Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: har dere hørt bråket når bilen vaskes i vaskehall? Dårlig lydisolasjon!

Startet av MEM76, fredag 17. juni 2016, klokken 11:42

« forrige - neste »

MEM76

Det er blitt ved flere anledninger gitt beskjed til en av hurtiglader-aktørene at det ønskes støtte for elbil-foreningens lade-brikke og at det ikke er startavgift.

Slik det har vært frem til nå har gjennomreisende vært tvunget å bruke denne tilbyderene, men det blir enklere og enklere å kjøre gjennom Hordaland med å bare bruke konkurrentene.

Har derfor laget et kart, slik at folk kan finne vei igjennom Hordaland samtidig som de premierer de som har støtte for lade-brikke.

Målet mitt er å gi økonomisk initiativer gjennom konkurranse slik at vi får ladebrikke-støtte og ingen startavgift. Ingen startavgift er viktig, fordi startavgift oppfordrer til lange ladinger og dermed kø.

http://folk.uib.no/mme045/elbil/hordaland_hall_of_shame/

Siden satt jeg opp i går kveld, oppdateringen er dessverre manuell..

Startavgift: lade lengre = billigere strøm:
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

espenvp

Siden laderen på Vinje (Voss Energi) har mobildekningsutfordringer, må jo brikkestøtte være en av flere løsninger på det problemet :)
Gratis trådløs WiFi sone en annen...

...om enda et ladekart er løsningen på det overordnede problemet er jeg usikker på :)
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

OlavEmil

Meiner du at du lagar eit hurtigladekart for Hordaland der ladarane til BKK ikkje er med? Problemet med det er jo at det er BKK som driftar dei aller fleste hurtigladarane i Hordaland, og å køyre langtur i Hordaland utan å nytte seg av desse er eit håplaust prosjekt (iallefall sterkt avgrensa).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

THE

Bruker bare BKK og Voss energi sine siden de tilbyr 43 kW AC.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Eg synest ikkje at ein skal unngå BKK sine ladarar. Dei har sett opp mange ladarar på strategiske plassar som me er avhenninge av. Vært dei ikkje brukt så forsvinn tilbudet og me har ingen ladarar. Eg brukar dei veldig ofte og kjem til å gjera da.

Synest ikkje ein skal vera så gniten for ein 10 kroner. Hadde vorte mykje dyrare å fylla diesel på dieseldyret. Når BKK får konkuranse så må dei gjera eit eller anna.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zyp

Sitat fra: pudderjagar på fredag 15. april 2016, klokken 00:25
Synest ikkje ein skal vera så gniten for ein 10 kroner. Hadde vorte mykje dyrare å fylla diesel på dieseldyret. Når BKK får konkuranse så må dei gjera eit eller anna.

Problemet er at jo lengre du lader, jo mer får du igjen for den tieren, så det straffer korte ladestopp og premierer lengre.

For noen uker siden sto jeg og ladet i Lyngdal med en bil i kø bak meg. Når det dukka opp ennå en bil i køen så bestemte jeg meg for å fortsette til Flekkefjord (som i følge appen var helt ledig) og lade resten jeg trengte der i stedet for å bli stående til jeg hadde nok. Hvis det hadde kosta meg en ekstra startavgift å gjøre dette så hadde det fort vært mer fristende å bruke den tieren til å stå fire minutt lengre i Lyngdal enn den tida jeg sto til sammen i Lyngdal og Flekkefjord.

Et kart som viser hvor konkurrenter med gunstigere vilkår ligger er jo nettopp et tiltak som vil gi BKK økt konkurranse i form av bevisstgjøring om alternativer.

pudderjagar

Kvifor skal elbilistar vera ein gniar som kviar seg med å spretta ein 10ar?

Bruk stasjonane slek at me får behalda dei. Når Fortum og GK kjem med sine så vært da konkurranse og så tapar den som har dei høgaste prisane. Eg satsar ein 10ar på at Artic Road er dei første som bukkar under!! ;D
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

LMOR

#7
Det mest effektive for mange av oss er å lade lite ofte. Det er best for alle. Det er problemet med BKK sine ladere. Mitt gjennomsnittlige lading ligger på ca 6kWh, noe som typisk koster 20.-. Da er BKK 50% dyrere, og koster meg ca 7.- per mil. Gjennom 1 år blir det penger av det. Synes ikke jeg er gnien, og BKK skylder på betalingsløsningen, som GK og Fortum har løst på en mye bedre og billigere måte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pudderjagar

Billigare no ja. Men GK og Fortum kjem til å auke prisane. Ser ikkje vekk ifrå at da vært abonement for å ha brikka eller eit eller anna lurt dei finn på.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

LMOR

Tja, det vil vel tiden vise. For meg koster altså BKK ca. 7.- per mil. Kan umulig være en pris som overlever i lengden. En ladestasjon koster en brøkdel av en bensinpumpe eller hydrogenstasjon, og råvaren koster 1/10 av fossilt drivstoff eller hydrogen. GK og Fortum har også alt for høy pris.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

arnkl

Sitat fra: pudderjagar på fredag 15. april 2016, klokken 21:31
Billigare no ja. Men GK og Fortum kjem til å auke prisane. Ser ikkje vekk ifrå at da vært abonement for å ha brikka eller eit eller anna lurt dei finn på.

Kvifor skulle dei auke prisane? GK har nyleg redusert prisane ved å innføre rabattar for storbrukarar.

Men la marknaden fungere. Viss ein kan velje mellom BKK og GK/Fortum, så vel naturlegvis dei som tilbyr lågast pris. Då må BKK også sette ned prisane for å vere konkurransedyktig.


PS. Sidan BKK eig ein betydeleg aksjepost i GK, så skjønar eg ikkje kvifor dei ikkje går saman med GK. Fortum er i ferd med å få eit stort forsprang med ladenettverket sitt, og eg er redd dei kan få eit de facto monopol i delar av landet. Eg trur det er bedre for konkurransen å ha to likeverdige aktørar enn ein stor og mange små.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

LMOR

Samme med Lyse i Stavanger. Kan ikke forstå at ikke Lyse og BKK vil tjene mer på å gå inn i GK. Da har de også en "gratis" betalingskanal, og felles overvåkning. Virker mer som om de har en avtale om at GK skal holde seg ute av disse byene. Du finner ikke mange GK ladere i Bergen og Stavanger...
Heldigvis finnes det nå en GK avtale med Statoil. Håper det bringer dem inn i Stavanger og Bergen.
Resultatet er at Fortum tar over hele markedet i stedet. Det er ingen tjent med.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olee

Synes også det litt rart at ikke BKK og f.eks Voss Energi slår seg sammen med en av de større. Har noen prøvd å ringe kundeservice på en søndag til noen andre enn Fortum og GK? Voss Energi har iallefall bare åpent 0730-1500.
Med oppstart på 10kr, og gjerne en feilmelding på laderen slik at det blir 2x10kr, så blir prisen fort 7,- per mil som LMOR skriver!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA