Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Frumor, mandag 20. juni 2016, klokken 14:06

« forrige - neste »

Morten B. Henriksen

Jeg kommer nok til å velge en annen bil en denne når jeg skal kjøpe min neste elbil. Det er nettopp mangel av hurtiglader som velgermeg vekk. Det ville med hurtiglader vært mitt soleklare 1. valg.
Jeg pendler ca 45 km hver vei, i tillegg trenger jeg km  til evt møter og fritid. Jeg ser at det blir snaut med kapasitet til å dekke mitt behov. Faktisk så klarer jeg hverdagen min med en Peugeot Ion, den er ikke noe særlig til komfort og varme, men den har hurtiglader og jeg kommer dit jeg vil. Så selv med dobbel kapasitet på bateriet så vil jeg i for mange situasjoner trenge hurtiglader.
Slik jeg ser er Merscedes Electric drive kun for pendlig og nærmiljøkjøring. Den ladetiden den trenger ekstra tar for lang tid til at langturer ikke vil være aktuell med denne bilen.

OlavEmil

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 17. april 2016, klokken 21:33Tallene er ikke på jordet og gjelder Statoil Evenes som tar 44kr for 15min. På 15 min lades ca 5kwh på chademo uttaket.(Testet på Tesla og Kia Saul) Kr 44 / 5kwh= 8,8kr pr kwh.

Huffameg. Slike tal (både pris, men ikkje minst hastigheit) er heldigvis unntaka.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: OlavEmil på mandag 18. april 2016, klokken 19:38
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 17. april 2016, klokken 21:33Tallene er ikke på jordet og gjelder Statoil Evenes som tar 44kr for 15min. På 15 min lades ca 5kwh på chademo uttaket.(Testet på Tesla og Kia Saul) Kr 44 / 5kwh= 8,8kr pr kwh.

Huffameg. Slike tal (både pris, men ikkje minst hastigheit) er heldigvis unntaka.

Ja, normalt får jeg ca. 10kWh på 15 minutter, og betaler som regel 37,50. 3,75 per kWh altså, noe jeg synes er en fair pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: Morten B. Henriksen på mandag 18. april 2016, klokken 10:50Det er nettopp mangel av hurtiglader som velgermeg vekk. Det ville med hurtiglader vært mitt soleklare 1. valg....Faktisk så klarer jeg hverdagen min med en Peugeot Ion

Kan man si Mercedes ikke helt forstår ting når folk kan oppleve en iOn som en mer "anvendelig bil" enn en Mercedes som koster over 100.000 mer? Øk rekkevidde med 40%-50% og sleng på hurtiglader, så står det en Mercedes i carporten min relativt kjapt! Dvs, muligens ikke, da det fort kunne bli kø av bestillinger.

Håper Tesla-reservasjonene gjør at dette kan bli en realitet.

JorgenM

+1 :)
Satt og leste meg opp og ned om denne idag og fikk skikkelig lyst på den, men etter noen timer fant jeg ut at den ikke har hurtiglader. What? Plutselig uaktuell.

Med 3 barneseter kan vi ikke bruke i3'n når hele familien skal på tur og det er lenge å vente til 5-seter fra BMW kommer i 2021 +/-... Tesla er for dårlig kvalitet på interiøret og noen av de andre merkene er ikke aktuelle :(
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bjorngb

Det står mellom B-ED og i3 for oss. I dag heller vi mot i3 pga konen opplever nakkestøtten i B-ED som vond - den presser hodet fremover når hun ellers sitter godt. Vi er 2 voksne og 2 barn og kvitter oss nok ikke med fossilen, da 2 biler trengs av og til. Fossilen er 10 år, og verditapet er begrenset pr år. Lenge var det B-ED som stod høyest pga 5 seter og større bagasjerom. Er ikke så redd for rekkevidde kontra i3, da vi har fossilen for langkjøring. Vanskelige valg...
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

AppleKnocker

Mercedes er en flott bil. Etter mitt syn er dette den elbilen som er mest premium innvendig.

Men hurtiglading er et must på elbiler. Om man så er i den ytterst spesielle situasjonen at man aldri  :o trenger det for eget bruksmønster, så vil det være en turn off når bilen skal selges som brukt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Panduck

Sitat fra: bjorngb på onsdag 15. juni 2016, klokken 00:38
Det står mellom B-ED og i3 for oss. I dag heller vi mot i3 pga konen opplever nakkestøtten i B-ED som vond - den presser hodet fremover når hun ellers sitter godt. Vi er 2 voksne og 2 barn og kvitter oss nok ikke med fossilen, da 2 biler trengs av og til. Fossilen er 10 år, og verditapet er begrenset pr år. Lenge var det B-ED som stod høyest pga 5 seter og større bagasjerom. Er ikke så redd for rekkevidde kontra i3, da vi har fossilen for langkjøring. Vanskelige valg...

Må si meg enig med AppleKnocker. Greit at man har fossilen til langkjøring, men man vil normalt kjøre elbil om man kan. Om et kjapt 10 mins stopp på en hurtiglader er nok til å ta elbilen helt frem, vil man da velge elbil eller fossilbil?

At en iOn kunne bli solg uten hutigladingsmulighet ville vært en ting. Det er en liten bil, godt egnet som "bil nummer 2", til bykjøring osv. At B-ED ikke har hurtiglading er nesten kriminelst. Å ha en så god, fin, lukseriøs bil som man kun kan ta på kortere turer, virker på meg totalt bortkastet.

Om i3 kan fylle det meste av det dere har behov for, er i3 valget, rett og slett fordi den kan hurtiglades.

Hva om kona skal ta fossilbilen på en litt lengre tur og du trenger å reise utenfor rekkevidde?

tutti

#23
Nye i3 kan tilby både semi-hurtiglading (samme 11 kWh som Mercedesen) og DC lading. Med større batteri og lavt forbruk vil den være mye mer fleksibel i bruk enn Mercedesen.

I tillegg ser det ut som Mercedes har valgt å prise servicene på el-bilene sine 2-3 x av hva alle andre tar for servicer og er den dyrest modellen i drift hvis man ønsker å beholde garantitiden ut på bilen.

elektrolux

Vi har hurtigladeport på e-Up og syntes det er fantastisk; men har kun benyttet den en gang, og det var som et rent test prosjekt mens Lyse tilbydde gratis hurtiglading.

Vi gjør livet i stedet enkelt for oss selv, og henter ut dieseldyret de få gangene vi skal lengre raskere enn bilens rekkevidde på ca 120 km + 20 km/t rekker. Sist gang dette ble nødvendig var i februar, men nå ser det ut som langtursbilen må hentes fram igjen i forbindelse med Roskildefestivalen.

Forøvrig står Dieselmercen parkert utenfor byen, med lademulighet slik at 12V batteriet holdes oppladet, og Elbilen kan lades når vi bytter mellom bilene. Kjempefornøyde med en slik løsning som vi føler gir oss best of begge verdener; nemlig en parkeringsvennlig liten elektrisk bybil til 99,9% av turene, og en stor og romslig langtursbil som alltid er der, nyvasket etter siste tur og klar til nye oppdrag. Eneste nå er å få på sommerdekk, da det var vinterføre på sist tur. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

#25
Sitat fra: tutti på onsdag 15. juni 2016, klokken 16:07
Nye i3 kan tilby både semi-hurtiglading (samme 11 kWh som Mercedesen) og DC lading. Med større batteri og lavt forbruk vil den være mye mer fleksibel i bruk enn Mercedesen.
Og BMW laderen støtter også 1-fase 32A. Så hvis man kommer til en 32A 1-fas (7,2 kW), så kan ikke Mercedes utnytte mer enn 3,6 kW, mens i3 trekker dobbelt. Kombinert med at i3 har mye lavere forbruk, betyr det at ladehastigheten fra 1-fas målt i km/ladetime blir opp mot 3 ganger så høy for i3. Utover i landet er det ikke ofte man finner 400V 3-fas, bortsett fra de kommersielle Type 2 ladestasjonene.

mb-lynet

Er lykkelig eier av en Mercedes B og kunne ikke vært mer fornøyd. Trodde jeg måtte installere mer effekt i garasjen, men 16 A holder i massevis. Kjører aldri mer en 10 mil om dagen uansett, og når tanken er full hver morgen er man sjelden under halv tank iløpet av en dag.

På sommeren kommer man lett ned på 17 - 18 kw pr. 100 km og med bruk av range plus har man da fort 180 - 200 km rekkevidde.

Føler jeg har fått det beste fra to bil verdener. Interiør og bil kvalitet fra Mercedes - batteri og drivverk fra Tesla.

Har i tillegg en 7 seter dieselbil (S-max) som nå får mye mindre km med påfølgende mindre vedlikehold og verditap. På langtur må vi uansett bruke denne om alle skal være med da vi trenger 6 seter.
Mercedes B-electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA