Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

ChrML

Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 12:32
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Nei. Med enkeltlader får du 7,4kW både med 1x32A og Teslas 2-fase løsning. Med dobbeltlader får du 7,4kW med 1x32A og 8,5kW med Teslas 2-fase løsning.
OK. Siden jeg uansett skal endre inntaket til huset (luftspenn til nedgravd) vil det kanskje være å anbefale å gå over til trefas selv om dette ikke gir mer lade-effekt?...eller ville du ha beholdt enfas og installert enfas 32A til lading? (forutsatt at BKK tillater det)

Hadde ikke vært litt i tvil engang om å gå over til trefas. Av flere grunner:
- Mer strøm til rådighet (induksjon, lading, boblebad mm...)
- Mindre sjanse for at sikring ryker

Men kanskje den viktigste grunnen et at de fleste norske e-verk jubler over de som gjør det. I gamle huset jeg hadde før kom e-verket å satt inn ny 3-fas KV ute i stolpen, byttet luftstrekket, koblet på ny kabel og satt inn ny strømmåler til den nette sum av 500 kr.

Grunnen et at anlegget gjøres bedre. Hadde jeg valgt å beholde 1-fas og skulle hatt de til å gjøre samme jobben hadde det kostet 5- 10 000 kr.

nie

Sitat fra: ChrML på søndag 28. august 2016, klokken 16:52
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 12:32
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Nei. Med enkeltlader får du 7,4kW både med 1x32A og Teslas 2-fase løsning. Med dobbeltlader får du 7,4kW med 1x32A og 8,5kW med Teslas 2-fase løsning.
OK. Siden jeg uansett skal endre inntaket til huset (luftspenn til nedgravd) vil det kanskje være å anbefale å gå over til trefas selv om dette ikke gir mer lade-effekt?...eller ville du ha beholdt enfas og installert enfas 32A til lading? (forutsatt at BKK tillater det)

Hadde ikke vært litt i tvil engang om å gå over til trefas. Av flere grunner:
- Mer strøm til rådighet (induksjon, lading, boblebad mm...)
- Mindre sjanse for at sikring ryker

Men kanskje den viktigste grunnen et at de fleste norske e-verk jubler over de som gjør det. I gamle huset jeg hadde før kom e-verket å satt inn ny 3-fas KV ute i stolpen, byttet luftstrekket, koblet på ny kabel og satt inn ny strømmåler til den nette sum av 500 kr.

Grunnen et at anlegget gjøres bedre. Hadde jeg valgt å beholde 1-fas og skulle hatt de til å gjøre samme jobben hadde det kostet 5- 10 000 kr.
Hvis det er sånn at jeg i tillegg sparer penger på å gå fra enfas til trefas, så er jo dette en no-brainer.
Takker for alle gode tips.
Da blir det Tesla-boks 16A trefas.

Vi har også en Model 3 i bestilling som bil nr 2.
Hvis vi om ett år kobler til en ekstra Tesla-boks og har 16A trefas frem til garasjen; hvilken lade-effekt vil vi da få når disse boksene.....
a) brukes samtidig
b) kun den ene er i bruk

mrydningen

Sitat fra: nie på mandag 29. august 2016, klokken 09:35
Sitat fra: ChrML på søndag 28. august 2016, klokken 16:52
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 12:32
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Nei. Med enkeltlader får du 7,4kW både med 1x32A og Teslas 2-fase løsning. Med dobbeltlader får du 7,4kW med 1x32A og 8,5kW med Teslas 2-fase løsning.
OK. Siden jeg uansett skal endre inntaket til huset (luftspenn til nedgravd) vil det kanskje være å anbefale å gå over til trefas selv om dette ikke gir mer lade-effekt?...eller ville du ha beholdt enfas og installert enfas 32A til lading? (forutsatt at BKK tillater det)

Hadde ikke vært litt i tvil engang om å gå over til trefas. Av flere grunner:
- Mer strøm til rådighet (induksjon, lading, boblebad mm...)
- Mindre sjanse for at sikring ryker

Men kanskje den viktigste grunnen et at de fleste norske e-verk jubler over de som gjør det. I gamle huset jeg hadde før kom e-verket å satt inn ny 3-fas KV ute i stolpen, byttet luftstrekket, koblet på ny kabel og satt inn ny strømmåler til den nette sum av 500 kr.

Grunnen et at anlegget gjøres bedre. Hadde jeg valgt å beholde 1-fas og skulle hatt de til å gjøre samme jobben hadde det kostet 5- 10 000 kr.
Hvis det er sånn at jeg i tillegg sparer penger på å gå fra enfas til trefas, så er jo dette en no-brainer.
Takker for alle gode tips.
Da blir det Tesla-boks 16A trefas.

Vi har også en Model 3 i bestilling som bil nr 2.
Hvis vi om ett år kobler til en ekstra Tesla-boks og har 16A trefas frem til garasjen; hvilken lade-effekt vil vi da få når disse boksene.....
a) brukes samtidig
b) kun den ene er i bruk

Den ene boksen settes opp som Slave til boksen som har maks Ampere instillingen så da blir det:
a) Effekten deles likt og du får 8Ampere(5,5kW) til begge bilene, når en er ferdigladet så får den andre 16A(11kW)
b) 16A(11kW)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

Egil Fonn

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 26. august 2016, klokken 21:18
Skal montere en Tesla wallbox. Ønsker sette den opp for 230v tre-fas. Har også en MB B-Electric som jeg ønsker lade fra samme boks. Noen som har erfaring om dette går greit?

Da har jeg montert og testet wall connector 32A.
230v tre fas 32 amp it nett: Tesla lader med ca 8,4kw/t målt med kw måler. 35km/t i bilens display.
MB Belectric vil ikke ta i mot lading. Starter og stopper lading noen ganger før den nekter lading.

Koblet så om til 230v en fas: 32 amp Tesla lader med 6kw/t. 24km/t. strømtrekk begrenses nå til 26amp i bilens display.
MB Belectric lader med 3,6kw/t målt med kw måler.
Bruker jeg Tesla sin umc med blått 32amp en fas kan MB Belectric lades med 7,4kw/t.
Noen som vet hvordan wallbox settes opp for å gi 7,4kw/t på 32a en fas?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

jkirkebo

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 29. august 2016, klokken 16:37
Sitat fra: Egil Fonn på fredag 26. august 2016, klokken 21:18
Skal montere en Tesla wallbox. Ønsker sette den opp for 230v tre-fas. Har også en MB B-Electric som jeg ønsker lade fra samme boks. Noen som har erfaring om dette går greit?

Da har jeg montert og testet wall connector 32A.
230v tre fas 32 amp it nett: Tesla lader med ca 8,4kw/t målt med kw måler. 35km/t i bilens display.
MB Belectric vil ikke ta i mot lading. Starter og stopper lading noen ganger før den nekter lading.

Koblet så om til 230v en fas: 32 amp Tesla lader med 6kw/t. 24km/t. strømtrekk begrenses nå til 26amp i bilens display.
MB Belectric lader med 3,6kw/t målt med kw måler.
Bruker jeg Tesla sin umc med blått 32amp en fas kan MB Belectric lades med 7,4kw/t.
Noen som vet hvordan wallbox settes opp for å gi 7,4kw/t på 32a en fas?

Ja, du kobler den ene faselederen til N og den andre lasker du over L1+L2+L3.

Men om Teslaen begrenser seg til 26A har du gammelt ledningsnett i bilen. Du skulle fått 32A. Kontakt Tesla for oppgradering (gratis).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. august 2016, klokken 18:28
Ja, du kobler den ene faselederen til N og den andre lasker du over L1+L2+L3.

Men om Teslaen begrenser seg til 26A har du gammelt ledningsnett i bilen. Du skulle fått 32A. Kontakt Tesla for oppgradering (gratis).

Takk for svar. Denne laskingen så jeg ikke noe skjema på i manualen. Betyr det at for eks L1 kobles  til nøytral og L2 kobles til boksens L1,L2 og L3?  Regner med Dip switch skal stå med begge i on posisjon (som for enfase og trefase IT tikobling?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

jkirkebo

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 30. august 2016, klokken 07:43
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. august 2016, klokken 18:28
Ja, du kobler den ene faselederen til N og den andre lasker du over L1+L2+L3.

Men om Teslaen begrenser seg til 26A har du gammelt ledningsnett i bilen. Du skulle fått 32A. Kontakt Tesla for oppgradering (gratis).

Takk for svar. Denne laskingen så jeg ikke noe skjema på i manualen. Betyr det at for eks L1 kobles  til nøytral og L2 kobles til boksens L1,L2 og L3?  Regner med Dip switch skal stå med begge i on posisjon (som for enfase og trefase IT tikobling?

Kobling som du skriver ja. Koblingen er lik for alle typer 3-fase ladestasjoner som skal laskes. Begge dip-switcher i on så vidt jeg kan skjønne fra manualen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

Glimrende. Da er boksen lasket og begge bilene lader med ca 7,4kw/t. Teslaen har ikke lenger begrensning med 26A, den trekker 32A og lader med 28km/t i display.
Synd MB ikke taklet trefase 230v løsningen. Da hadde det blitt jevnere belastning mellom fasene og mere fart i lading av Tesla.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Vegard Winther

Dæven døtte, dette skal ikke være lett.
Nå har jeg vært i kontakt med nok en elektriker som virker dyktig og proff.
Og han sier at den eneste måten å få 230 V 32 A trefase på IT-nett ut i garasjen på for lading til Teslaen er å sette opp en egen trafo - med alt hva det koster.

Han sier at Eidsiva ikke vil godkjenne en søknad om 230 V 32 A  tofase slik det virker at Wall Connectoren legger opp til.

Kan noen svare meg på følgende?
Er det noen her som har 230 V 32 A trefase på It nett på sin Tesla Wall Connector?


Griffel

#249
Sitat fra: Vegard Winther på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:05
Han sier at Eidsiva ikke vil godkjenne en søknad om 230 V 32 A  tofase slik det virker at Wall Connectoren legger opp til.
I forhold til Eidsiva er dette er i prinsippet det samme som to stk. enfase 20A (18A) kontakter fordelt på hver sin fase, noe som er helt kurrant og som er vesentlig bedre enn én enfas 32A kontakt.
32A enfas vil de i så fall sikkert ikke godta.

"Trefas uten N" Her vil de belaste 2 av fasene hver med maksimalt 18A.
Legges det til de to minst belastede fasen blir de bra.

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 29. august 2016, klokken 16:37
Da har jeg montert og testet wall connector 32A.
230V tre fas 32 amp IT nett: Tesla lader med ca 8,4kW målt med kW måler. 35km/t i bilens display.
MB Belectric vil ikke ta i mot lading. Starter og stopper lading noen ganger før den nekter lading.
Dette virker da som forutsatt på Tesla, men av en eller annen mystisk grunn ikke på MB som vel har samme type lader, men muligens annen firmvare?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

moso

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. august 2016, klokken 09:25
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 30. august 2016, klokken 07:43
Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. august 2016, klokken 18:28
Ja, du kobler den ene faselederen til N og den andre lasker du over L1+L2+L3.

Men om Teslaen begrenser seg til 26A har du gammelt ledningsnett i bilen. Du skulle fått 32A. Kontakt Tesla for oppgradering (gratis).

Takk for svar. Denne laskingen så jeg ikke noe skjema på i manualen. Betyr det at for eks L1 kobles  til nøytral og L2 kobles til boksens L1,L2 og L3?  Regner med Dip switch skal stå med begge i on posisjon (som for enfase og trefase IT tikobling?

Kobling som du skriver ja. Koblingen er lik for alle typer 3-fase ladestasjoner som skal laskes. Begge dip-switcher i on så vidt jeg kan skjønne fra manualen.

Er denne laskingen bare nødvendig for eldre biler eller biler med enkeltlader eller noe? Har ikke lasket (ikke spor av det i manualen heller) og lader med 32A (ihvertfall de få sekundene jeg testet før jeg skrudde ned igjen strømstrekket i bilen).
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

jkirkebo

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 30. august 2016, klokken 11:45
Glimrende. Da er boksen lasket og begge bilene lader med ca 7,4kw/t. Teslaen har ikke lenger begrensning med 26A, den trekker 32A og lader med 28km/t i display.
Synd MB ikke taklet trefase 230v løsningen. Da hadde det blitt jevnere belastning mellom fasene og mere fart i lading av Tesla.

Husk å få Tesla til å oppgradere ledningsnettet ditt da. Pr. nå får du vel maks 18kW fra offentlige 22kW ladestasjoner, og 6kW fra 7,4kW-stasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: moso på tirsdag 30. august 2016, klokken 14:09
Er denne laskingen bare nødvendig.....
Tydeligvis for MB og de som ikke har oppgradert ledningenettet i Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Tesla m/enkellader fra ca. august har releboks som lasker automatisk når den senser pilotsignal 32A og spenning kun på en dellader. Ettermonteres gratis på eldre biler. De eldste bilene har i tillegg begrensning på 13A pr dellader, slik at disse behøver oppgradering av ledningsnett + montering av releboks for å bli slik de skal være.

Egil Fonn

Blir det for mye belastning av nøytral leder på MB ved 7,4kw lasket lading?
Test med ir camera på lade kabler ved kontakt inn på lader.(ser ut til å være 6mm2 kabel)
Ute temp er 12 gr.c men bilens lader /motor rom har overflate temp på 20 gr.C
Ved 400V 3x16amp (11kw lading) er overflate temp på fase ledere 19 'C. Nøytral leder har overflate temp 17 'C
Ved 230v 32 amp 1fase lasket (7,4kw lading) har fase ledere 18'C. Nøytral leder har 25,6'C.
En temp økning på 6-7 grader på nøytral leder burde ikke være kritisk? Hva mener dere?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA