Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken Elbil bør jeg kjøpe

Startet av fonberg, mandag 20. juni 2016, klokken 19:10

« forrige - neste »

fonberg

Vi har en snart fire år gammel Leaf som vi kjøpte ny i Trondheim juni 2012, nå kjørt ca 45000 km. Den har vært på årlig service hos Witro, og fikk senest i høst høre at batteriet er tipp topp og det er jo hyggelig. Fikk også skryt for fornuftig bruksmønster, selv om vi til hverdags konsekvent plugger i hjemme på ettermiddag/kveld og lader til 100%, og den er typisk fullada mange timer før den kjøres igjen påfølgende morgen. På tidligere servicer har vi fått anmodning om å holde den mellom 20 og 80% og unngå for mye høy SOC, ikke noe om dette nå sist. Endret policy hos Nissan?

Men så til hovedspørsmålet: vår Leaf kjører ca like langt før den går ned til 11 barer nå som da den var ny i 2012. Kan vi legge dette til grunn for å si at bilen har ubetydelig rekkeviddetap? Eller blir man "lurt" av disse barene på noe vis?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Den første baren (øverst) er vel ca 15%? Basert på at den forsvinner når kapasiteten faller under 85%.
Det betyr at et batteri uten tap i kapasitet lett burde kunne kjøre 15-20km på første bar. Min 2012 Mod kunne kjøre ca 4km med pent forbruk på første bar. Den hadde 88% kapasitet i følge Leafspy.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

leafnor

Hei.
Hvor langt er ca like langt?
Det går å lures av disse barene. For den ene viser ladenivå, som alltid vil være mellom 0 og noe over 90, mens baren til høyre som er SOH viser helsetilstanden.
Om batteriet totalt har mistet 15% og er like ved å miste sin første SOH-bar, så har man fortsatt kanskje 10%-poeng i første SOC-bar.
Det kan godt være det lades til SOC 95%, som er den samme max SOC da batteriet var nytt.
Nytt batteri på ca 22kWt hadde da ca 2,2 kWt før første bar forsvant.
Et eldre batteri med SOH 85% lader kanskje til 18 kWt, dvs 4 kWt mindre enn nytt. Men fortsatt er det 10%-poeng SOC i første bar. Og de 10% SOC inneholder ca 1,8 kWt. Altså, kan det skille bare 0,4 kWt mellom et nytt og 4 år gammelt batteri som snart mister en SOH-bar.
Med eksempelvis et forbruk på 1,75kWt/mil så blir det  enten å kjøre 1,25 mil med nytt batteri eller like over en mil på det gamle. De 2 km i diff over 4 år kan fort oppleves som nesten "ingenting"
Men bruker du hele batteriet er det 4 kWt mindre, og en kommer seg 23 km kortere!
Så ja, en kan bli lurt.
 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

fonberg

Kjører vel ei lita mil hjemmefra på første baren. Den forsvinner i løpet av en motbakke på en drøy km.

Skjønte ikke det du sa om de to ulike visningene av batteritilstand? Jeg snakker om de 12 barene til høyre på dashbordet. Hva/hvir ser jeg den andre visningen? Vi har første gen. Leaf (2012), nordisk.

Og hva betyr SOH? (Jeg er kjent med SOC)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

leafnor

Sitat fra: fonberg på lørdag 16. april 2016, klokken 20:11
Kjører vel ei lita mil hjemmefra på første baren. Den forsvinner i løpet av en motbakke på en drøy km.

Skjønte ikke det du sa om de to ulike visningene av batteritilstand? Jeg snakker om de 12 barene til høyre på dashbordet. Hva/hvir ser jeg den andre visningen? Vi har første gen. Leaf (2012), nordisk.

Og hva betyr SOH? (Jeg er kjent med SOC)

SOH er State of Health, og er den verdi fra "batterihjernen" som styrer "Capacity Bars"



SOC, State of Charge er hvor mye batteriet er ladet, uavhengig av "helse".
Bildet under viser et batteri som mangler to kapasitebars, men har fullt antall SOC søyler, dvs er fulladet.


Jeg har samme LEAF som deg, en 2012 registrert august 2012. Den har akkurat rundet 90.000km.
LeafSpy som jeg har viser at den har SOH 89%, var nede 88% noen uker fjor høst, så bare snakk om tid før den blir 88%.
Om du kommer deg en mil så stemmer mitt (Forståelig nok vanskelige regnestykke) regnestykke i første post.
Hvor mange km står det at den regner med å komme seg når de er fulladet. Min ligger på rundt 125km.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

fonberg

A-ha, takk for forklaring, nå skjønte jeg regnestykket ditt! Artig å lære noe nytt om den "gamle" bilen! Den bare surrer og går, kjører og plugger i og sånn går no dagan :)

Jeg var ikke klar over at barene til høyre (SOH) kunne forsvinne. Jeg har altså alle 12 intakt. Har du med 90.000 km mistet noen? Når (alder/km-stand) er det "vanlig" å miste SOH-barer? Finnes det statistikker på dette?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

leafnor

#6
Det er en noen poster i forumet på det med tapt bars. Ikke mange i Norge, men noen er det.
Det skjer ikke på hverken bestemt distanse eller alder.
Første forsvinner på SOH 85%. Min altså på 89, så enda noe tid til før den mister en bar.
Her en som mistet første på 130.000 km, en 2011 modell:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6280.msg456595.html#msg456595
En på 114.000 og 4 år gammel:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6280.msg456595.html#msg456595
101.000 og 3,5 år
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6280.msg376717.html#msg376717

En vet at temperatur er en betydelig faktor, og det har man fra de første modeller som ble solgt i USA. Der raste kapasitet.
Personlig tror jeg at det å bo med sin LEAF i Trondheim er god helse for førstegenerasjon. Det virker som det er Leaf fra rundt "Sinsenkrysset" og sørover som taper kapasitet raskest. Min 2012 med månedssnitt på 2100 km fra ny gikk sine tre første år som pendlerbil mellom Trondheim og Selbu. Selbu gjennonsnittlig kaldere enn Trondheim, så det ser jeg som gunstig.
Og du som jeg forstår som også bor i Trondheim, har denne fordelen. Med mindre du har lagret bilen i garasje med 20 grader året gjennom.
Det er gjort simuleringer på levetid, basert på temperatur.
Du finner det her:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
Søk etter Rygge, og du finner at etter mellom 3-5 år så holder batteriet 87,7% til 83%
Min lader til 245 GIDS ut av 281. (GIDS er målenhet en finner i LeafSpy) Ny er det 281 GIDS.
Dvs, jeg har 87,2%. I øvre del av "Rygge" dataene.
Tipper også din er der.

Om 6 år når bilen er 10 år, så er det ca 72% igjen. Fortsatt greit for småkjøring i Trondheim tenker jeg, men da er det nok masse annet som kan ha tatt kvelden.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

fonberg

Interessant! Jeg bor på Sveberg, så det er jo et par grader kaldere enn Trondheim sentrum ;) Den står også utendørs (ikke i oppvarmet garasje), og går til daglig på E6 mellom Sveberg og Trondheim.

Godt poeng det at elbiler bør oppbevares kaldt, dvs unngå oppvarmede garasjer. Sier også noe om at temperaturstyring av batteripakkene er viktig. Vet dette håndteres på ganske avansert vis i Tesla, usikker på hvor mye temperaturstyring som foregår i Leaf?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Trekkoppbil

Du bør ikke ha for kald garasje, da det er skadelig å lade ett sprengkaldt batteri.  Men er det stort sett over 0 grader så tipper jeg det går bra. Når du kommer hjem etter kjøring, så er batteriet gjerne litt varmer etter turen, og man holder oppe tempen greit nok for å lade.

fonberg

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 18. april 2016, klokken 22:52
Du bør ikke ha for kald garasje, da det er skadelig å lade ett sprengkaldt batteri.  Men er det stort sett over 0 grader så tipper jeg det går bra. Når du kommer hjem etter kjøring, så er batteriet gjerne litt varmer etter turen, og man holder oppe tempen greit nok for å lade.

Har ikke Leaf system som bruker ladesteøm til å varme batteriet hvis det er kaldt?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

leafnor

Sitat fra: fonberg på mandag 18. april 2016, klokken 23:00
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 18. april 2016, klokken 22:52
Du bør ikke ha for kald garasje, da det er skadelig å lade ett sprengkaldt batteri.  Men er det stort sett over 0 grader så tipper jeg det går bra. Når du kommer hjem etter kjøring, så er batteriet gjerne litt varmer etter turen, og man holder oppe tempen greit nok for å lade.

Har ikke Leaf system som bruker ladesteøm til å varme batteriet hvis det er kaldt?
Så kaldt at batteriet tar skade av å lades blir det ikke i Trondheim. Og blir det virkelig kaldt er det innebygget varmepakke i batteriet så det ikke kommer under -15 eller noe der omkring.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kodalse

Sitat fra: fonberg på mandag 18. april 2016, klokken 23:00
Har ikke Leaf system som bruker ladesteøm til å varme batteriet hvis det er kaldt?
Både ja og nei, for 2011/12 modellene slår denne inn ved -20, for 2013- kobler varmeelementene inn ved -17.
Det er der kun for å sikre at batteriene ikke går i stykker ved "ekstrem kulde".
Har ingen praktisk betydning eller hjelp i forbindelse med lading.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: fonberg på lørdag 16. april 2016, klokken 20:11
Kjører vel ei lita mil hjemmefra på første baren. Den forsvinner i løpet av en motbakke på en drøy km.
Fra å pendle Skatval - Trondheim med i-MiEV byttet jeg til å pendle med Leaf i fjor høst da jeg mistet lademulighet på jobben. Jeg bruker det at batteristreker forsvinner på kjente steder for å avgjøre hvordan jeg ligger an strømmessig. Har kjørt ca. 20.000 km siden da men kan ikke si at jeg har merket noen systematisk forskyvning av hvor strekene forsvinner, annet enn etter bl.a. dekkskifte og andre småting som naturlig påvirker rekkevidden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fonberg

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. april 2016, klokken 07:57
Sitat fra: fonberg på lørdag 16. april 2016, klokken 20:11
Kjører vel ei lita mil hjemmefra på første baren. Den forsvinner i løpet av en motbakke på en drøy km.
Fra å pendle Skatval - Trondheim med i-MiEV byttet jeg til å pendle med Leaf i fjor høst da jeg mistet lademulighet på jobben. Jeg bruker det at batteristreker forsvinner på kjente steder for å avgjøre hvordan jeg ligger an strømmessig. Har kjørt ca. 20.000 km siden da men kan ikke si at jeg har merket noen systematisk forskyvning av hvor strekene forsvinner, annet enn etter bl.a. dekkskifte og andre småting som naturlig påvirker rekkevidden.

Samme her, strekene i Leaf er nyttig på samme måte som typical km i Tesla; begge angir med rimelig nøyaktighet energinivået til batteriet.
Dette i motsetning til "guessometeret" i Leafen som etter min mening er som skapt for å skape rekkeviddeangst hos ferske elbilister. Et par km skikkelig motbakke kan jo fort ta av 15 km på guessometeret.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA