Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

chress41

Noen som kan anbefale installatør til TWC i Østfold?

Tuten

Hei

Ser ut i fra skjema til Tesla at 3x230V ved 16A gir 4,3kW. Noen som vet om det er en begrensning i Tesla Wall Charger, om jeg får mer med f.eks. Saltoboks? Siden 1 fase på 230V gir 3,7kW, så er det ikke så mye mer.

Har tilgjengelig 400V TN-nett, men elektriker trodde ikke jeg kunne legge 3fase 400V siden det er et borettslag.
Styret i boretslaget ga meg kun en begrensning på 16A, men visste ikke hva det innebar med 400V og tre faser.
Syntes jo 230V 16A er ganske lite når man først må investere i en Saltoboks som takler 400V.
Derfor tenkte jeg på 230V på tre faser, men skjema fra Tesla gir meg da 4,2kW.
Reservert Audi e-tron quattro
2017 Model S 75D

Griffel

#407
Har borettslaget 400V TN er Teslas 230V 3 fas uten N ikke et mulig alternativ.
Trefasløsningen her 3 faser 16A og N vil gi deg 11kV.
Alternativt enfase og 3,6kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorR

Installasjonsguiden får det til å se ut som om bilen kan lade med 3- fase på 230V, noe den kan, men ikke med full uttelling. Da må du opp på 400V. Bytte til Saltoboks vil ikke endre dette. Hvis styret allerede har landet på 16A og du har 400V inn til sikringsskapet, er det vel bare å kjøre på uten noe mer fuzz?

Tuten

Ja, tenkte også å føre opp 400V på 16A da, siden 16A var begrensningen. Men da jeg ringte installatøren så sa han at det mest sannsynlig ikke gikk da jeg ville få ut for mye effekt av nettet.

Skjønner at det er en begrensning på hva som leveres av strøm inn til komplekset der, men tenker at siden dette er nybygg på Fornebu så har de kanskje tenkt litt fremover med kapasitet som leveres.

Må nok gå noen runder med styret kanskje før jeg får et skikkelig svar, eller bare føre opp 400V trefase og se hva som skjer.  :P
Reservert Audi e-tron quattro
2017 Model S 75D

TorR

Gå for 400V, 16A, så slipper styret å gruble mer på dette. Blir det en utfordring med kapasitet når du lader med 16A, kan du redusere ladestrømmen.

jkirkebo

Sitat fra: Tuten på torsdag 01. juni 2017, klokken 18:48
Ja, tenkte også å føre opp 400V på 16A da, siden 16A var begrensningen. Men da jeg ringte installatøren så sa han at det mest sannsynlig ikke gikk da jeg ville få ut for mye effekt av nettet.

Skjønner at det er en begrensning på hva som leveres av strøm inn til komplekset der, men tenker at siden dette er nybygg på Fornebu så har de kanskje tenkt litt fremover med kapasitet som leveres.

Må nok gå noen runder med styret kanskje før jeg får et skikkelig svar, eller bare føre opp 400V trefase og se hva som skjer.  :P

Evt. kan jo 3x10A være et alternativ? Da får du 6,9kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuten

@jkirkebo: Det kan helt klart være en mulighet ja.

Tusen takk for svar.
Reservert Audi e-tron quattro
2017 Model S 75D

ethoring

#413
Jeg ønsker å koble til to stk Wall connectors i garasja mi, som har 230V 32A 3-fas.

Kan jeg koble de i serie med den såkalte tofaskonfigurasjonen som er "Tesla spesial" da? Jeg eier Mercedes B-klasse B250e (16A max) og Tesla Model X (snart). Mercedesen skulle i likhet med Tesla kunne håndtere 2-fas? Men hva innebærer det, vil den utnytte to faser?

Litt ekstra redigering. Det er noe jeg ikke har skjønt helt 100 %.
- En Wall Connector kan levere 18A på L1 og L2 som totalt gir 8,4 kW (L3 koblet til N)
- Vil to Wall Connectors i serie (som lastfordeler automatisk) måtte dele på de samme 8,4 kW, eller utnytte faser og får høyere total effekt?
- Er det en smartere utnyttelse å koble den ene boksen L1-I1, L2-N som trekker 16A (3,6 kW) mens den andre boksen alltid leverer 8,4 kW alene? Så lenge den ene boksen uansett bare tilkobles av bil med 16A-begrensning.

jlan


Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 22:32

- En Wall Connector kan levere 18A på L1 og L2 som totalt gir 8,4 kW (L3 koblet til N)
- Vil to Wall Connectors i serie (som lastfordeler automatisk) måtte dele på de samme 8,4 kW, eller utnytte faser og får høyere total effekt?
Det er teknisk sett en parallellkobling du snakker om, og det nok ikke mer å hente enn de 8.4 kW totalt på de to fasene, uten at L3 overbelastes.
Sitat- Er det en smartere utnyttelse å koble den ene boksen L1-I1, L2-N som trekker 16A (3,6 kW) mens den andre boksen alltid leverer 8,4 kW alene? Så lenge den ene boksen uansett bare tilkobles av bil med 16A-begrensning.
Ja, det må det vel være, så lenge det ikke er mulig å lastfordele faser individuelt.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

ethoring

Sitat
Sitat- Er det en smartere utnyttelse å koble den ene boksen L1-I1, L2-N som trekker 16A (3,6 kW) mens den andre boksen alltid leverer 8,4 kW alene? Så lenge den ene boksen uansett bare tilkobles av bil med 16A-begrensning.
Ja, det må det vel være, så lenge det ikke er mulig å lastfordele faser individuelt.

Takk. Da er 3,6 kWh boksen strengt tatt "dum" og kan like gjerne beholde Saltoboks med 230V 16A 1-fase? Eller er det likevel en lastfordeling inne i bildet?

jlan

Sitat fra: ethoring på fredag 02. juni 2017, klokken 10:53
Eller er det likevel en lastfordeling inne i bildet?
Nei, jeg har ihvertfall ladet to biler omtrent slik. Du mister vel bare forskjellen på 16A enfase(3.6kW)  og 16A tofase (4.2 kW) for bil 2 i forhold til helt separate kurser .
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

dragmore

Da har jeg bestilt min Model S 75D og lurer litt på ladermuligheter.

For noen år siden la jeg opp 3fas 25Amp (sikring, kabel og uttak) til garasjen.

Hva er det greiest å sette opp der?
Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

o.b.lix

Tesla wallbox, som du får med rabatt gjennom TOCN. Den spiser alle forhold.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

...eller Viridian-boksen som ladespesialisten.no selger. Den har innebygget jordfeilvern type B og koster rundt 6.000. Tesla sin boks har ikke vern, men blir noe billigere med TOCN-rabatten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA