Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ECO-meter grønn, gul, rød og "gode kjøreregler"

Startet av Yeyeye, onsdag 22. september 2010, klokken 09:38

« forrige - neste »

Yeyeye

Har trykkprøvet et batteri ved å sette det i vannbad og blåst gjennom en lang slange inn i påfyllingsnippelen. Batteriet er nok desverre lekk, noe spor i batterikassen også tilsa, måtte blåse skikkelig til for å få den frem da.. Nå virker ikke dette batteriet å være i noen dårligere for en de andre ok batteriene, og det hadde vært flott med en ide om hvordan en kunne fått limt eller tettet lekasjen. Har liten tro på at det vil holde selv også, men flott om det hadde gått da :( Noen med Reodor ide?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hkaspenberg

Sitat fra: Yeyeye på tirsdag 24. august 2010, klokken 11:05
Har trykkprøvet et batteri ved å sette det i vannbad og blåst gjennom en lang slange inn i påfyllingsnippelen. Batteriet er nok desverre lekk, noe spor i batterikassen også tilsa, måtte blåse skikkelig til for å få den frem da.. Nå virker ikke dette batteriet å være i noen dårligere for en de andre ok batteriene, og det hadde vært flott med en ide om hvordan en kunne fått limt eller tettet lekasjen. Har liten tro på at det vil holde selv også, men flott om det hadde gått da :( Noen med Reodor ide?
Regner med at det er kjølekretsen som lekker? Pørv å tette med smeltelim eller silikon der du ser lekkasje.

Jeg har vært borti flere blokker hvor det har vært lekkasje rundt vannpåfyllingen til elektrolytten. Det ble reparert ved å brekke opp det ovale lokket og lime det på plass igjen med plastlim.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Yeyeye

Er nok mot selve cellen(elektrolytt) dessverre, lekasjen ser ut til å komme ut på hjørnet av batteriet, men der er det hult åpenrom innom, så kan ikke klare helt å se hvor det kommer ut. Det kan tyde på at lekasjen ikke er alt for lavt, da ville vel cellen fort tørket ut og død kansje. Nå er alle blokkene tappet ned til 0% på energimeteret og så stått en mnd etter det, så godt som ikke noe væske er synlig, må bikke det helt på siden da. Ikke godt å vite hvor lite cellen egentlig har av væske.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hkaspenberg

Da er jeg redd for at du nok er i markedet etter nye blokker!  :o

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Yeyeye

 :P
Har en god kolega med blokker stående, så har tilgang på det, men synes det hadde vært gildt å kunne bruke opp denne også ::)

Kolega (Betacar) har noen sprengte blokker stående også, sånn at jeg kan se hvordan bloggene er bygd opp i hjørnene, blir en prøverep dette, for moro skyld. Regnet med flere hadde prøvd sånt "tull"

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

#5
En varmluftpistol kan brukes til å sveise blokker som har sprengte lokk.
Så lenge frostvæske ikke har kommet oppi elektrolytten kan de reddes.
Helst kapasitetsteste  før blokken taes i bruk

Jeg bør si her at dette er en av det første testene man bør gjøre når man demontere batterikasser med mulig feil. Test hele fyllingsrekker mens de er fortsatt koblet sammen. Ser
tt en liten partyballong over den siste blokkens fyllingsnippel og bruk en slanger til å fylle luft gjennom den første blokkens nippel. Klem slangen og vent i fem timer......

De fleste sprekker er grove nok til å oppgages lett. Øresmå hul er ikke så betyddelig tror jeg. Små lekkasje under vannfylling gjør nesten ingenting.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Yeyeye

Vidre trykktesting av glykolsiden sier meg at den er tett i alle fall. Tok å ladet ut batteriet med en pære, og luftet ut rester av knallgass, brukte så vinkelsliperen til å "åpne" hjørnesprekken litt for å se bedre. Kunne dessverre ikke se selve sprekken nedi der, men regner med det er i selve sveiseskjøten nedi der. Fylte en god del lynlim ned i sprekken(etter rengjøring), krysser fingre for at det kan holde, men skep til å sette inn dette batteriet uansett. Tør ikke prøve varmluftspistol på hjørnet(enda ;)  )

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Lynlim tørker som kjent kun i lynets hastighet når du får det på fingrene og når det er kun snakk om ørsmå mengder ;)
Nå har limet stått i et kort døgn (ca 18timer) og jeg klarte ikke vente lenger på trykkprøving, og joda tett er det. Bare å undre om dette kan holde i tempratursvingninger,risting og lut. Lut tenkte jeg å ta fra en av de hele cellene på en av de sprengte blokkene til Betacar, den aktuele cellen ser ut til å være knusktør, men blokken hadde omtrent lik spenning som de andre som (kremt) kan være gode ???

Når en tømmer av glykolen, så er det faktisk greit å se elektrolyttnivået også, best i godt dagslys, da andre lyskilder ga skygger og blendet en like mye som det lyste opp i/på batteriet.

Kommer til å ta å teste batteriet sånn noenlunde, får en  Hyperion EOS0720i AC/DC Net 7S max 20A lader i posten som jeg kan leke med om noen dager. Den har 10 amp utlading og helt opp til 20 amp lading med ekstern strømforsyning. Se hjemmesiden til elfun.no dere som har peiling,tenkte det var greit å ha en med intern strømforsyning, det har jo ikke Bantamladeren.

Mvh AR

PS: bilde av blokken  med lekk og tom celle, kansje dere ser at cellen helt til høyre ser hvitere ut en de 4 andre.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 25. august 2010, klokken 16:42
Når en tømmer av glykolen, så er det faktisk greit å se elektrolyttnivået også, best i godt dagslys, da andre lyskilder ga skygger og blendet en like mye som det lyste opp i/på batteriet.

Lutnivået ser du enda lettere ved å velte blokka litt over på siden, og se nivået på toppen. Men der vel slik du oppdaget at der ikke var lut på den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Jupp, var sånn jeg sjekket til å begynne med, men på enkelte celler så jeg ikke nivået selv om jeg bikket batteriet langt over 45grader, eller rettere sagt så nivået på ingen ved 45grader helling. Nå er batteriene alle tappet ned til godt under 6 volt, så nivået ble ikke høyere av det :(
Jeg trykktestet alle på femmerrekka i ettermiddag og av de 5 var 4 lekk, et lakk faktisk i 3 hjørner :'(
Ikke lovende har ikke sjekket halvparten og jeg har funnet 5 stk som lekker alt, og cellene på de endene som lekker er selvsagt tørre :-\
Spenningsmålingen viste jo at alle på femmerrekka var under resten, men dette var verre en jeg håpet.
Ingen av blokkene ser skadde ut, og ikke har tempraturen vært leng over 55 grader heller, tror det var bare noen få minutter. Det var spor i batterikassen som tilsa lekkasje på femmerrekka og på et batteri i siste sjuerrekka, har stemt litt for godt så langt :-\  får sjekke flere når jeg kommer hjem til helgen igjen.

Tenkte om at hvis jeg nå er heldig og får liv i noen/alle, så sette de i femmerrekka slik at om det smeller, så går baaaareeee maks de 5. legge en ekstra blikkplate som brann eksplosjonssperre mot sjuerrekka. Forsåvidt bare tanker enda.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

Brannsperre er en god ide mot mistenkelig blokkeren ;brettet tynnplate immellom kan spare uønsket skade.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Lekkasje fra blokkene er et Think problem. Har aldri sett tilsvarende på blokker fra PSA selv om det er samme produsent.
Det har nok noe med bruken og installasjonen å gjøre, men er vanskelig å fatte.
Det virker som om de over tid "spiser" opp plasten slik at det blir hull. Mulig det har å gjøre med at batterikassen er i stål, og ikke kompositt som i PSA.
Vi har jo også lekkasjer fra blokkene på PSA en gang iblandt, men da er det snakk om hull pga varmgang/gjennomsmelting.
For å tette hullene kan du også legge på et lag med Tec7. Den sitter ganske bra om du pusser lett med litt sandpapir først.

Hvor lenge blokker/celler med hull vil leve etter en slik reparasjon vet jeg ikke. Har ikke noen indikasjoner på at de er dårligere enn de andre cellene, men nye hull kan forventes....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Jeg mistenker limingen av blokkene til kassen, som årsak til at Think batteriene begynner å lekke.

Ved slik liming vil alle bevegelsene i bilen føre til risting av blokkene som er limt fast i bunn. Dette påfører stress på plasten mellom bunn og resten av blokken.

Det blir som sivet og treet. Sivet bøyer seg i vinden, mens treet står stivt, og knekker når vinden blir for kraftig.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Etter 2000km måtte jeg ut med batterikassen igjen, 3 av de nye gamle batteriene fra Betacars think må byttes, dvs 2 må byttes og 1 har dårlig kapasitet i forhold til resten.
1 batteri fikk kortsluttet en celle kort tid etter vannfylling, det har jeg kjørt med en god stund nå :-\ , men nå gikk da altså det 3. til heden og der ser det ut til at det er sveist ut et bittelite hull i siden og batteriet mister spenningen rett etter lading. Betacar sine blokker var altså litt slitene der,hehe.

Når jeg tok ut batteriene, fant jeg nå ut at det siste orginale batteriet fra 5er rekka også har begynt å lekke. Fa#n sva*¤%  >:(
Jævla irriterende at blokker som ser ut til å ha grei kapasitet skal lekke tomme for lut da ??? ???
Må vel til å prøve plastsveise de læll,nå har jeg i allefall 2 jeg tror er gode blokker som jeg ikke tør bruke pga lekasjer.

Fant foresten ut at 2 komponet polyuretanlakk fra biltema som jeg lakkerte batterikassen med ser ut til å tåle luten godt, like fin den heldigvis. jeg laget jo blikkplater som brann/eksplosjonsvern og de ble bare lakert med hammerite og der var det mye lakk som var borte. Tips til andre som skal lakkere batterikassen.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Reacc

Den hær producenten har en fin produkt som tål att fixa sånt hær med.

http://www.elmico.no/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA