Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Status ladestasjoner mellom Halden/Svinesund og Gøteborg

Startet av kaaos, søndag 19. juni 2016, klokken 10:54

« forrige - neste »

kaaos

Er det noen som sitte på noe info på når og evt hvordan mva og engangsavgiften skal fases inn?
Elbil er vell fredet frem til 2017. Men hvordan blir det etter dette?

Blir det utsettelse i noen år til eller blir det faset inn i intervaller ? Er det noen politikkere som har uttalt seg som saken?

Det er kanskje spesielt interessant for oss som har reservert en Model 3 som nok ikkje kommer til Norge før i 2018/19
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

timingbeltkiller

De politiske partiene er enige om en nedfasing av avgiftsfritakene når antallet elbiler
har nådd et visst antall. De er uenige om:
- når nedfasingen skal starte
- hvor bratt nedfasingkurven skal være
- sluttresultatet

Vel så viktig er muligens den (giga) magrere statsfinansielle situasjonen
Norge er på full fart inn i. Den kan helt enkelt bety både elbilinsentivene
og store deler av velferdstatens øvrige goder
faller utenfor statens finansielle evne og må avvikles.

Å spå om framtiden er risikosport i høyeste fareklasse.
Med det forbeholdet gjetter jeg på:
- Ampera-e levert i 2017 beholder alle nåværende avgiftsfritak.
- Ampera-e levert i 2018 noe redusert avgiftsfritak
- Ampera-e levert 2019 og seinere betydelig redusert avgiftsfritak.

- De første (få) M3 blir levert til Norge i 2019 og det store flertallet 2020 og seinere.
  Det betyr betydelig redusert avgiftsfritak for flertallet av leverte M3 biler.

I 2020 er sannsynligvis på plass et system med fast kronetilskudd likt for alle elbiler.
Det vil si dagens progressive fordel for store og dyre biler endres til degressiv fordel for disse.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 15. april 2016, klokken 10:30
I 2020 er sannsynligvis på plass et system med fast kronetilskudd likt for alle elbiler.
Det vil si dagens progressive fordel for store og dyre biler endres til degressiv fordel for disse.
Mitt personlige forslag til endelig ordning straks elbilanttalet er høyt nok:
- alle biler inkl elbilene avgiftslegges likt.
- alle som leverer inn til skroting en fossilbil og kjøper en fabrikkny elbil,
  får utbetalt et engangs tilskudd på NOK 100 tusen.

(Har du ikke bil, bør du derfor spandere et par tusinger og
kjøpe en skrotingsferdig fossilbil før elbilkjøpet).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: kaaos på fredag 15. april 2016, klokken 09:37
Er det noen som sitte på noe info på når og evt hvordan mva og engangsavgiften skal fases inn?
Elbil er vell fredet frem til 2017. Men hvordan blir det etter dette?

Som du er inne på så er dette fakta med mange ukjente verdier. Enste som ser ut til å stå fast er at fritaket gjelder frem til ut 2017.

Regjeringspartnerne har inngått en avtale som går ut på at fra 1/1-18 blir det MVA på elbiler. Men de skal ha en refusjonsordning(?) der man får tilbake hele MVA beløpet - opp til ett visst tak (altså ikke noe fast beløp). Hvor høyt dette taket blir er det ikke sagt noe om, men magefølelsen min tilsier at dette vil være tilpasset slik at Tesla Model S får (noe) MVA, men (så å si) ingen andre elbiler i praksis. Taket på refusjonen skal så reduseres år for år frem til det fases ut i 2020 eller 2021. Deretter kan også andre avgifter innføres.

Jeg *tror* - med vekt på tror - at både Ampera-e og Model 3 slipper unna avgift i 2018, men går neppe helt fri i 2019 etter denne avtalen.


Verd å merke seg er at 2017 er ett stortings-valgår. Det er slett ikke sikkert det er hverken dagens regjering eller storting som skal vedta statsbudsjettene for 2018/19/20, og det kan være mye fersk valgflesk som skal stekes i de budsjettforhandlingene. Alle som er opptatt av dette bør gjøre sitt for at elbilgodene blir en sak i valgkampen, slik at flest mulige politikere forplikter seg før valget.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Amoss på fredag 15. april 2016, klokken 22:10
Jeg *tror* - med vekt på tror - at både Ampera-e og Model 3 slipper unna avgift i 2018, men går neppe helt fri i 2019 etter denne avtalen.
Og jeg tror, med ikke fullt så stor vekt på tror,
du vil ikke ha noe problem med å skaffe deg en A-e i 2018.
Men neppe en M3. Den får du neppe før tidligst 2020.

Ikke glem ett Tesla år er ikke et kalenderår,
men betydelig nærmere et skuddår.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Når salget av elbiler tar av, og det blir et alternartiv for alle og en hver, skjer nok to ting
- Interessen for å sette på avgifter dabber av blandt de som tidligere skrek etter at de burde komme så fort som mulig.
- Muligheten for at man øker avgifter på bensin/diselbiler øker, når det ikke lenger betyr så mye for de fleste at dette skjer. Det vil gjøre at eventuelle avgiftsøkninger på elbil ikke nødvendigvis betyr at det blir dyrere å eie elbil sammenliknet med bensinbil, men at det kan lønne seg for flere å ta tog isteden. Det kan bli en nødvendighet. Rushtidsavgift for elbil i Oslo. Rushtidsavgift + bomavgift for andre.

Så, spørsmålet "hvordan/når" blir kun spekulasjoner, det kommer helt ann på hvor langt elbilsalget har kommet, hvilken tro folk da har fått på elbiler, hvilke holdningsendringer man har fått i forhold til bensinbiler, hvem som har makta, osv osv.

Jeg har mer tro på at man går vekk fra avgift for kjøp, til avgift for bruk, der tidspunkt og lokasjon for bruk også er avgjørende for kostnad. F.eks, å kjøre til Oslo kl 7 om morgenen på en hverdang dyrere enn å kjøre til Oslo kl 7 om morgenen på en lørdag.

Beckern

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 15. april 2016, klokken 10:45

Mitt personlige forslag til endelig ordning straks elbilanttalet er høyt nok:
- alle biler inkl elbilene avgiftslegges likt.
- alle som leverer inn til skroting en fossilbil og kjøper en fabrikkny elbil,
  får utbetalt et engangs tilskudd på NOK 100 tusen.

(Har du ikke bil, bør du derfor spandere et par tusinger og
kjøpe en skrotingsferdig fossilbil før elbilkjøpet).

Ja det skulle blitt en hærlig røre der ingen bruktbiler går for under 80 000.

Panduck


kaaos

Mange gode poeng her.

Eg har den siste tiden undersøkt hvilke standpunkt de forskjellige politiske partiene har på saken. Og her er det mange løse kanoner. Det kan nesten virke som om ingen vil uttale seg om saken før de ser om de trenger pengene fra elbilkjøpet eller ikkje.

SV, venstre og MDG er for miljøet, men ingen av partiene har en klar visjon om å videreføre elbil politikken slik eg kan se.

FRP setter neppe opp en skatt når de først har fjernet den. Så her føler eg meg relativt sikker på at de ikkje vil gjøre noe med ordningen slik den er i dag.

AP,KRF,SP og Høyre er alle løse kanoner. Eg kan ikkje finne et eneste punkt i parti programmet om at de vil videreføre elbil fordelene.

Det skal bli artig å se hva de seier når det nermer seg valg.
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

larsk

Sitat fra: kaaos på onsdag 20. april 2016, klokken 07:39
Mange gode poeng her.

Eg har den siste tiden undersøkt hvilke standpunkt de forskjellige politiske partiene har på saken. Og her er det mange løse kanoner. Det kan nesten virke som om ingen vil uttale seg om saken før de ser om de trenger pengene fra elbilkjøpet eller ikkje.

SV, venstre og MDG er for miljøet, men ingen av partiene har en klar visjon om å videreføre elbil politikken slik eg kan se.

FRP setter neppe opp en skatt når de først har fjernet den. Så her føler eg meg relativt sikker på at de ikkje vil gjøre noe med ordningen slik den er i dag.

AP,KRF,SP og Høyre er alle løse kanoner. Eg kan ikkje finne et eneste punkt i parti programmet om at de vil videreføre elbil fordelene.

Det skal bli artig å se hva de seier når det nermer seg valg.

Det er vel så enkelt som at de legger frem den politikken som de antar vil gi flest stemmer.
Det betyr igjen at å være bombastisk er en dårlig ide, for da kan man ikke like enkelt ombestemme seg når det blir nødvendig.

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

stefse

Svaret er vel at det avgjøres av folket, "opinionen". Opinionen ønsker pr nå ikke dyre Teslaer, derfor er kronetillegget brakt på banen.  Sentralt i opinionsdannelsen i bilavgiftsnorge er småbarnsforeldres behov, samt den gode gamle misunnelsen. Man kan regne med at elbiler som dekker gjennomsnittet av småbarnsforeldres behov og kjøpekraft vil kunne komme gunstig ut. Ellers vil det antagelig komme noe som er myntet på å kraftig øke fiskalbidraget fra TMS og tilsvarende elbiler.
Det mest sentrale er om frafallet av proveny skal dekkes av elbiler, eller om fossilbiler må bidra mer enn de har gjort. Selv håper jeg på det siste, jeg forventer egentlig det.

Husk at  over 90% av velgerne fremdeles kjører fossilbil. For elbiltilhengere gjelder det å minke denne andelen så mye som mulig innen valgdagen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Chivas

Å videreføre el-bilfordelene - ihvertfall fleste av de - er helt nødvendig for å opprettholde takten med å skifte ut fossilparken. Selvfølgelig, det må også komme på plass praktiske nok bilmodeller med god nok rekkevidde og gunstig pris, før det i det hale tatt kan "ta av".

Så, hvis insentivene fortsetter, bilmodellene blir mer attraktive og "alle" skal plutselig ha el-bil, hva da med lading?

Slik jeg ser det nå, er det enorme utfordringer med el-infrastruktur. De fleste av oss bor i blokker, borettslag osv hvor lademuligheter nærmest er ikke-eksisterende  - og ikke i eneboliger hvor alt ligger til rette for å lade en bil.

Hvis myndighetene virkelig mener noe med "det grønne skiftet" burde alskens støtteordninger for tilrettelegging av lading forlengst vært på plass. Etter hva jeg har forstått er det opp til hver enkelt kommune om de har støtteordninger. Der hvor jeg bor - ett par steinkast fra Oslo-grensa er det ingenting å hente. Og det er jo de som bor rett utenfor Oslo (og andre storbyer) det burde satses hardt på siden det er de som pendler daglig med bil inn til gryta.

Og hva hvis dette tar av og "alle" skal innstallere ladestasjoner? Er det i det hele tatt nok kapasitet i markedet for å innstallere dette? Vil man måtte stå på venteliste i åresvis? osv, osv.

Nei, skal "alle" kunne ha el-bil i fremtiden synes det på meg at det må komme teknologi som muligjør fylling av el-bil på stasjoner på samme måte som med bensin/diesel i dag. Dvs man fyller på pumper som i løpet av maks 5 minutter har fyllt opp ett batteri i størrelse godt over 50 kw.

Ferry

50 kWh på 5 min. betinger en ladeeffekt på 600 kW. Det er lading på 12 C. Dagens batterier lader med 2 C eller mindre. For å lade med 600 kW på 2 C så må batteriet være 300 kWh. Nå kan vi jo håpe på at det skjer gjennombrudd med batteriteknologi, men foreløpig er det veldig langt igjen til det du etterspør. Alt ingeniørarbeid handler om kompromisser. Å ha 12 C som en designparameter vil høyst sannsynlig gå utover andre egenskaper som vekt, volum, levetid, pris etc. Å kunne klare seg med batterier som kan lades litt tregere medfører såpass store fordeler at det er nærmest gale-matias å sikte seg inn på 5 min. lading. Det trengs pokker så høy virkningsgrad i alle ledd hvis ikke varmgang og kjølebehov går i taket. Selv 99% virkningsgrad gir 6 kW varme å bli kvitt.

Elbil fundamentalist

Hørte på radioen at det er 284 ganger større risiko for å dø av luftforurensing enn av konflikter i verden. Altså tror jeg at fokus på forurensing blir noe som må inn i provenyet for engangsavgifter. Fra "luksuskatt" til forurensningsskatt. Da vil man opprettholde høye avgifter på fossilbiler for å overholde nasjonale krav til klima og lokalforurensing. Med høy andel elbiler vil det bli "mildere" skattelegging på fossilbiler. Store elbiler med lang rekkevidde og høy km pr år er da viktige bessparerelser. Dårlig deal og da å falle for musunnelses terskelene danskene har gjort. Spesielt da nærmere ettersyn i avgiftsinnkreving til Danmark har avslørt at en stor Mercedes som går i leasing hvor etter endte 3år blir eksportert fra Danmark, bringer mindre  avgifter enn en Tesla som betaler null engangsavgift men vanlig mva. (Hvor da. Teslaen blir i Danmark etter 3 år og bidrar til lavere utslipp i Teslaens levetid)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Chivas

Sitat fra: Ferry på torsdag 26. mai 2016, klokken 11:38
50 kWh på 5 min. betinger en ladeeffekt på 600 kW. Det er lading på 12 C. Dagens batterier lader med 2 C eller mindre. For å lade med 600 kW på 2 C så må batteriet være 300 kWh. Nå kan vi jo håpe på at det skjer gjennombrudd med batteriteknologi, men foreløpig er det veldig langt igjen til det du etterspør. Alt ingeniørarbeid handler om kompromisser. Å ha 12 C som en designparameter vil høyst sannsynlig gå utover andre egenskaper som vekt, volum, levetid, pris etc. Å kunne klare seg med batterier som kan lades litt tregere medfører såpass store fordeler at det er nærmest gale-matias å sikte seg inn på 5 min. lading. Det trengs pokker så høy virkningsgrad i alle ledd hvis ikke varmgang og kjølebehov går i taket. Selv 99% virkningsgrad gir 6 kW varme å bli kvitt.
Det er klart at det er overkill med 5 minutter lading, men hva bør det siktes mot hvis alle og enhver i fremtiden skal kjøre el-bil?
Jeg tror det er helt utopisk å tro at alle husstander vil få egen ladestasjon - ihvertfall de nærmeste 10-20 årene. Ergo må det fylles på andre måter. Ladestasjoner ala det man ser med bensinstasjoner i dag bør jo være det logiske. Og inntil den teknologien er på plass - om det i det hele tatt lar seg gjøre - har jeg stor skepsis til at man klarer å bytte ut bilparken til kun el-biler. Dog ønsker jeg selvfølgelig at det skal bli realitet en gang i fremtiden :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA