Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

Thor2014

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på mandag 07. november 2016, klokken 06:53
Model S med dobbeltlader

Da skal den stabilisere seg på 37km/t eller deromkring. Men siden visningen er et gjennomsnitt vil det ta litt tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thor2014

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. november 2016, klokken 11:26
Sitat fra: Thor2014 på mandag 07. november 2016, klokken 06:53
Model S med dobbeltlader

Da skal den stabilisere seg på 37km/t eller deromkring. Men siden visningen er et gjennomsnitt vil det ta litt tid.
Da skal jeg teste etterpå.
Kan det hende at den heller vil ha inn på N L2 L3 enn på N L1 L2?
Skal jo egentlig ikke ha noe å si....

Thor2014

alda

Noob på detta, hoppas det är OK med en fråga:

Funderar på Tesla Wall Charger. Har ny bil med enkeltlader. Om jag ska dra en ny kabel från sikringsskap i hus på ny kurs med b-vern och allt det där, ska jag ha 3-fas 32A eller något annat? Har IT-nett (utan att jag vet vad det betyder). Hastighet på lading är inte det viktigaste, men en säker framtidsrättad lösning.
Tack på förhand för svar!
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

Thor2014

Sitat fra: alda på onsdag 09. november 2016, klokken 10:07

Funderar på Tesla Wall Charger. Har ny bil med enkeltlader. Om jag ska dra en ny kabel från sikringsskap i hus på ny kurs med b-vern och allt det där, ska jag ha 3-fas 32A eller något annat? Har IT-nett (utan att jag vet vad det betyder). Hastighet på lading är inte det viktigaste, men en säker framtidsrättad lösning.
For fremtiden ville jeg lagt ut en 5 leder. Kan jo hende det byttes til TN (400v)
Hvis wall connector har b vern innebygget trenger du ikke det i skapet.

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 09. november 2016, klokken 16:58
Sitat fra: alda på onsdag 09. november 2016, klokken 10:07

For fremtiden ville jeg lagt ut en 5 leder. Kan jo hende det byttes til TN (400v)
Hvis wall connector har b vern innebygget trenger du ikke det i skapet.

At boligfelt oppgraderes til 400V TN tror jeg vi kan se helt bort fra, det vil bli ekstremt dyrt for nettselskapene da mye av det elektriske anlegget i boligene må oppgraderes/sjekkes/byttes.

Wall Connector har ikke integrert B-vern.

nagela

Kan noen bekrefte/avkrefte om følgende virker som en fornuftig forespørsel:

Be om følgende fra installatør:
Installasjon av Tesla Wall box, med 3 fase 32A tilførsel og 40A sikring  pluss jordfeilbryter type B ( f.eks 4P 63A Chint NL210) .og tilførsel kabel 10 eller 12 kvadrat. (f.eks PFXP 3G10 for 230V)

Dette forutsetter at det er nok kapasitet på hovedsikring, og at strømleverandør tillater 32A uttak.
Hvis ikke må det justeres ned til f.eks 25A eller 20A.

Vil denne bestillingen være helt likt både for 230V It og 400V anlegg (bortsett ifra betegnelse på kabel) ?

Eventuellt ta med ved 230V IT nett: laderen koplet opp som  "230V Trefas uten N", se vedlagt info fra Tesla. og legge ved installasjonsveiledning for Wall box
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

flunde

Sitat fra: nagela på onsdag 23. november 2016, klokken 18:14
Kan noen bekrefte/avkrefte om følgende virker som en fornuftig forespørsel:

Be om følgende fra installatør:
Installasjon av Tesla Wall box, med 3 fase 32A tilførsel og 40A sikring  pluss jordfeilbryter type B ( f.eks 4P 63A Chint NL210) .og tilførsel kabel 10 eller 12 kvadrat. (f.eks PFXP 3G10 for 230V)

Dette forutsetter at det er nok kapasitet på hovedsikring, og at strømleverandør tillater 32A uttak.
Hvis ikke må det justeres ned til f.eks 25A eller 20A.

Vil denne bestillingen være helt likt både for 230V It og 400V anlegg (bortsett ifra betegnelse på kabel) ?

Eventuellt ta med ved 230V IT nett: laderen koplet opp som  "230V Trefas uten N", se vedlagt info fra Tesla. og legge ved installasjonsveiledning for Wall box

Du trenger 4G10 PFXP. 40A elementsikring. Såvidt jeg har forstått er det enkelte nettleverandører som har motforestillinger mot 32A/1 grunnet skjevlast i nett. Du setter jo opp en 40A/3 og vil trekke maks 16A på to faser så dette tror jeg du ikke trenger å ta med i forespørselen.

Jeg anbefaler deg å bestille alt dette elektromateriellet fra Kirkebø (jkirkebo@gmail.com). Det gjorde jeg, det sparer du mye penger på. Du må da naturlig nok måle opp hvor langt kabeltrekk det blir slik at du bestiller riktig lengde :)

LASOL

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. august 2016, klokken 18:21
Tesla m/enkellader fra ca. august har releboks som lasker automatisk når den senser pilotsignal 32A og spenning kun på en dellader. Ettermonteres gratis på eldre biler. De eldste bilene har i tillegg begrensning på 13A pr dellader, slik at disse behøver oppgradering av ledningsnett + montering av releboks for å bli slik de skal være.

Jeg fikk oppdatert ledningsnettet i bilen min (enkeltlader 2015 modell) på service og trodde det skulle gi litt høyere hastighet på Teslas Wallbox som er koblet med tilstrekkelige spesifikasjoner for å gi max effekt på 32A  230V. Men etter oppgraderingen har ikke ladehastigheten økt fra 34 km/t som jeg også hadde før oppgradering av ledningsnettet. -gir det ingen effekt ?!
S 85d ap1 oktober 2015

Øyvind.h

Nei du får ikke mer enn 7,4kW med enkeltlader selv om du kjører trefas inn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: LASOL på lørdag 03. desember 2016, klokken 17:40
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. august 2016, klokken 18:21
Tesla m/enkellader fra ca. august har releboks som lasker automatisk når den senser pilotsignal 32A og spenning kun på en dellader. Ettermonteres gratis på eldre biler. De eldste bilene har i tillegg begrensning på 13A pr dellader, slik at disse behøver oppgradering av ledningsnett + montering av releboks for å bli slik de skal være.

Jeg fikk oppdatert ledningsnettet i bilen min (enkeltlader 2015 modell) på service og trodde det skulle gi litt høyere hastighet på Teslas Wallbox som er koblet med tilstrekkelige spesifikasjoner for å gi max effekt på 32A  230V. Men etter oppgraderingen har ikke ladehastigheten økt fra 34 km/t som jeg også hadde før oppgradering av ledningsnettet. -gir det ingen effekt ?!

Du får ikke mer enn 34km/t med enkeltlader. Om du oppgraderer til dobbeltlader kan du få 15% mer.

HKS

Maks ladeeffekt på 230V trefas (IT):

Model S pre-facelift (enkeltlader) - 7,4 kW (samme som 32A enfas)
Model S facelift og X (standard lader) - 7,4 kW (samme som 32A enfas)

Model S pre-facelift (dobbeltlader) - 8,5 kW
Model S facelift og X (oppgradert lader) - 8,5 kW

Tesla Model S 90D

nilsen_79

Har bestilt BMW i3 som skal lades på gjesteparkeringen. Tesla Wall connector fungerer utmerket til å lade model s som står i garasje. Har søkt rundt overalt, men finner ikke svar. Kan nye i3 lades med denne? Vurderer sterkt å kjøpe en til for å lade i3en. Blir nok en 230V IT 3-fas 25A kurs ut til laderen. Bør den da evt. installeres som 1-fas eller 3-fas(som vel egentlig er 2-fas)? Takknemlig for svar slik at jeg unngår å kjøpe ladestasjon som ikke kan lade den nye bilen.

zyp

Sitat fra: nilsen_79 på fredag 16. desember 2016, klokken 21:29
Kan nye i3 lades med denne?

Ja.

Sitat fra: nilsen_79 på fredag 16. desember 2016, klokken 21:29
Bør den da evt. installeres som 1-fas eller 3-fas(som vel egentlig er 2-fas)?

Trefase IT-løsningen til Tesla er ikke standardisert og det er derfor ikke rimelig å anta at den vil fungere med andre biler med trefaselader. Den bør derfor kobles som enfase.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA