Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Winter ( Model 3 ) is coming.. Ny spekulasjonstråd for evt verdifall.

Startet av Stjerneglis, onsdag 22. juni 2016, klokken 16:57

« forrige - neste »

Stjerneglis

2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Trekkoppbil

Mener du tidsur for industrikontakt?

Dersom det ikke finnes, så kan man vel lage noe sjølv. Det finnes koplingsur for din-skinne, og da gjelder det å finne en boks å ha det i.
Kan man lage noe som ser f.eks sånn ut:

Bildet er av en overgang med sikring, men man kan vel lage noe lignende med ur i stedet for sikring, og med passende kontakt og støpsel.
Biltema har bokser: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Kapsling-2000021290/
Det går sikkert ann å spørre jkirkebo om han bygger det du måtte ønske.

nofuelno

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 18. april 2016, klokken 12:03
Finnes dette?
Skal du styre lading av en iMiev ?
Det er ikke bedre med en veggboks med type 1 kabel i ene enden og 16A CEE industrikontakt i andre enden
som du kan tidsstyre via en webapplikasjon ?  ( tilkobles via WiFi )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Stjerneglis

Takker for tilbakemeldinger! Det er ikke tiltenkt elbilen, men et vaskeri som skal stenges 1 time midt på dagen pga HMS. Jeg fant ikke noe brukbart på nettet så tenkte å prøve her inne :)
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Ingeniøren

Hva men å sette opp et skilt om at det ikke kan brukes den timen  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Robert Sund

Støtter Ingeniøren sitt forslag.

Hva skjer hvis strømmen går 5 min før vaskeprogrammet er ferdig? Skal vasken settes i gang på nytt med de støy+miljø+ressursbruks - problemene det medfører?
Skal man forvente at brukerne er i stand til å beregne det nøyaktig nok?

Hvis det er støyreduksjon som er målet er det bedre å dempe støyen med skum-matter i tak og på vegger, samt gummi føtter. Det vil virke hele tiden.

KjellG

Her kunne en trengt en passende app. En må logge seg på for å få strøm til vasken. Dersom en feilberegner tiden, starter en progressiv  bot.

cra

En slik app kan vel ta seg av å sjekke om programmet som velges kjører for lenge til å rekke det innen siestaen? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Det kan den, men da blir systemet uendelig mer komplekst. Det er ikke gitt at dagens vaskemaskin kan integreres i en app. En app som følger et koblingsur vil trolig ha mer generelt bruksområde, uavhengig av alder etc på kontrollert utstyr. Ikke ideelt, men kanskje brukbart.

cra

Det trenger ikke være fysisk tilkoblet maskina; om appen har programmene i ei liste så kan brukeren velge manuelt, og få beskjed om at det vil koste ekstra siden maskinen vil kjøre inn i siestaen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jensjacob

#10
Hvad med en simpel relækonstruktion som kun kan afbryde hvis det ikke er belastet ?

Eksempel:
Hvis der ikke er nogen vask igang afbrydes relæet en time som planlagt og maskinen får ingen strøm.
Hvis der er en vask igang afbryder relæet når vasken er færdig og maskinen er slukket (og bruger mindre end en vis strøm, ideelt 0) og relæet forbliver herefter afbrudt den resterende del af indeværende time.

Jeg tænker dog at ulemperne kan være dels at kunderne kan spekulere i at sætte en vask igang lige inden pausen træder i kraft og dels at det vil kræve en relæanordning per maskine således at vaske ikke kan overlappe tidsmæssigt og holde relæet åbent.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

Hvis det er gode gamle vaskemaskiner med overskuelig elektronik og betjeningspanel, så kunne man alternativt åbne dem og føre en ledning ud der kan deaktivere betjeningspanelet. Der er sikkert en eller anden signalforbindelse eller stel forbindelse man kan afbryde inde i maskinen med et lille relæ.

Så bliver det umuligt at betjene maskinerne i tidsrummet. Slukkede maskiner kan ikke startes og dem der allerede kører kan køre færdig og så ikke mere.

- Men igen... ulemperne er stort de samme som forrige forslag.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA