Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Frumor, mandag 20. juni 2016, klokken 14:06

« forrige - neste »

Frumor

Hei,
Vi vurderer elbil og har blant annet sett på Mercedes. Bilen er super, men en klar ulempe må jo være at den ikke kan hurtiglades. Noen som har erfaring med denne? Og forslag til løsning hvis man skal på langtur...?

elektrolux

Har kjørt mercen og den er helt nydelig bil med god rekkevidde. Dekker nok de aller fleste turene du måtte ha.

Forslag til løsning om du skal på langtur er å leie/bytte mot en langtursbil som f.eks denne: https://nabobil.no/listings/4047-tesla-motors-model-s-2013-oslo
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Fin bil, selv om jeg foretrekker BMW. En på jobben har den og er kjempefornøyd og vel den største i klassen mht bagasje. Ulempen er at den ikke kan hurtiglades, så 32A i garasjen kan være en fordel.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

CitB59EL

Etter snart 20" km i B klasse som eneste bil så har vi litt erfaring med 19 mils turer en vei som vi gjør ca 10-12 ganger pr år. Dette går fint da vi tar det som en tur å ikke stresser.

Vi bruker 3 timer(sommer kjører i ett) og opptil 6 timer(vinter opp -22 måtte lade lenge.) på ca 19 mil.

Vi tenkte i utgangspunktet at vi kunne leie bil på disse turene særlig på vintern men det blir så vi tar det som en tur isteden da en blir gjerrig å tenker på på spare penger når en kjører elbil er min erfaring:)

Vi spiser ved ladeplassen og i de fleste tilfeller så slipper vi å vente noe da vi bruker ca 1 time totalt med 2 små til og fra det meste av året.

På vintern måtte vi vente da batteriet var nesten helt tomt(10%) etter 10 mil i opptil -22(-13 min og -22 maks). Måtte da lade i 2.5 time. 

Vi skal til hunderfossen (38 mil) i sommer. Regner opp til 12 timer maks på denne turen hvorav 6-7 timer er vanlig kjøretid og resten lading. Vi tro vi bruker ca 9-11 timer i praksis. 

B klassen er en super bil på langtur som er meget god å kjøre. Vi kjøpte den på tross av manglende hurtiglader da vi har mest hverdager. Når en vet at bilen går ca 10 mil uansett årstid er det sjelden vi trenger mer i hverdagen.   
Den hadde best plass på ved kjøpstidspunktet og passer perfekt til barnehage kjøring med fin høyde på seter og kompakt størrelse på bil. Vi er meget fornøyd med bilen totalt etter 1 år. 

tutti

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. april 2016, klokken 09:12
Fin bil, selv om jeg foretrekker BMW. En på jobben har den og er kjempefornøyd og vel den største i klassen mht bagasje. Ulempen er at den ikke kan hurtiglades, så 32A i garasjen kan være en fordel.
Det er vel nv200 som har klassens største bagasjerom.

1000kwh

Sitat fra: tutti på lørdag 16. april 2016, klokken 11:29
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. april 2016, klokken 09:12
Fin bil, selv om jeg foretrekker BMW. En på jobben har den og er kjempefornøyd og vel den største i klassen mht bagasje. Ulempen er at den ikke kan hurtiglades, så 32A i garasjen kan være en fordel.
Det er vel nv200 som har klassens største bagasjerom.
De er ikke i samme klasse.

tutti

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 16. april 2016, klokken 12:09
Sitat fra: tutti på lørdag 16. april 2016, klokken 11:29
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 16. april 2016, klokken 09:12
Fin bil, selv om jeg foretrekker BMW. En på jobben har den og er kjempefornøyd og vel den største i klassen mht bagasje. Ulempen er at den ikke kan hurtiglades, så 32A i garasjen kan være en fordel.
Det er vel nv200 som har klassens største bagasjerom.
De er ikke i samme klasse.
Hvilken klasse?

elektrolux

I min verden er B klassen en mini SUV, mens NV200 er en ombygget varebil ikke helt ulikt stamfaren Peugeot Partner
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

CitB59EL

Enig med elektrolux NV-200 og B klasse er definitivt i to vidt forskjellige klasser! NV 200 er en varebil og B klassen en en personbil. Forskjellen i kjørekomfort er STOR selv i NV 200 sin personbil utgave som jeg personlig synes bråkte og var stump i fjæring mot min Berlingo som også er varebil.

Egil Fonn

Har god erfaring med B klassen. Jeg valgte denne tross mangel på hurtiglading. Den har god bagasje plass, gode lys, godt isolert som gir lite varmetap og lite støy, velfungerende klima anlegg, komfortabel å kjøre.
Den har også vannbåren kjøling/varming av batteripakken noe som forbedrer batteriets ytelse og levetid.
En stor fordel som jeg har hatt mye nytte av er 11 kw ombordlader som lader 50-60km/t hjemme/jobb.
Til langtur bil er det etter min mening kun Tesla av dagens EL biler som er egnet. En langtur en sjelden gang kan til nød gjøres med andre biler som har hurtiglading om tidsforbruk på ladestasjoner er uvesentlig. Hurtiglading er også kostbart (Tesla ladere er gratis), betaler ca kr.9.- pr kwh hos Statoil. Ved forbruk på 2kwh pr mil blir det kr 18.- i drivstoff pr mil, da blir det billigere med fosilbil om det ikke er bommer eller ferger på strekningen.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

zyp

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 17. april 2016, klokken 11:37
Hurtiglading er også kostbart (Tesla ladere er gratis), betaler ca kr.9.- pr kwh hos Statoil. Ved forbruk på 2kwh pr mil blir det kr 18.- i drivstoff pr mil, da blir det billigere med fosilbil om det ikke er bommer eller ferger på strekningen.

I mars betalte jeg i snitt ca 3.9kr/kWh for det jeg hurtigladet hos Grønn Kontakt, i april ligger jeg så langt på et snitt på 3.1kr/kWh. Med et reelt forbruk på 1.5-1.7kWh/mil så blir det en drivstoffpris i underkant av 6kr/mil.

OlavEmil

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 17. april 2016, klokken 11:37Hurtiglading er også kostbart (Tesla ladere er gratis), betaler ca kr.9.- pr kwh hos Statoil. Ved forbruk på 2kwh pr mil blir det kr 18.- i drivstoff pr mil, da blir det billigere med fosilbil om det ikke er bommer eller ferger på strekningen.

Høyrer Mercedes-forhandlarane desperat prøver å få det til å framstå slik, men desse tala er jo heilt på jordet ;D .

Mercedesen er nok ein god bil, men så lenge dei aktivt vel vekk moglegheit til hurtiglading, framstår det for meg som eit forsøk på å vise verda at elbil er ein ubrukeleg leikebil for spesielt interesserte, slik at folk skal halde fram med å kjøpe bensinbilane deira.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

tutti

#12
Jeg tror 3-fase er et godt suplement til hurtiglading underveis (1-fase med stort batteri er for tregt). Men hvorfor bare 11 kWh når Renault tilbyr 22 kWh?

Panduck

Tror den nye Mercedes AA-class er et mye bedre alternativ. Mangel på hurtiglading er definitft ikke noe problem!


Egil Fonn

Sitat fra: OlavEmil på søndag 17. april 2016, klokken 16:12
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 17. april 2016, klokken 11:37Hurtiglading er også kostbart (Tesla ladere er gratis), betaler ca kr.9.- pr kwh hos Statoil. Ved forbruk på 2kwh pr mil blir det kr 18.- i drivstoff pr mil, da blir det billigere med fosilbil om det ikke er bommer eller ferger på strekningen.

Høyrer Mercedes-forhandlarane desperat prøver å få det til å framstå slik, men desse tala er jo heilt på jordet ;D .

Mercedesen er nok ein god bil, men så lenge dei aktivt vel vekk moglegheit til hurtiglading, framstår det for meg som eit forsøk på å vise verda at elbil er ein ubrukeleg leikebil for spesielt interesserte, slik at folk skal halde fram med å kjøpe bensinbilane deira.

Tallene er ikke på jordet og gjelder Statoil Evenes som tar 44kr for 15min. På 15 min lades ca 5kwh på chademo uttaket.(Testet på Tesla og Kia Saul) Kr 44 / 5kwh= 8,8kr pr kwh. At andre leverandører leverer rimeligere er bra.
Største kostnad med hurtiglading og ladekø er den tapte tiden.
MB B klasse har ikke hurtiglading og den brukes deretter.
Fungerer utmerket til det daglige. På langturer blir det Tesla eller dieseldyret.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA