Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere (CHAdeMO) i Google Maps - med mulighet for navigering

Startet av satheesh.net, tirsdag 21. juni 2016, klokken 13:30

« forrige - neste »

hmre

Ladet til 100% for første gang, fikk 458 tkm. S90D gått ca 2000 km.
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

Diravi

359 tkm, 70 D, første gang opplading til 100 %.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman


DagfinnN

#18
458 på en 90D og altså 423 på en 85D, ladet max på en sc her om dagen. En differanse på 35 km = ca 8 prosent. I følge info da jeg bestilte 85D og vurderte 90D, ble det altså sagt at 90D gir ca 6 prosent lengre rekkevidde. Ser ut som om de har sine ord i behold da.
Dersom hver 5 KW gir 3 mil ekstra lengde, vil faktisk et 100 KW batteri gi ca 10 mil lengre rekkevidde enn et 85 KW batteri. Det er faktisk noe...
Men jeg ser at regnestykket ikke stemmer helt om jeg regner meg ned til rekkevidden på 70 KW batteri.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Muffinman

Tømte og fylte en 90 tidligere i år. Den hadde ca en ekstra kWh under 0 og de fire resterende over, i forhold til 85. Med andre ord, det er sannsynlig at man må kjøre på reserven for å få utnyttet hele den ekstra kapasiteten.

Øyvind.h

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 10. mai 2016, klokken 10:16
458 på en 90D og altså 423 på en 85D, ladet max på en sc her om dagen. En differanse på 35 km = ca 8 prosent. I følge info da jeg bestilte 85D og vurderte 90D, ble det altså sagt at 90D gir ca 6 prosent lengre rekkevidde. Ser ut som om de har sine ord i behold da.
Dersom hver 5 KW gir 3 mil ekstra lengde, vil faktisk et 100 KW batteri gi ca 10 mil lengre rekkevidde enn et 85 KW batteri. Det er faktisk noe...
Men jeg ser at regnestykket ikke stemmer helt om jeg regner meg ned til rekkevidden på 70 KW batteri.

Det forutsetter at 90D``en har nøyaktig samme verdi for tkm som 85D``en. Ikke garantert :)
Og med 85 får du raskere ladehastighet på supercharger sammenlignet med 90.
Min opplevelse er at verdien ved å gå fra 85 til 90 er mindre enn forventet. Men den har i det minste 5kWh mer, mens jeg fryktet at økningen bare var 2-3kWh utifra erfaringer i USA.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tho

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 10. mai 2016, klokken 09:37
Føkk. Da slår du P85``en vår  >:(

P85 har vel 200wh/km i typical mens 70D har 189wh/km typical?
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman


TKL

Jeg fikk 380 km ved lading for noen dager siden. Da var utetemperaturen 15 grader. For ca tre uker siden ladet jeg også til 100%  ved utetemperatur 6 grader og fikk 375 km Så temperaturen spiller nok inn. Jeg venter på en dag med 25 varmegrader. Da kan jeg kanskje få 385 km slik jeg fikk ganske konsekvent sist sommer.
Jeg kjører ofte en langtur på 340 km. Når jeg ser på restdistansen etter å kjørt denne turen har den de siste gangene vært 50-60 km, igjen avhengig av været. Det betyr at den effektive distansen jeg kan få på 100% lading er mellom 390 og 400 km.
Før siste topplading prøvde jeg å kjøre batteriet helt ned til 0. Men det var en langtekkelig oppgave. Jeg startet med 42 km gjenværende og kjørte rundt på gater og veier sør i Trondheim og så på hus for ikke å være for langt hjemmefra når måleren viste 0 km igjen. Etter en time ga jeg opp og kom hjem med 9 km igjen. Da hadde jeg kjørt 39 km. Jeg kunne da sannynligvis ha kjørt 48 km før jeg nådde 0 selv om jeg startet med 42 km i batteriet. Så der ligger tydeligvis noen reserver helt på bunnen. Denne "tomkjøringen" gikk jo i behagelig tempo med ca 40 km/t gjennomsnittsfart og et forbruk på 168 Wh/km. Det kan nok forklare dennne ekstra rekkevidden. Det er allikevel betryggende å se at vi har noen skjulte reserver. Så jeg antar at når bilen min viser rekkevidde 385 km typical så kan jeg regne det som sannsynlig å få over 400 km ved fornuftig kjøring på normale norske veier og med sommertemperatur. Bilen er S85, levert september 2013 og 46000 km kjørt så langt.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

Jejl

P85 sept 2013  49.000km -- Fikk 376km for ca en mnd siden i ca 8+ grader, og vi la ut på en 423km lang tur. Vi hadde kommet frem med mellom 0-1% dersom vi ikke hadde ladet, men alle 4 i bilen trengte en dopause på turen. Vi ladet derfor noen få minutter på sc og kom frem med en god del strøm. Snittfarten på turen var 85km/t, ca 8,5 km/t raskere enn googlemaps hadde beregnet uten trafikk.

Muffinman

#25
For å tømme batteri uten at tålmodigheten ryker anbefaler jeg å sette i camper mode og kjøre på med klima. Sett opp vinduer om mulig. Da registreres forbruket også, når bilen settes i D etterpå.

Bonk3rs

Har kjørt 440 km på mitt 85 kwh batteri på en lading. Da fikk jeg ut 73,9 kwh.
Har siden fått canbus avlesing på bilen og fått vite at batteriet er på 75,8 kwh. Må si meg fornøyd med min S85 fra november 2013.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Tin

358 70 RWD. Har tidligere kjørt s85 og får fikk 365 på den. I praksis har jeg ca 2-3 mil kortere rekkevidde på 70...

samotholt

415 km på ett år gammel S85D. Kjørte en tur på 10 mil (70-100 km/t og 150m stigning) og hadde da igjen akkurat 315 km. Tørt, temperatur på ca. 8 grader (ikke range mode).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA