Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Andel av inntekt til bil

Startet av LeafEier123, tirsdag 21. juni 2016, klokken 15:40

« forrige - neste »

LeafEier123

Hei
Vi har en Leaf kjøpt i april 2013 (noe jeg tror er den første versjonen med med påstått 175 km rekkevidde)
Til daglig lades bilen i en fellesgarasje, med en ABL-Sursum ladestasjon (som er installert av elektikker)
Det fungerer egentlig meget bra.
MEN:
Ca. 2 ganger i året, går automatsikringen til kursen vår (Og den har jo ikke vi tilgang til helt uten videre, da det rommet er låst).
Elektrikker har vært å sett (og kanskje målt) uten å finne noe galt, og på Nissan (Birger N. Haug) i Oslo har de også målt / sjekket bilen vår uten å finne noe feil?
Er det noen som har noe tips om hva dette kan være ?

Trekkoppbil

Kan det være andre stikkontakter, eller annet utstyr på samme kurs?
Kan varme fra nabosikringer spille inn?
Du har ikke sagt hva slags sikringer du bruker, og hvor stor last du kjører.

BobbyBrown

Hvordan er temp i rommet sikringen står? Kan det være spesiellt varmt de to gangene i året sikringen ryker? Omgivelses temperatur spiller en rolle ved overlast og er ikke alltid like lett å feilsøke seg fram til om det er store temp forandringer.

Videre bør du undersøke om sikringen går tvert, altså kortslutning, eller om det tar en stind før den ryker. (Overlast)

Om det er en nyere automat kan man også se om den røk pga jordfeil( et lite vindu i sikringen skifter farge)

Siste punkt er å lastmåle kursen over tid. Jo mer avansert apparat, jo mer kan man finne ut. Hør men elektrikeren om han har mulighet til å sette opp en logger i noen dager. Da kan mye info hentes ut. Feilen trenger ikke komme fra ladestasjon, selv om det kanskje er det mest trolige.

det beste du kan gjøre selv er egentlig å prøve å legge merke til mest mulig når simringen ryker. Været (vått, varmt), hvor mange biler som står til lading, er det noe annet i garasjen som mister strøm etc

LeafEier123

Snakket med en elektrikker igår (ikke den samme person som installerte)
Slik jeg forstod han:
1) Det er 16A sikringer i ABL Sursums enheten og det er 16A sikring i fellesgarasjens sikringskap (med jordfeilbryter som skal løse ut ved 30mA)
2) Da han kom igår, så var både, så han i sikringsskapet og da var automatsikringen og jordfeilbryteren vippet opp igjen (så da vet han ikke hvilken som hadde slått ut)
3) Vår Leaf skulle bare kunne trekke opp til 16A

Elektrikkeren fortalte at det ikke var 16A han ville sette opp nye anlegg. Ihht til retningslinger eller anbefalinger, skulle det nå benyttes 20A (nettopp for å unngå slike situasjoner som hos oss).

Vi kan ikke bare bytte til 20A sikring, for slik jeg forstod elktrikkeren, så har vi 2.5 kvadrat kabel til boksen (og den kan bare brukes opp til 16A)

Jeg må si at jeg ikke er imponert over installatøren som bil-leverandøren anbefalte oss. På samme stolpe som vår ladeboks, 30 cm fra vår, står en annen type til naboens el-bil (1 år eldre Leaf), med mye tykkere ledning (også til 16A sikring) og de har aldri hatt problem.


   

jkirkebo

Sitat fra: LeafEier123 på onsdag 20. april 2016, klokken 19:22
Snakket med en elektrikker igår (ikke den samme person som installerte)
Slik jeg forstod han:
1) Det er 16A sikringer i ABL Sursums enheten og det er 16A sikring i fellesgarasjens sikringskap (med jordfeilbryter som skal løse ut ved 30mA)
2) Da han kom igår, så var både, så han i sikringsskapet og da var automatsikringen og jordfeilbryteren vippet opp igjen (så da vet han ikke hvilken som hadde slått ut)
3) Vår Leaf skulle bare kunne trekke opp til 16A

Elektrikkeren fortalte at det ikke var 16A han ville sette opp nye anlegg. Ihht til retningslinger eller anbefalinger, skulle det nå benyttes 20A (nettopp for å unngå slike situasjoner som hos oss).

Vi kan ikke bare bytte til 20A sikring, for slik jeg forstod elktrikkeren, så har vi 2.5 kvadrat kabel til boksen (og den kan bare brukes opp til 16A)

Det stemmer at man anbefaler 20A til 16A ladestasjoner som kobles fast ja. Det som evt. kan gjøres for å fikse problemet (om problemet ligger i at automatsikringen blir for varm) er å justere ned boksens ladestrøm til 15A. Det er ikke store forskjellen fra 16A mhp. ladehastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LeafEier123

Flott
Justere ned til 15A.
Er dette noe som jeg kan gjøre i ABL-boksen eller i bilen?
Beklager min uvitenhet.

jkirkebo

Sitat fra: LeafEier123 på onsdag 20. april 2016, klokken 19:46
Flott
Justere ned til 15A.
Er dette noe som jeg kan gjøre i ABL-boksen eller i bilen?
Beklager min uvitenhet.

Gjøres i boksen. Tror du må ringe han som har installert den for å få fikset det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA