Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vw golf City Stromer selges billig

Startet av Saxo, fredag 15. juni 2007, klokken 22:51

« forrige - neste »

Saxo

Hei !

Vi er midt inne i valgets kvaler for tiden. Og spørsmålet er ikke el-bil kontra hybrid men bil nr 2 når du allerede har en el- bil. Har vurdert flere alternativer bl.a 2 el-biler men kommet til at dette ikke går opp i forhold til plass og rekkevidde.

Vår bil nr 2 i dag er en 1.9 TDI bil uten partikkelfilter. Har sjekket litt og ser at en Prius hybrid slipper ut 99 gCO2/km kontra 154 gCO2/km med Diesel bilen. I tilegg har Prius svært lavt NOx utslipp på 0.01 g/km (Har ikke eksakt tall på TDI motoren da jeg ikke finner dette i leverandørdokumentasjon). I tilegg har Prius tilnærmet 0 partikkel utslipp.

Som El bil entusiast hadde jeg jo foretrukket en Hybrid bil med enda bedre fordeling mellom fossilt og el motor bidrag. Som sagt vil en eventuellt  Prius være bil nr 2 med en el bil som nr 1 .

Basert på overnevnte tall vil vi kunne redusere vårt CO2,Nox og partikkel bidrag ytterlige med å gå over til Prius. Jeg er imidlertid enig i mange el-bil entusiasters reaksjon på at leverandøre skryter på seg miljøbiler som faktisk ikke kan måle seg med el-bil. Allikevell synes jeg at leverandører som seriøst prøver ny teknologi bør få noe kreditt. (Noen useriøse er jo så kreative at de tilbyr klimanøytrale biler ved å selge med en klima kvote som Lars har påpekt i en annen del av forumet)

Spørsmålet er :
1. Er Prius ett godt valg i forhold til nr 2 bil når du har en el- bil som nr 1 bil. (Vi er to i familien som bruker bil og to el biler er ikke ett reelt alternativ på grunn av plass og rekkevidde)?
2. Finnes det ett bedre alternativ ?
3. Basert på debatten som har gått vil vi/jeg bli annenrangs El-bil entusiast med en El-bil + Hybrid ?

Setter pris på en seriøs tilbakemelding på dette. Diskusjonsforumet som har gått i Aftenposten er i mine øyner på lavmål da det finnes en allt for stor andel med fordomsfulle mennesker som enda ikke har skjønt fordelen med el-bilen.   
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Lynet

En liten dieselbil med partikkelfilter og NOx katalysator er nok det beste for miljøet etter el-bilen.
Det som er synd er at de fleste dieselbiler med partikkelfilter ikke kan kjøres på biodiesel. Årsaken er at de har en etterinnsprøytning av diesel i sylindere og noe av den dieselen kommer på sylinderveggen for deretter å passere stempelringene og ned i oljen. Biodeiesel fordamper ikke som vanlig diesel og fortynner dermed smøreoljen.

For utslippsverdier på forskjellige biler og motorer kan dette dokumentet studeres (over 600 sider):
http://www.kba.de/Abt3_neu/KraftfahrzeugStatistiken/Verzeichnisse/Emiss_2007_int.pdf
Som man kan se er partikkel og NOx utslippet på diesel nesten nede på ottomoterens nivå på enkelte biler. På CO2 er jo diesel overlegen.

Et annet spørsmål er hvor bra hybrid egentlig er?? Har prøvd å lese dokumentasjon på EU sin forbruk-/ utslippsstest om det er spesielle krav til hybridbiler, men finner ikke noe. Og det kan bety at en hybridbil kan starte testen med fulladet batteri og avslutte testen med ett delvis utladet batteri!! Det kan utgjøre noen desiliter i forbruk!!!

Jeg kjørte selv en landeveistest over 73km med ny Prius, og fikk nøyktig samme forbruk som min 98 Passat TDI automat har på samme strekning!!

NOx og partikkelutslippet på den gamle Passaten er selvsagt himmelhøyt over en moderne diesel i dag, men de utslippene er størst problem i byer. Bilen brukes kun til langkjøring, og da er lavt CO2-utslipp viktigst (og da fra biodiesel).

Det beste alternativet hadde vært en diesel-hybrid med lading av batteriet fra lysnettet. Og da med en rekkevidde på minimum 40-50km som ren eldrift.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

Jeg lurte litt på det samme når min gamle fossiltraver falt for aldergrensen.
Dessverre er det jo slik at Elbilen ikke dekker alle behov.
Elbilen er prima som bil nr.1 når en bor i Asker og i alle fall trenger to biler, å bare klare seg med den ville vært vanskelig.

Fossiltraveren måtte dekke to behov: langkjøring og kunne trekke henger.

Det viste seg at Prius hybrid ikke var egnet for henger, dermed falt den ut av betraktning.  Så som vanlig er det vell behov og krav som bestemmer valg av bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

1. Vet ikke, bare dere vet akkurat hva som passer dere. Pris er kankje ikke så viktig for dere som for meg.
2. Dersom 2 elbiler klarer daglig transport, vurder pris på leiebil de gangene dere skal utenfor elbilens rekkevidde. Her er en 5-seters stasjonsvogn til salgs med nye batterier for 50k:
http://www.amcar.no/marked/BilDetalj.aspx?bid=3749
2b. Finne en jobb nærmere hjemstedet eller flytte nærmere jobben.
3. I mine øyne, nei. Jeg har 1 elbil som bruksbil og 5 fossile veteranbiler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Elektrisk motor ble montert i kjøretøy før forbrennningsmotor. Forbrenningsmotor ble kombinert med elektrisk motor (hybrid) i 1880. Prinsippet i Prius sin forbrenningsmotor ble oppfunnet av James Atkinson i 1882. Planetgearkassen ble brukt på T-Ford, men er sikkert oppfunnet på 1800-tallet den også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Saxo

Flott med tilbakemelding  :)
Likte spesiellt oversikten for utslipp. I dag har jeg vært å prøvekjørt Prius. Synes bilen i utgangspunktet er grei som nr 2 bil til el-bil men:
- Minus
Mangel på hengerfeste er ett minus.
Ikke helt imponert over batteri kapasitet. Burde kanskje vært mulig å utnytte batteri/eldrift i større grad ?
( En typisk bakke der el bilen min bruker 10% av batteri kapasiteten brukte Prius opp hele batteriet når jeg tvangskjørte i el modus)

+ Pluss
God komfort og god plass. Bagasjerom er større enn man skulle tro.
På blandet kjøring og litt testing brukte jeg ca 046 l/mil ifg kjøre computer.
Tross alt har jeg mulighet til reduserer mine utslipp av CO2 fra 154g/km (Min 1.9 TDI)  til 100 g/km (Prius)
Hybrid fordelings styresystemet fungerte så godt at det nesten ikke var til å merke.

Er fortsatt i tvil  :-\

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

El rayo

Sitat fra: Saxo på onsdag 13. juni 2007, klokken 21:42
På blandet kjøring og litt testing brukte jeg ca 046 l/mil ifg kjøre computer.
Den reelle verdien er nok 10 % høyere pga innlagt feilvisning av speedometeret og km-telleren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Håkon

Jeg har også prøvd en Prius idag, og jeg tror nok ikke den kunne gå sammen med min Think.

Passaten ble valgt pga vinteregenskaper til hytta. Tilhengerfeste er et must, og det kan jo ikke Priusen ha. Det er ofte dimensjonerende faktorer for en langkjøringsbil.

Hadde vi bare hatt en bil, og ikke hytte/båt, kunne vi nok hatt Priusen. Den er helt topp i bytrafikk, der den også har sitt energifortrinn i forhold til andre bensinbiler. På landevei er ikke forbruket imponerende lavt.

Du reagerte på at batteriet var raskt brukt opp. Jeg opplevde det samme; Batteriet ble tømt etter bare etpar kilometers køkjøring da jeg trykket på elbilknappen. Det var ikke imponerende. Men så er vel ikke kapasiteten så stor heller, ca 10% av batterikapasiteten i Think/Saxo.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA