Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: nie på onsdag 31. august 2016, klokken 19:01
Sitat fra: Griffel på onsdag 31. august 2016, klokken 18:30
Sitat fra: Siggen på onsdag 31. august 2016, klokken 14:27
Kan være kapasitetsproblem eller at dem bare har satt en strek ved 4kw for å kjøre lik linje for alle.
Det er jo ikke sikkert at de har fått med seg at dette er 2 stk 4kW enfaseladere fordelt på to faser.
Kan negativiteten fra Eidsiva skyldes at det må installeres 3fas 32A-kurser selv om de bare skal belastes med 16 eller 18,5 A....for hvis det installeres 16A -kurser så begrenses man til 4kW?....(etter det jeg har forstått)

Slik er det jo for alt utstyr som bruker 230V 32A 3-fase, det belastes kun maks 18,5A per fase (32/SQ3) om belastningen er symmetrisk.

På en 1-fase 16A kurs er maks belastning 3,7kW nominelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

At de ikke ønsker en enfaskurs på 32A er forsåvidt forstårlig.
Om de heller ikke aksepterer en trefaskurs på 32A 230V (en 11kw trefas forbruker), er det forsåvidt logisk å ikke tillate tillate denne løsningen heller.
Men her er det jo også litt opp til elektrikker og fordele de øvrige lastene i huset slik at totalen blir så jevn som praktisk mulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nie

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 31. august 2016, klokken 19:19
Sitat fra: nie på onsdag 31. august 2016, klokken 19:01
Sitat fra: Griffel på onsdag 31. august 2016, klokken 18:30
Sitat fra: Siggen på onsdag 31. august 2016, klokken 14:27
Kan være kapasitetsproblem eller at dem bare har satt en strek ved 4kw for å kjøre lik linje for alle.
Det er jo ikke sikkert at de har fått med seg at dette er 2 stk 4kW enfaseladere fordelt på to faser.
Kan negativiteten fra Eidsiva skyldes at det må installeres 3fas 32A-kurser selv om de bare skal belastes med 16 eller 18,5 A....for hvis det installeres 16A -kurser så begrenses man til 4kW?....(etter det jeg har forstått)

Slik er det jo for alt utstyr som bruker 230V 32A 3-fase, det belastes kun maks 18,5A per fase (32/SQ3) om belastningen er symmetrisk.

På en 1-fase 16A kurs er maks belastning 3,7kW nominelt.
Men hvorfor i allverden uttaler Eidsiva seg da som de gjør? Er det ikke annet EL-utstyr som benytter to-faskoblingen på samme måte som Teslas boks. Virker jo ikke som de er kjent med dette i det hele tatt?

Griffel

Sitat fra: nie på onsdag 31. august 2016, klokken 21:09
Men hvorfor i allverden uttaler Eidsiva seg da som de gjør? Er det ikke annet EL-utstyr som benytter to-faskoblingen på samme måte som Teslas boks. Virker jo ikke som de er kjent med dette i det hele tatt?
De er nok ikke kjent med dette. Jeg vet ikke om annet utstyr som virker på denne måten. En må studere manualen til Tesla for å få med seg dette, og en kan vel ikke forvente at nettleverandøren gjør det.

Det kan også være et problem at deler av elektrobransjen misbruker tofasbetegnelsen og feilaktig kaller enfas 230V IT for tofas. Slik sett er jo Teslas betegnelse på koblingen "230V Trefas uten N" en måte å slippe en enfas tofas diskusjon på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nie

Her er forresten BKK sin veiledning til installatører etc.
Spent på hva de sier når jeg skal installere min Tesla-boks. De er vel i utgangspunktet negativ til tofaskoblingen.

https://www.bkk.no/nettleie/installasjon-av-ladeutstyr-for-elbil

Bidda

TWC koblet opp og tatt i bruk i dag, tok noen bilder underveis så her er filmen:
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

atleten

Har innstallert denne med 400 v 32 amp.  Funger fint på teslaen. Har en bmw i3 med oppgradert hurtiglading som skulle tilsi at den kan lade på litt over 7kw med type 2.  Det virker ikke som om det går særlig fortere i hele tatt.  Noen som har denne kombinasjonen som har noen tips?

OnlyOne

Hei,

har 400V i nybygd hus. Da jeg kjøpte Teslaen for et år siden fikk jeg satt opp en rød industrikontakt med 3-fas, 16 A. Foreløpig har jeg ikke garasje, men snart skal denne bygges. I garasjen tenkte jeg og sette opp en Tesla Wall Connector.

Kan jeg da få 3-fas 32 A i denne eller må jeg nøye meg med 3-fas 16 A med samme ladehastighet som i dag?

Dersom 3-fas 32 A lar seg gjøre, må jeg da bytte b-vern som ble satt i sikringsskapet ifm at jeg satte opp den rød indstrikontakten? Betalte jo 3-4 tusen for jævelen..  >:(
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Bidda

Som du ser av filmen min over har vi 3-fas 230V, det gir deg 27A 7,4kW ca 30-32km/t med enkeltlader. Type B verm koster 12-1400kr  (Chint)
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

jkirkebo

Sitat fra: OnlyOne på onsdag 21. september 2016, klokken 08:31
Hei,

har 400V i nybygd hus. Da jeg kjøpte Teslaen for et år siden fikk jeg satt opp en rød industrikontakt med 3-fas, 16 A. Foreløpig har jeg ikke garasje, men snart skal denne bygges. I garasjen tenkte jeg og sette opp en Tesla Wall Connector.

Kan jeg da få 3-fas 32 A i denne eller må jeg nøye meg med 3-fas 16 A med samme ladehastighet som i dag?

Dersom 3-fas 32 A lar seg gjøre, må jeg da bytte b-vern som ble satt i sikringsskapet ifm at jeg satte opp den rød indstrikontakten? Betalte jo 3-4 tusen for jævelen..  >:(

Om du har kraftig nok inntak (bør ha 3x63A) kan du få 3x32A. Du behøver nokikke å bytte B-vernet, jeg har ikke sett noen slike som har vært på mindre enn 40A. Men ny kabel må du antageligvis legge, fra skapet og ut til Wall Connectoren (så sant det ikke ble lagt 32A kapabel kabel i første omgang da).

krister461

Pass på at du må ha dobbeltlader for å utnytte 32A 400V.

prophan

Er det noen som har erfaring med bruk av Wall Connector? Min blinker rødt fra tid til annen, selv når den ikke er koblet til bilen. Da må jeg slå av sikringen, og da går den i grønn igjen, klar for lading. Rødt blinkende lys tyder vel på at den har oppdaget jordfeil? Men laderen er koblet med type B jordfeilbryter, og jordfeilbryteren klager ikke. Hvor bør jeg starte feilsøking?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

sjokomelk

Sitat fra: prophan på torsdag 29. september 2016, klokken 08:33
Er det noen som har erfaring med bruk av Wall Connector? Min blinker rødt fra tid til annen, selv når den ikke er koblet til bilen. Da må jeg slå av sikringen, og da går den i grønn igjen, klar for lading. Rødt blinkende lys tyder vel på at den har oppdaget jordfeil? Men laderen er koblet med type B jordfeilbryter, og jordfeilbryteren klager ikke. Hvor bør jeg starte feilsøking?
Les i bruksanvisningen. Antall røde blink forteller deg om hva slags feil det er.
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/v2/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Bjoris

Mitt spørsmål står sikkert i en av disse 19 sidene, men jeg har ikke tolmodgihet til å lete så håper dere kan bære over meg med det!

Dersom jeg monterer en slik Tesla WallConnector i min garasje der jeg har 32 a (sikret i huset) med 3 fase 230 volt inn til garasjen. I garasjen har jeg strupet ned en egen 1 fase 16 a sikring til Leafen. Hvor mye kan jeg lade Teslaen med samtidig som Leafen lader med 16 A? Med dette opplegget kan jeg lade Teslaen med 32 A om ikke Leafen lader og 16 A om begge lader, dette har vist seg svært praktisk, men med X60 i hus ser jeg at jeg trenger full pupp den timen jeg er hjemme før vi kjører til fjells fredagane og i motsetning til for Leafen har jeg ikke egen kontakt til Teslaen som kan henge igjen i garasjen, den brukes på fjellet så det hadde vært meget praktisk å ha type 2 ledning hengende til Teslaen...

Tidligere var det enkelt, da måtte jeg bare huske på skru ned til 16 A om Leafen ladet samtidig og det antar jeg det blir nå også, så spørsmålet blir vel heller hvor mange kw får jeg med 16 A på 2 faser?

Ett siste spørsmål, det er slik at denne boksen drar jevnt fra to faser istedenfor en fase? Slik at det også er mye bedre for belastningen, fordelen er ikke bare at en får 8.5 kw vs 7.4 kw eller hva det var?

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på torsdag 29. september 2016, klokken 21:57
Mitt spørsmål står sikkert i en av disse 19 sidene, men jeg har ikke tolmodgihet til å lete så håper dere kan bære over meg med det!

Dersom jeg monterer en slik Tesla WallConnector i min garasje der jeg har 32 a (sikret i huset) med 3 fase 230 volt inn til garasjen. I garasjen har jeg strupet ned en egen 1 fase 16 a sikring til Leafen. Hvor mye kan jeg lade Teslaen med samtidig som Leafen lader med 16 A? Med dette opplegget kan jeg lade Teslaen med 32 A om ikke Leafen lader og 16 A om begge lader, dette har vist seg svært praktisk, men med X60 i hus ser jeg at jeg trenger full pupp den timen jeg er hjemme før vi kjører til fjells fredagane og i motsetning til for Leafen har jeg ikke egen kontakt til Teslaen som kan henge igjen i garasjen, den brukes på fjellet så det hadde vært meget praktisk å ha type 2 ledning hengende til Teslaen...

Tidligere var det enkelt, da måtte jeg bare huske på skru ned til 16 A om Leafen ladet samtidig og det antar jeg det blir nå også, så spørsmålet blir vel heller hvor mange kw får jeg med 16 A på 2 faser?

Ett siste spørsmål, det er slik at denne boksen drar jevnt fra to faser istedenfor en fase? Slik at det også er mye bedre for belastningen, fordelen er ikke bare at en får 8.5 kw vs 7.4 kw eller hva det var?

Hvis du kobler dette riktig, så Teslaen trekker fra to faser og Leafen fra den tredje, kan du trekke 2x18,5A (37A effektivt, 8,5kW) for å lade Teslaen. Det forutsetter utvidet lader, med standardlader blir det 2x16A (32A effektivt, eller 7,4kW). Du trenger da ikke å tenke på å skru ned noe som helst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA