Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nettbutikk for ladekabel?

Startet av tomsavini, lørdag 18. juni 2016, klokken 08:34

« forrige - neste »

TB

Varmen hjelper uten tvil på. Her er mine tall (henta frå OVMS, det er est range som vises i display på bilen:

2016-04-21T17:41:56.995381Z 00EPF PA02:53:10
Not charging
SOC: 99%
Ideal Range: 148 km
Est. Range: 138 km
ODO: 52,490.1 km
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

o.b.lix

Sitat fra: overter på søndag 17. april 2016, klokken 11:51
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 16. april 2016, klokken 12:18
Zoe kjenner jeg bare til via en venninne. Bilen er utrolig kresen på hvor den lades, og laderen går lett i "vranglås" om du bommer. Hun har brukt veihjelp maaange ganger ja.
Sikker på at det er feil med bilen?

Vanskelig å si, men siden den mange ganger har overnattet hos forhandler, antar jeg det. Men det ladingen på denne som lager krøll. Tar ikke lading osv.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

tomsavini

Takker og bukker for alle svarene, veldig hyggelig.

Vi ser for oss en av disse 4;
MB
Golf
Leaf med 30 kwh
Kia Soul

Det viktigste er nok rekkevidde kombinert med pris. Her kommer og lån inn, ser feks. at MB har 1,49% rente.

Vi snakket med en (selger....) som hadde MB. Han mente at han kunne kjøre en strekning på til sammen 17 mil på en lading, og det uten å tom. Også på vinteren.
Det høres svinebra ut, men når jeg leser dette blir jeg forvirret http://www.dinside.no/933559/duell-mercedes-b-electric-drive-mot-volkswagen-e-golf
Der kjørte de 17 mil på ca 10 grader før den stoppet.
Noen som har testet rekkevidde på en nyere MB med varmepumpe på vinteren?

Test, det vi har testet så langt er Kia Soul.
Vi har en kjørerute på en ca 25 min vi testet Kia'en på.
Vi skrev opp batteriprosent før vi startet. Jeg mener at vi skal få kjørt samme strekningen med alle bilene, alle med fult batteri som utgangspunkt. Blir spennende å se hvordan de 4 holder mot hverandre

65lars

Ja, takker også, TB og MrZero spesielt.  Har aldri brukt varmen (skrudde den på en gang, da rekkevidden sto på 91 - men da røk den plutselig ned til 71!  :) )

Men skal forsøke hva dere foreslår, har lært meg å kjøre mer "optimalt" - den går jo som en kule uansett!
Trilling, bestilt KIA

CitB59EL

Sitat fra: tomsavini på fredag 22. april 2016, klokken 15:10
Takker og bukker for alle svarene, veldig hyggelig.

Vi ser for oss en av disse 4;
MB
Golf
Leaf med 30 kwh
Kia Soul

Det viktigste er nok rekkevidde kombinert med pris. Her kommer og lån inn, ser feks. at MB har 1,49% rente.

Vi snakket med en (selger....) som hadde MB. Han mente at han kunne kjøre en strekning på til sammen 17 mil på en lading, og det uten å tom. Også på vinteren.
Det høres svinebra ut, men når jeg leser dette blir jeg forvirret http://www.dinside.no/933559/duell-mercedes-b-electric-drive-mot-volkswagen-e-golf
Der kjørte de 17 mil på ca 10 grader før den stoppet.
Noen som har testet rekkevidde på en nyere MB med varmepumpe på vinteren?

Test, det vi har testet så langt er Kia Soul.
Vi har en kjørerute på en ca 25 min vi testet Kia'en på.
Vi skrev opp batteriprosent før vi startet. Jeg mener at vi skal få kjørt samme strekningen med alle bilene, alle med fult batteri som utgangspunkt. Blir spennende å se hvordan de 4 holder mot hverandre

Har selv B klasse og den klarer lett 17 mil på sommern men 17 mil på vintern GÅR IKKE. Vi har kommet 180 km i +2 med ekstremt økonomisk kjøring før vi gikk tom og har også kjørt 10.3 mil i -22 grader med 8 km rest på vanlig ladning. Så tipper ca 12 mil med rekkevidde pakke i -20. Dette er dog ganske bra mot mange andre elbiler. Bilen i seg selv er en god klasse over KIA og Leaf på opplevd kvalitet, og kjøre komfort er min mening(ja har prøvd både Kia og Leaf). Den har sprekere motor enn konkurentene men den blir lite brukt gitt da på elbil er det om å komme lengst mulig...

Det var Plassen som gjord utslaget for vår del I B klassen sin fordel.   

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er utrolig stor forskjell på energiforbruket de ulike elbilene når det gjelder krevende topografi; f.eks, her fra Finnøy når jeg jobbpendler til Stavanger/Sandnes gjennom 3 undersjøiske tunneler. Her kan en bil som bruker lite energi på flat vei bruke mer energi på krevende topografi mens andre gir mindre forskjeller.
Dette kommer i tillegg til kjøremønster, fart, temperatut og bruk av varmeapparat.

Det beste ar alltid å prøve ulike biler på den ruten man har kommer til å bruke mest (for eksempel jobbpendling) og deretter være sikker på at bilen klarer å komme fram og tilbake om vinteren selv når bilen har blitt noen år og kapasiteten blir mindre.

Min gamle Leaf klarte etter hvert ikke å komme fram og tilbake til jobb om vinteren (50km hver vei => 100km hver dag) og til slutt heller ikke fram og tilbake om sommeren uten å lades underveis. Den hadde da rundet ca 100.000km og mistet ca 15% kapasitet.

Etter å ha testet nesten alle elbiler som var på markedet ved å kjøre de samme arbeidsrute og hadde over natten slik at de startet kalde om morgenen fikk jeg en del erfaringer med forbruk og rekkevidde.

Tesla, MB, Nissan får alle betydelig høyere forbruk i krevende topografi relativt til forbruket på flat vei.
Renault og VW brukte relativt mindre, men BMW og Kia hadde minst forskjell på krevende topografi vs flat vei.

Selv om Tesla og MB har et høyt forbruk i krevde topogografi så blir dise "reddet" av de store batteripakkene. Nissan Leaf kom dårligere ut i krevende topgrafi med nyere Leaf enn førstutgave av Leaf'en, men detet jevnet seg ut på flat vei. For min jobbpendling betydde det at begge disse fikk omtrent samme forbruk på min jobbpendling, men nyere Leaf 30 blir igjen "reddet av batteripakke".

Finnøy "godkjente" biler for jobbpendling daglig 100km i krevende topografi blir da i rekkefølge etter rekkevidde:

Tesla Model S/X alle modeller
BMW i3 - 33 )ikke testet :-))
Soul EV (ettertrykkelig testet)
Leaf 30 (antatt)
MB (godkjent hvis den kjøres snilt; kjøres den aktivt blir forbruket for høyt)
BMW i3 - 22
Zoe 210 og 240
Ikke godkjent: enten fordi: de må lades underveis om vinteren og etter hvert om sommeren - eller - klarer ikke 100km uten lading uansett i krevende topografi

Leaf - 24 (gammel og ny)
eNV200
eUP
Trillingene
_______
Ikke testet:
Focus electric
Kangoo ZE

Men: test selv og få dine egne erfaringer.

e-curious

Hva er viktigste faktorene for rekkevidde i kupert terreng?

Bortsett fra batteriet; jeg ser for meg vekt og energi-gjenvinning som viktige faktorer. På GreenRace er alle oppgitt til 40% gjenvinning. Da gjenstår bare vekt?

Elmo

Sitat fra: e-curious på mandag 09. mai 2016, klokken 20:46
Hva er viktigste faktorene for rekkevidde i kupert terreng?

Fart, temperatur og rullemotstand.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Burger

Jevn hastighet dersom man kan regenerere. Dvs ikke sakte opp og rulle ned. CC på fartsgrensa dersom andre bilister eller 50km/t om man vil seigpine seg selv.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Elmo

I utgangspunktet har man kjørt feil hvis man må regenerere (utenom nedoverbakke da). Du får ikke tilbake på langt nær så mye som du brukte på oppnå farten. Det beste er å kjøre så taktisk at du utnytter all bevegelsesenergien og ikke behøver å regenerere/bremse.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.

Burger

Njet, luftmotstand samlet sett er større om du ligger i 40km/t opp og 60km/t ned i stedet for 50km/t opp og ned. Er batteriet fulladet og ikke kan ta i mot strøm så stiller det seg selvsagt annerledes. Elbil er stikk motsatt av hypermiling med fossilbil.

Det er testet en del av det på Nissan delen av forumet på strekningen Storlien til Meråker der å nesten trille såvidt over bakketopper og ikke i gir ned ga dårligere forbruk enn jevn fart. Samme erfaring har jeg gjort meg på samme strekk. Tester av ivrige Leaf eiere viser at for hver 10km/t over 50km/t gir omtrent 13% mer forbruk. Så sett på CC, hold fartsgrensa, ikke irriter andre og nyt turen.

Dersom du selv bestemmer farten pga ingen andre biler på veien og har uendelig tid så tror jeg konklusjonen at Leaf er mest økonomisk på 40km/t om sommeren og 50km/t om vinteren siden det går en del strøm til varme. Å øke farten over det i nedoverbakker er bortkastet energi i luftmotstand som kan regeneres bedre til batteriet.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Elmo

Sitat fra: Burger på fredag 20. mai 2016, klokken 00:02
Njet, . . .
Hvis det er meg du sier njet til så missforstår du meg. Jeg er enig i alt du skriver videre i innlegget.

"utnytte all bevegelsesenergien så du ikke behøver å regenerere/bremse" (som jeg sa) er på ingen måte de motsatte av å holde jevn fart.

Jeg sa også tidligere i tråden, på spørsmål om viktigste faktorene for rekkevidde . .
Sitat fra: Elmo på torsdag 19. mai 2016, klokken 23:11
Fart, temperatur og rullemotstand.
Fart og temperatur er jo nettopp det som påvirker luftmotstanden.

THE

Regenerering får en viss prosentdel av energien tilbake på batteriet, men det er en del tap i bilen. Luftmotstanden blir lavere med høyere temperaturer, noe som vel betyr at hastigheten der det er mest gunstig å regenerere i stedet for å rulle vil endre seg med temperatur. I tillegg til høy luftmotstand ved lave vintertemperaturer må man også ta med i beregningen at kalde batterier ofte klarer å tilbakeføre lite energi til batteriet ved regenerering. Det å få utnyttet batterikapasiteten maksimalt på vinter er en vitenskap i seg selv, og det finnes ikke et enkelt fasitsvar på hva som er lurest.

Problemet er vel at det ofte ikke er mulig å kjøre på en slik måte at man får lavest mulig forbruk uten å være til hinder og irritasjon for annen trafikk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA