Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av tomrh, onsdag 22. juni 2016, klokken 09:48

« forrige - neste »

tomrh

Han kobler bare en inverter rett på 12V batteriet og utnytter at Leaf lader opp 12V mens den er i drive mode.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Mer om dette: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=13097

Under stormen Ivar i 2014 var vi strømløse i 46 timer. Planlegger egentlig å kjøpe nødaggregat, men kanskje det holder å bare kjøpe en inverter? Som regel er det endel strøm på elbilene våre til enhver tid, og skal bare trekke noen få hundre watt til bredbånd, frysere, et biorenseanlegg for kloakk som alltid må være i gang samt div. lading av mobiler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. april 2016, klokken 23:00
Mer om dette: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=13097

Under stormen Ivar i 2014 var vi strømløse i 46 timer. Planlegger egentlig å kjøpe nødaggregat, men kanskje det holder å bare kjøpe en inverter? Som regel er det endel strøm på elbilene våre til enhver tid, og skal bare trekke noen få hundre watt til bredbånd, frysere, et biorenseanlegg for kloakk som alltid må være i gang samt div. lading av mobiler.
God ide det her. Jeg har for sommerbruk solceller på taket til å drive varmefangst fra vakuumrør på solfanger, som gir varmvann nok til å "overleve" i fra mars til september. Solceller drifter pumpene.
Og med 18kWt på Leaf og allerede to stk 250W invertere i hus så skal vi overleve til strømmen er tilbake.
 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Et viktig punkt er visst å ikke koble noe direkte til 12V-batteriets minuspol fordi det visstnok forstyrrer ladingen, men finne andre jordingspunkter, f.eks. et ledig "øye" på godset til Leafens inverter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Er du ordentlig gnier så lader du Leaf gratis på et offentlig ladepunkt eller "snyltelader" på arbeidsplassen om du har kort veg mellom hjem og jobb, og så kobler du opp bilen til en 750W Grid-Tie inverter og forsyner huset med 10-12 kWt før du igjen drar på jobb.
Skulle bli en 4000kWt på året det i spart i husholdningsstrøm.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på tirsdag 19. april 2016, klokken 23:26
Er du ordentlig gnier så lader du Leaf gratis på et offentlig ladepunkt eller "snyltelader" på arbeidsplassen ...
Skulle bli en 4000kWt på året det i spart i husholdningsstrøm.
Haha, knallbra! ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

D9

Kobler man da det apparatet man ønsker strøm til direkte på inverteren, eller har man lurere løsninger? Jeg skjønner jo at det kan fungere i nødsfall, men ganske tungvint :)
'14 Leaf
'15 Evalia

tomrh

Sitat fra: D9 på onsdag 20. april 2016, klokken 08:09
Kobler man da det apparatet man ønsker strøm til direkte på inverteren, eller har man lurere løsninger? Jeg skjønner jo at det kan fungere i nødsfall, men ganske tungvint :)
Det blir som å koble til et strømaggregat. Faren min gjorde dette kjempeenkelt på 80-tallet, han hadde en skjøteledning med schuko hann-kontakt i begge ender og plugget rett fra aggregatet og inn i en utekontakt på husveggen. Og slo av hovedstrømbryteren, for om strømmen hadde kommet tilbake igjen da så....bzzt..POFF! :D Dette oppsettet fungerer men kan ikke anbefales. Man bør ha elektriker til å sette opp et punkt ute der man kan koble til strømaggregat til huset.

Aggregatet bytter man bare ut med en skjøteledning fra inverteren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

D9

Sitat fra: tomrh på onsdag 20. april 2016, klokken 08:28
Det blir som å koble til et strømaggregat. Faren min gjorde dette kjempeenkelt på 80-tallet, han hadde en skjøteledning med schuko hann-kontakt i begge ender og plugget rett fra aggregatet og inn i en utekontakt på husveggen. Og slo av hovedstrømbryteren, for om strømmen hadde kommet tilbake igjen da så....bzzt..POFF! :D Dette oppsettet fungerer men kan ikke anbefales. Man bør ha elektriker til å sette opp et punkt ute der man kan koble til strømaggregat til huset.

Aggregatet bytter man bare ut med en skjøteledning fra inverteren.
Det var mer brukervennlig ja. Men huset vil jo dra mer watt enn man kan levere fra bilen. Man må da skru av alt annet enn ytterst nødvendig utstyr da.
Fungerer vel godt som en nødløsning, men ikke i daglig bruk.
'14 Leaf
'15 Evalia

tomrh

Sitat fra: D9 på onsdag 20. april 2016, klokken 08:53
Det var mer brukervennlig ja. Men huset vil jo dra mer watt enn man kan levere fra bilen. Man må da skru av alt annet enn ytterst nødvendig utstyr da.
Fungerer vel godt som en nødløsning, men ikke i daglig bruk.
DC-DC konverteren i bilen skal kunne levere opptil 135A ut i fra hva jeg fant i tråden på mynissanleaf, dvs. 135A*12V = 1620W. Dette er maks. belastning. Personlig ville jeg holdt meg godt under dette, jeg ser at de som har prøvd dette i USA bruker invertere på opptil 1000W. Inverteren skal uansett inneholde en sikring som beskytter mot for høye strømtrekk. Er ikke mye man kan bruke 1000W til, så det er ment kun som nødløsning ja.

I Japan selger Nissan en egen dedikert Leaf-to-home løsning som kan levere større effekt, men den selges ikke utenfor Japan.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på onsdag 20. april 2016, klokken 08:28
Sitat fra: D9 på onsdag 20. april 2016, klokken 08:09
Kobler man da det apparatet man ønsker strøm til direkte på inverteren, eller har man lurere løsninger? Jeg skjønner jo at det kan fungere i nødsfall, men ganske tungvint :)
Det blir som å koble til et strømaggregat. Faren min gjorde dette kjempeenkelt på 80-tallet, han hadde en skjøteledning med schuko hann-kontakt i begge ender og plugget rett fra aggregatet og inn i en utekontakt på husveggen. Og slo av hovedstrømbryteren, for om strømmen hadde kommet tilbake igjen da så....bzzt..POFF! :D Dette oppsettet fungerer men kan ikke anbefales. Man bør ha elektriker til å sette opp et punkt ute der man kan koble til strømaggregat til huset.

Aggregatet bytter man bare ut med en skjøteledning fra inverteren.

Om man vil gjøre dette "ordentlig" kan man montere en sk. "transfer-switch". Den bytter mellom nettstrøm og nødstrøm. Kan også gjøres automatisk, så den går over til nettstrøm så snart strømmen er tilbake. Med en slik går det ikke an å gjøre noe feil.

Men kobler man seg inn på sikringsskapet og vil ha strøm i alle punkter i huset må man også ha 3-fase inverter eller aggregat om man har 3-fase inntak i huset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

3irikur

Sitat fra: tomrh på onsdag 20. april 2016, klokken 12:19
I Japan selger Nissan en egen dedikert Leaf-to-home løsning som kan levere større effekt, men den selges ikke utenfor Japan.

Som en sidetanke: dette betyr at bilen kan levere fra seg energi på en trygg måte. Ville man (i teorien) kunne nødladet en Leaf fra en annen Leaf? Fremtidens jerrykanne!  ;D
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. april 2016, klokken 13:48
Men kobler man seg inn på sikringsskapet og vil ha strøm i alle punkter i huset må man også ha 3-fase inverter eller aggregat om man har 3-fase inntak i huset.
Akkurat dette er noe som kompliserer og fordyrer såpass at det ikke er aktuelt for meg ihvertfall. Men det må vel gå an å legge inn én fase via sikringsskapet slik at en viktig kurs får strøm, f.eks. der fryserne står? Så kan man heller dra skjøteledning til andre steder i huset ved behov. Kan forresten være lurt å ikke ha strøm i alle kontakter, for plutselig er det noen som glemmer seg og skrur på noe stort og sprenger sikringen i inverteren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lars C. Krogenæs

Honda har laget "Honda Power 9000" som kan gi huset 9kW med strøm. Den kan kobles til alle elbiler med ChaDeMo kontakt. Da er det mulighet til å øke effekten betydelig :-)

Har du solcelleanlegg på hytta, med bilvei helt frem, vil jo dette kunne gi nye muligheter for komfort på hytta..

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA