Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ombygging batteri, Think

Startet av stooy, søndag 19. juni 2016, klokken 16:30

« forrige - neste »

stooy

Hei,

Jeg vurderer å reservere en Tesla Model 3. Men jeg lurer på om følgende scenario kan skje: ?

1. Jeg reserverer en tesla, betaler 10.000.
2. En stund før levering så blir jeg bedt om å specce opp bilen (i det øyeblikket binder jeg vel meg til å kjøpe den?).
3. Mellom den tid og at den faktisk blir levert innfører myndighetene moms og avgifter på elbil.
4. Jeg er commita til å kjøpe bilen, og jeg må betale mye mer enn planlagt når bilen er klar.



1000kwh

Incentivene forsvinner ikke over natta. Det jo ikke umulig at du opplevere en prisøkning, men den vil ikke være 25% + masse avgifter. Jeg vil tro at dette blir annonsert i god tid før du binder deg til kjøp.

Solan_G

Regjeringen har vel sagt at innfasing av avgifter vil skje trinnvis over et par år når det kommer.
På den annen side er det vel ikke helt urimelig å spørre hvor troverdig det er. Politiske meninger har jo skiftet ganske brått tidligere også.

Bestilte meg en MC før nyttår for levering nå, og der var det forbehold om avgiftsendring i kontrakten, begge veier. husker ikke tallet men lurer på om det var 5 eller 8% som ga vilkår for kostnadsfri heving av kontrakten.

Synes spørsmålet er veldig relevant jeg. Spessielt med tanke på leveringstiden det er snakk om her.


stooy

Jeg snakka med Tesla. Man ville bli kalt inn til konfigurering ca. 3 mnd. før levering. Det er først da man binder seg til kjøpet, frem til da kan man få refundert depositumet.

Så dersom det er snakk om innføring av moms og avgifter, vet man vel det 3 mnd. før levering antagelig, og har mulighet til å kansellere reservasjonen.

THE

Hvordan er det i forhold til avgifter hvis det f.eks. blir innført mva. fra 1.1.2019, men bilen er konfigurert/bestilt i 2018? Er det da evt. mulig å betale bilen i 2018 og få den registrert i 2019 uten å betale mva.?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: THE på fredag 15. april 2016, klokken 13:12
Hvordan er det i forhold til avgifter hvis det f.eks. blir innført mva. fra 1.1.2019, men bilen er konfigurert/bestilt i 2018? Er det da evt. mulig å betale bilen i 2018 og få den registrert i 2019 uten å betale mva.?
Nei, ikke om ikke det er vedtatt en eller annen overgangsordning. I utgangspunktet er det reglene ved registreringstidspunktet som gjelder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Solan_G

Etablert praksis for vanlige biler i tilfeller med kjent avgiftsøkning har vært at importør/forhandler har registert et antall biler rett før nyttår som de vet de får solgt. Så har de kampanje på nye biler til gammel pris.....

Det er vel neppe aktuelt når det gjelder Tesla.

Det gjelder nok å få ordnet med registering på riktig dato i så tilfelle :)

timingbeltkiller

Ampera-e ligger høyst sannsylig mye bedre til rette for levering av ny bil med nåværende avgiftsregime
enn M3 gjør.

Ampera-e leveres som 2018 model = etter verksferien august 2017.
Det store flertallet M3 biler blir nok levert 2020 og seinere.

​​Les her
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Robert Sund

Tesla har sagt at de kommer til å tilpasse antall solgte biler i USA når de nærmer seg 200.000 da dette er en grense som bestemmer hvor mye avgifter kjøper må betale. Da dette kun oppdateres hvert kvartal (i disse Internet tider ::)) er det mye å hente på å ikke krysse grensen for tidlig og isteden selge bilene i det påfølgende kvartalet.

Så Tesla er ikke fremmed for å gjøre slike tilpasninger. I alle fall ikke for hjemmemarkedet.


Men vil de rekke å få igang stor produksjon tidlig nok til at alle som har reservert får full uttelling av at de var tidlig ute? De som var (og er) tidlig ute vil sannsynligvis få den samme gunstige prisutviklingen som model S har hatt. Forhåpentligvis mister ikke Tesla interessen for Norge som resultat av den nåværende regjeringen.


Model 3 blir sannsynligvis bedre og billigere selv med superlading inkludert enn GM sitt produkt, både i Norge og i Verden. Det er nesten sikkert at GM begynner å levere før og Tesla kommer til å levere flere, både i Norge og i Verden.

Gunstigere eller tidligere levering? Og hvor mye gunstigere og hvor mye tidligere; ingen vet. Man skulle kunne ha mulighet til å spå eller sikre seg :)

Trekkoppbil

Du kan etter min erfaring med tollbua, ikke momse bilen før den er kommet til landet:
Når bilen står på kaia, og du får ankomstmelding fra speditøren, kan du gå til tollbua og momse bilen og betale avgift på AC. Deretter kan du hente bilen på kaia.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA