Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Umulig varmeapparat, jeg fryser - noen tips?

Startet av Wattson, fredag 15. april 2016, klokken 19:19

« forrige - neste »

Wattson

Hei, jeg har denne uken kjørt rundt 100 mil i Sverige med "varmeapparatet" på Hi for ikke å fryse.  Fart mellom 100 og 120 km/t. Jeg har kjørt på morningene og kvelder med rundt 7 grader i luften og prøvd alle kombinasjoner tror jeg, både med og uten range mode på. Hi er det eneste som gir meg noe varme etter en stund og har måttet kjøre med dette på for ikke å fryse. Håper noen her har tips?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Wattson

Har det for travelt nå med å pakke bilen nå før siste helg i Trysil nå. Opp grytidlig i morgen, ringer da til Tesla, men ofte så har noen vært borti det samme her så det kan gå kjappere  :)

mogu

Jeg frøys litt i vinter når jeg kjørte i motorveihastighet og det var under -10. Grunnen til det var at det lakk litt luft inn ved trekantvinduet, som gjorde at det ble kaldt nedover siden, og da hadde jeg frysninger uansett hvor varmt varmeapparatet sto på. Fikk fikset lekkasjen på service, og ikke opplevd det senere. Om problemet er at det ikke er noe effekt i varmeapparatet ditt derimot er jo det noe helt annet!
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

boppus

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

SunSeeker

Har hatt samme problem som trådstarter på min bil etter 7.0 kom. Var bra før det. Nå er det rett og slett umulig, og all diagnose hos Tesla sier at "alt er ok"
Må si jeg er lettere frustrert, og har tatt samme  løsning som boppus, men kan ikke si det er tilfredsstillende.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Wattson på fredag 15. april 2016, klokken 19:19
Hei, jeg har denne uken kjørt rundt 100 mil i Sverige med "varmeapparatet" på Hi for ikke å fryse.  Fart mellom 100 og 120 km/t. Jeg har kjørt på morningene og kvelder med rundt 7 grader i luften og prøvd alle kombinasjoner tror jeg, både med og uten range mode på. Hi er det eneste som gir meg noe varme etter en stund og har måttet kjøre med dette på for ikke å fryse. Håper noen her har tips?

Jeg har konsekvent deaktivert resirkulering da jeg synest "luft inn" blir varmere. Jeg kjører i t-skjorte året rundt. Når resirk står på så er det merkbart kaldere på venstre armen.

Mitt tips ihvertfall.

mj

Tesla sier de er klar over problemet og at de vil fikse det med en sw oppgradering etterhvert. Er riktignok noen mnd siden de sa dette men vi kan jo håpe det er på plass innen neste vinter.

For meg så er det slik at bilen øker viftehastighet og blåser kaldere luft etter noen mils kjøring. Må skru opp temp litt og kjører noen mil til, og slik går no langturene....
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

vnm

Sitat fra: mj på fredag 15. april 2016, klokken 22:30For meg så er det slik at bilen øker viftehastighet og blåser kaldere luft etter noen mils kjøring. Må skru opp temp litt og kjører noen mil til, og slik går no langturene....
Akkurat samme hos meg!
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Wattson

Takk for innspill. Boppus sin løsning med å kle på seg blir litt vanskelig med ullsokker og stilongs under dressbuksa når jeg skal til kunder som ikke har omkledningsrom. Dette er ihvertfall ikke tilfredsstillende for meg.
Hyggelig med innspill fra dere andre som har kommet med innspill at dere får det til på ett vis. Kjører dere i auto elller manuell og i tilfelle manuell - hvordan har dere "stilt inn"?

Tuxedo

Inntil dette fikses, kan du sette alt på manuell.  Skru av A/C, og resirk permanent av.  Kjør varme ned på bena.  Hvis du plages av dugg, kan du kjøre ben/frontrute.  Viftehastighet rundt 3 til 6.  Her er det bare å prøve seg frem.

Hjelper ikke dette, kan det være at varmeapparatet er defekt.  Da er det bare å kontakte Tesla.

hgs

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 16. april 2016, klokken 21:53
Inntil dette fikses, kan du sette alt på manuell.  Skru av A/C, og resirk permanent av.  Kjør varme ned på bena.  Hvis du plages av dugg, kan du kjøre ben/frontrute.  Viftehastighet rundt 3 til 6.  Her er det bare å prøve seg frem.

Hjelper ikke dette, kan det være at varmeapparatet er defekt.  Da er det bare å kontakte Tesla.

Jepp, dette er min setup også. Fungerer bra. Det kommer kuldegufs med dette også etter å ha kjørt en stund, men bare å stille opp en grad. Med dette oppsettet er det behagelig i bilen vinterstid med 21-22 grader på displayet.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

fredag

Elektronikken som lader 12V-batteriet kan visstnok påvirke AC. Jeg klaget på treg kjøling på AC på siste service, og de fant at det hadde gått en sikring eller en elektrokomponent, slik at det var begrenset med effekt tilgjengelig på 12V.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Wattson

Tusen takk for fine innspill dere.  Jeg skal ut å reise med fly denne uken så får ikke prøvd dette før til neste helg.
tusen takk!

Eip

Sitat fra: SunSeeker på fredag 15. april 2016, klokken 20:50
Har hatt samme problem som trådstarter på min bil etter 7.0 kom. Var bra før det. Nå er det rett og slett umulig, og all diagnose hos Tesla sier at "alt er ok"
Må si jeg er lettere frustrert, og har tatt samme  løsning som boppus, men kan ikke si det er tilfredsstillende.

Jeg har prøvd og forske litt på denne. Akkurat det samme feil, kaldt etter 7.0. Det jeg har funnet ut er at gulvvarmen til sjåføren er alt for liten. Varmt og godt på passasjerside.

Har prøvd utallige setting. All varme til føtter. resirk on off ac on of. manuell vifte. Det som har blitt rettet på nå er at jeg kan bruke den i auto igjen. Men mine føtter fryser enda.
VIN: 509XX PD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA