her flaskehalsen er.

Kollektivfeltet har flaskehalser  andre steder enn fossilfeltet.  Viker man ut fra kollektivfeltet for å slippe bussen fram, eller for å ikke gi bidrag til kø foran flaskehalsene, så er det ikke nødvendigvis noen som har vondt av at du bytter felt litt fram og tilbake.

Det som er viktig, er å få glatte og sikre vekslinger, spesiellt der det er flaskehalser, og gjerne unngå vekslinger akkurat der.

krl

Det er vel bedre å få byttet ut bybussene med elbiler i store deler av landet. Gjennomsnittlig utslipp pr. passasjerkilometer for bybusser er kanskje noe bedre nå, ref. linken under, men buss er IKKE miljøvennlig annet enn når bussen er smekkfull. Og det skjer vel knapt utenom Oslo.

http://elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/107-forurensning-fra-bane-buss-bil-og-elbil

Trekkoppbil

Det er et godt poeng.

Buss egner seg ikke i Oslo-området heller:

  • Vegslitasje og støv øker med kvadratet av vekta på kjøretøyet.
  • Bussene erstatter transport på bane
  • I stedet for å ha tusenvis av busser og busssjåfører på veiene, kunne man hatt annleggsmaskiner og personell til å bygge baner
  • Bussen beslagger mye plass, hvis den skal ha tilnærma enerett på kollektivfelt etc.
  • Ruter får over halvparten av inntektene sine fra subsidier.
  • Busser slipper drøssevis av engangsavgifter sammenligna med avgiftene på fossile privatbiler for vekt, effekt, slagvolum, co2-utslipp. I tillegg betaler ikke passasjerne stort i bompenger
  • Oslo-bussene presser syklistene ut av veien, og forpester mjuke trafikkanter
El-biler er ikke subsidiert: Engangsavgifter for co2-utslipp og slagvolum etc, er ikke mer relevante for en elbil enn for en sykkel. Derimot er kommunale ladeplasser støtta, men det må vel være småpenger i forhold til hva kollektivtrafikken får.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 20. april 2016, klokken 17:11
Det er et godt poeng.

Buss egner seg ikke i Oslo-området heller:

  • Vegslitasje og støv øker med kvadratet av vekta på kjøretøyet.

Det er mye verre enn som så. Slitasjen øker ca. med akselvekt opphøyd i 3.5, noe som betyr at en buss sliter omtrent like mye på veien som 1000 Teslaer...[/list]
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

Utgangspunktet med biler pr. sekund er korrekt. Det samme er utgangspunktet med at fokuset bør være der køen løser seg opp(, forutsatt at man ikke løser problemet før det oppstår). Det at adferden før trafikantene når køen er mindre viktig er også korrekt(, slik køene oppfører seg i Norge)

Men det er litt mer komplisert enn så.

Sekund pr. bil er avstanden i sekund mellom bilene og tiden selve bilen bruker på å passere ett punkt. Dette er vesentlig, fordi når hastigheten blir lav reduseres trafikkavviklingskapasiteten selv om avstanden mellom bilene (i sekund) holdes konstant.

Derfor er det vanskelig å løse opp en kork når den først er oppstått. I Tyskland løses det ved å sette fartsgrensen kunstig ned før trafikantene når det området der bilene kjører litt tett eller hastigheten er begynt å gå ned, ved å benytte elektronisk skilting. De har også høyere fartsgrense generelt slik at de får unna mer av trafikken når forholdene ligger til rette for det. På den måten hindrer de at køene oppstår selv med stor trafikk. Det blir litt færre biler som kommer frem til "køen" pr. sekund enn det som køen klarer å avvikle pr. sekund, og antydningen til kø fordamper.

Følg på ved kø, er også helt virkningsløst så lenge køen ikke rekkes opp i den enden den kan løses opp. (Men det kan ha andre hensikter, som å forhindre skjevbelastning på en bru for eksempel). Når dette ikke er mulig, kan alle trafikantene som er lengre bak i køen like gjerne stoppe og gå ut av bilene og ta 10 minutter morgentrim sammen; de vil uten problem og uten stress kunne nå igjen køen lengre frem.


En buss i 80 med 100 passasjerer vil oppta en lengde på veien ved 3 sekunder mellom hvert kjøretøy på: 3*22m+lengden på bussen
Hundre biler i 80 vil oppta en lengde på 100*3*22m+100*gjennomsnittlig billengde.
Forskjellen er betydelig.

For ikke å snakke om tog, eller hjemmekontor!

Elmo

Sitat fra: Robert Sund på onsdag 20. april 2016, klokken 22:30
En buss i 80 med 100 passasjerer  . .
Det må vel bli minst 2 busser, i snitt kanskje 3 ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AppleKnocker

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 20. april 2016, klokken 17:11
El-biler er ikke subsidiert: Engangsavgifter for co2-utslipp og slagvolum etc, er ikke mer relevante for en elbil enn for en sykkel. Derimot er kommunale ladeplasser støtta, men det må vel være småpenger i forhold til hva kollektivtrafikken får.

Excuse me? Er du egentlig komiske Ali...

Bilavgifter er ikke til for at fossilbilistene skal betale seg ut av co2 utslipp. Hensikten er å få inntekter til Statskassa. Selvfølgelig er det subsidier når elbileiere slipper å betale og når hybridbileiere nesten slipper å betale.
Subsidier er mer enn direkte pengeoverføringer.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA