Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Status ladestasjoner mellom Halden/Svinesund og Gøteborg

Startet av kaaos, søndag 19. juni 2016, klokken 10:54

« forrige - neste »

knut3448

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 01. juni 2016, klokken 12:59
Men hvor mange som står i Tesla3, AmperaE og i3  kø er det som allerede er elbileier av en kortrekkeviddeelbil som vil skifte ut til lenger rekkevidde?
Og  når alle skal selge kortrekkeelbilene sine i 2017 2018, kan fort bruktbilprisen  på disse falle kraftig, og da beholder nok mange elbileiere heller disse som nr 2 el-3 bil helt til de har gått ut på dato siden mange ser de som nedbetalt takket være insentivene.

Hvilket ville bety at mange fossil og hybridkjøpere fortsetter å kjøpe fossil og hybrider i årene fremover med liten effekt på forholdet elbil - fossilbilsalget.
Det er vel ganske trygt å anta at de som står i kø er de som "ikke har kjøpt elbil enda fordi de har hatt for kort rekkevidde", "de som vurderer elbil nå men venter på neste generasjon" og "de som bytter ut sin gamle i en ny med lenger rekkevidde".  At så mange står i kø er uansett en indikasjon på at folk ikke er veldig skremt av reduserte fordeler og salget kommer til å få en voldsom oppsving når bilene når landet.

Griffel

Det vil nok fortsatt være fordeler, selv om avgifter kommer:

tu:Vurderer å gjøre fossilbiler så dyre at «ingen» har råd til dem
http://www.tu.no/artikler/vurderer-a-gjore-fossilbiler-sa-dyre-at-ingen-har-rad-til-dem/347708
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AppleKnocker

Dersom fossilbiler blir så dyre at ingen har råd, mens elbiler realativt sett blir rimelige får man i prinsipp samme effekt som i dag. Helt fint.

Faktum nå er uansett at elbilsalget har fått et tilbakeslag etter å ha økt i årevis. Bestanden av dieselbiler i Oslo har økt mer i 2015 enn hva økningen i antall elbiler har vært på samme tid! Det er jo crazy og en nesten en falitterklæring!
Det har alltid vært noe å vente på i form av bedre biler og lenger rekkevidde, så den faktoren tror jeg ikke forklarer skiftet som nå har skjedd. Det som er nytt og som kan forklare nedgangen, er at man har startet avviklingen av fordeler. Norge er bevis for at massive fordeler er det eneste som får folk til å kjøpe elbiler, annet de virkelig hardcore miljøfanatikerne. Synd, men sant.




BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut3448

#48
Har du link til tallene på bilsalg for Oslo? For landet under ett er dieselandelen i mai lavere enn for de tidligere månedene i 2016. Dieselandelen har falt hver måned fra 38% i januar til 30,1% i mai. http://www.ofvas.no/bilsalget-i-mai/category692.html

Vi har ikke hatt nyheter av stor betydning siden Leaf ble introdusert. Det har kun vært små endringer i rekkevidde og størrelse sammenlignet med det som skjer nå med TM3 og AmperaE. Det er også brukbare oppgraderinger på i3 og Golf.

SitatFlere tusen biler til Norge
Noe tall på hvor mange nordmenn som har bestilt bilen, er ikke offisielt. Men det var lange køer utenfor flere av Tesla-butikkene i Norge da de startet med å ta opp bestillingen torsdag morgen denne uken. I tillegg kan man reservere på nettet.

At det er snakk om flere tusen biler, er det ingen tvil om.
http://www.tv2.no/a/8182873/

Amoss

Sitat fra: knut7 på onsdag 01. juni 2016, klokken 13:17
Det er vel ganske trygt å anta at de som står i kø er de som "ikke har kjøpt elbil enda fordi de har hatt for kort rekkevidde", "de som vurderer elbil nå men venter på neste generasjon" og "de som bytter ut sin gamle i en ny med lenger rekkevidde".  At så mange står i kø er uansett en indikasjon på at folk ikke er veldig skremt av reduserte fordeler og salget kommer til å få en voldsom oppsving når bilene når landet.

Må gi deg mye rett i denne analysen, og selv befinner jeg meg i den første "båsen" du listet opp. Og ja, jeg står i kø for Model 3 (og på mail-liste for Ampera-e) jeg er idealist nok til at jeg vil kjøpe den selv om de fleste incentivene faller bort. Ferger, kollektivfelt og gratis parkering er uansett noe jeg ville få svært liten glede av pga bruksmønsteret mitt. Men jo, å misse ut av gratis passering av bomstasjonene når jeg endelig får meg en elbil vil være en sur nøtt å svelge.

Men realistisk ser jeg neppe for meg at jeg får bilen før i 2018, og da kan det ha blitt innført MVA på elbiler. Det kan evnt. være dråpen som gjør at jeg må trekke meg fra denne køen - sammen med antar jeg svært mange andre.

At man har lagt inn en reservasjon eller ført seg opp på en mail-liste er ingen forpliktelse til å kjøpe, kun ett utrykk for at man ønsker å kjøpe. Den endelige avgjørelsen om kjøp eller ikke kjøp blir tatt når man kommer nærmere salgstart (eller etter salgstart) og vet mer, både om selve bilen, prisen og om incentivene man evnt. kan se frem til - eller ikke. Så mange kan velge å takke nei når kjøpstilbudet en gang kommer.

Har sett flere som har satt opp budsjett for innkjøp og bruk av elbiler, og der har det ofte kommet frem at fritak for bompenger/ferger/parkeringer sammen med avgiftsfritaket på bilen har vært det som har fått regnskapet til å gå opp. For andre har det vært tiden man sparer på å kunne kjøre i kollektivfeltet.

Så jeg er overhode ikke i tvil om at tvil eller usikkerhet angående de videre incentivene er noe som får flere til å sitte på gjerdet, og som vil holde dem på gjerdet også når elbiler med lengre rekkevidde kommer. Men joda, du har helt rett i at vi vil se en økning i salget når de langtrekkende elbilene (til en mer normal pris) kommer, men uten forutsigbarhet om videre incentiver tror jeg ikke oppsvinget blir så stort som det ellers hadde vært, eller kommer til å vare så lenge.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Det må være signifikant fordelaktig å kjøre elbil. Om staten mister inntekter bør politikerne være ærlig om det og legge på alle bilavgiftene flatt på alle biler, om målet er å drive inn mer skatt.

Dieselbiler var et stort feilgrep, men dieselandelen er vist fremdeles på vei opp :(
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Chivas

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. juni 2016, klokken 18:17
Dersom fossilbiler blir så dyre at ingen har råd, mens elbiler realativt sett blir rimelige får man i prinsipp samme effekt som i dag. Helt fint.

Dette kan jo fort få en utilsiktet effekt ved at folk tviholder på de gamle fossilbilene istedenfor å bytte til nyere og mer miljøvennlige.

knut3448

Sitat fra: stefse på torsdag 02. juni 2016, klokken 07:48Dieselbiler var et stort feilgrep, men dieselandelen er vist fremdeles på vei opp :(
Hvorfor hevder flere at dieselandelen er på vei opp? Noen som har en kilde på dette?


Sitat fra: dinsideSalget av dieselbiler har ikke vært så lavt siden 2004
http://www.dinside.no/936548/bilsalget-i-april-2016-elbiler-og-diesel-klart-ned

epsilone6

Er mest at folk blander andel/antall. Det er solgt veldig mange biler totalt nylig, så en tilsynelatende lav dieselandel er likevel et stort absolutt antall oljebrennere.

Panduck

Sitat fra: Chivas på torsdag 02. juni 2016, klokken 08:32
Dette kan jo fort få en utilsiktet effekt ved at folk tviholder på de gamle fossilbilene istedenfor å bytte til nyere og mer miljøvennlige.

Løsningen er, igjen, mer avgift på drivstoff. Noe som igjen får det til å bli langt mer attraktivt å plugge inn hybriden og bruke så mye som mulig på strøm.

Amoss

Sitat fra: Panduck på torsdag 02. juni 2016, klokken 20:40
Løsningen er, igjen, mer avgift på drivstoff. Noe som igjen får det til å bli langt mer attraktivt å plugge inn hybriden og bruke så mye som mulig på strøm.

Sant nok. Men, det er en grense for hvor mye en folkevalgt regjering kan tillate seg å øke utgiftene til store deler av det folket som har valgt dem - i alle fall om de har tenkt å bli sittende ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Beckern

Mye av problemet er vel også nyttetransporten som går på diesel.

AppleKnocker

Sitat fra: epsilone6 på torsdag 02. juni 2016, klokken 10:03
Er mest at folk blander andel/antall. Det er solgt veldig mange biler totalt nylig, så en tilsynelatende lav dieselandel er likevel et stort absolutt antall oljebrennere.

Man må skille mellom andel og antall, og totalbestand og nysalg.

Diesel har fortsatt en større andel av nybilsalget enn elektriske biler. Det betyr også at antallet nye dieselbiler på veien en gitt periode, er større en antallet nye elbiler i samme periode.
Bestanden av dieselbiler er vesentlig høyere enn bestanden av elbiler. Når påfyllet av nye dieselbiler i antall  er høyere enn antallet nye elbiler, øker også andelen diesel av bestanden (noen vrakes jo også, men netto øker bilparken år for år).

Det eneste som synker er dieselbilens andel av nysalg. Vi får ikke fart på utskiftning av bilparken før elbilandelen av nysalg overgår diesel+bensinandelen (inkl juksehybrider) av nysalget. Det blir lenge til.

SSB har detaljerte tall for disse tingene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Sitat fra: Chivas på torsdag 02. juni 2016, klokken 08:32
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 01. juni 2016, klokken 18:17
Dersom fossilbiler blir så dyre at ingen har råd, mens elbiler realativt sett blir rimelige får man i prinsipp samme effekt som i dag. Helt fint.

Dette kan jo fort få en utilsiktet effekt ved at folk tviholder på de gamle fossilbilene istedenfor å bytte til nyere og mer miljøvennlige.
Byer og steder med bompenger kan fort regulere hvor mange fossilbiler folk tviholder på, ingen liker bompenger..
fra nyheter på nrk.no;

"Kjører du med diesel eller bensin gjennom Akershus kan regningen bli gigantisk
Ja til ny E18 vestfra og kraftig økning i bompengetakstene er blant hovedpunktene i utkastet som partene i Oslopakke 3-forhandlingene mottok før helga."

Robert Sund

Jeg er mer enig i hva regjeringen sier, en det den gjør ::)

http://www.tu.no/artikler/fossilbilene-skal-fases-ut-i-2025/347825
SitatDet kan han godt si. Jeg skjønner at han har behov for å stramme til kraftig siden de hang etter i å bevilge de pengene som skulle til på den positive siden. Vi er opptatt av å faktisk tilby de positive virkemidlene, å la det lønne seg å velge miljøvennlig.
Det sier regjeringen som innfører avgifter på kjøp av elbil igjen.

De har noen luftige mål 9 år frem i tid derimot. Og så skal de satse på hydrogen og bio. Og Enova har allerede blitt pålagt å svi av penger som kunne gått til miljøtiltak på hydrogen. Og regjeringen har nå bestemt at milliarder i avgifter på strøm skal øremerkes Enova.

Skal neste regjering gjøre en dårligere jobb må de virkelig gå inn for det.  :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA