Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

Øggen

#225
Sitat fra: Bidda på fredag 26. august 2016, klokken 13:04
Ok, da mangler vi bare hva 400V utgjør av forskjell og sammenlikning med UMC....

400V oppdatert i svaret over.

Umc går ikkje høgere enn 16A 400V, så der e ingen forskjell.
Umc tar hverken 3fas eller "2fas" på 230V, da den berre e 1fas, så der e heller ingen forskjell
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Bidda

Takker, kan du også sette inn forventet ladehastighet km/t?
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

eha

Kjempebra oversikt, Øggen :) Er det mulig å ta med "oppgradert lader" (16,5 kW) for de av oss som ikke har dobbeltlader som alternativ?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Griffel

Sitat fra: eha på fredag 26. august 2016, klokken 14:10
Kjempebra oversikt, Øggen :) Er det mulig å ta med "oppgradert lader" (16,5 kW) for de av oss som ikke har dobbeltlader som alternativ?
Da blir det likt som dobbeltlader, men begrenst til 16,5kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øggen

#229


Tar gjerne innputt på km/t tider da ej kun lada 32A 2fas sjøl
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

jkirkebo

Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 12:32
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Nei. Med enkeltlader får du 7,4kW både med 1x32A og Teslas 2-fase løsning. Med dobbeltlader får du 7,4kW med 1x32A og 8,5kW med Teslas 2-fase løsning.
OK. Siden jeg uansett skal endre inntaket til huset (luftspenn til nedgravd) vil det kanskje være å anbefale å gå over til trefas selv om dette ikke gir mer lade-effekt?...eller ville du ha beholdt enfas og installert enfas 32A til lading? (forutsatt at BKK tillater det)

Jeg ville gått for 3-fase om mulig, det er mye greiere å belaste husets elanlegg med 2x16A fremfor 1x32A. Mindre sjanse for at hovedsikringen går og mindre skjevbelastning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nie

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 16:43
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 12:32
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Nei. Med enkeltlader får du 7,4kW både med 1x32A og Teslas 2-fase løsning. Med dobbeltlader får du 7,4kW med 1x32A og 8,5kW med Teslas 2-fase løsning.
OK. Siden jeg uansett skal endre inntaket til huset (luftspenn til nedgravd) vil det kanskje være å anbefale å gå over til trefas selv om dette ikke gir mer lade-effekt?...eller ville du ha beholdt enfas og installert enfas 32A til lading? (forutsatt at BKK tillater det)

Jeg ville gått for 3-fase om mulig, det er mye greiere å belaste husets elanlegg med 2x16A fremfor 1x32A. Mindre sjanse for at hovedsikringen går og mindre skjevbelastning.
Var det jeg trodde men ifølge Griffel belastes fasene med 18+18+32 og da er det jo uansett en fase som får 32A belastning....eller?

TB

230 V IT - enklare å sjå ved å sette opp ein liten tabell:



L1  L2   L3
16  16            Last 1
      16  16      Last 2
16  32  16      Sum
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Griffel

#233
Sitat fra: TB på fredag 26. august 2016, klokken 19:00
230 V IT - enklare å sjå ved å sette opp ein liten tabell:



L1  L2  L3
16  16            Last 1
      16  16      Last 2
16  32  16      Sum
Det er dette som er så gøy, 230V system: faseledere er L1, L2 og L3 mens fasene er L1-L2,L2-L3 og L3-L1. 400V system: faseledere L1,L2,L3 + Nøytral leder N. Faser L1-N, L2-N, L3-N.
Tesla med singlelader trekker 16A på to faser:


L1   L2    L3
16   16            Last 1
       16     16   Last 2
16  27,7   16   Sum
Mens de med dobbeltlader kan trekke mer enn 16A.
Da får vi:


L1        L2      L3
18,5     18,5               Last 1
            18,5   18,5     Last 2
18,5     32      18,5     Sum
For singellader er det laders begrensning på 16A som hindrer større utbytte
For lader større enn 11kW er det wallboxen begrensning på 32A.

I dette tilfelle er fase L1 L2 belastet 18,5A 4,2kW
Fase L2 L3 belastet 18,5A. 4,2 kW tilsammen 8,4kW
Fase L1 L3 er uten belastning. Om den også belastes 18,5A vil det gå 32A i alle tre faseledningene. Altså en reserve på 4,2kW til noe annet.

Enfas kobling:
Fase L1 L2 belastet 32A (7,3 kW)
Fase L2 L3 ubelastet
Fase L1 L3 ubelastet
Straks en av disse ubelastedt faser belaste vil strømmen i L1 eller L2 bli over 32A. Altså ingen reserve.

Tesla wallbox har mange strøminstillinger. For spesielt intereserte har jeg laget en tabell vedlagt, den kan muligens hjelpe på forståelsen av dette.
(Biler med enfaslader vil når de kobles til "tofas" trekke innstilt strøm på én fase og dermed forårsake større skjevbelastning en Teslan.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: Øggen på fredag 26. august 2016, klokken 13:37

Umc tar hverken 3fas eller "2fas" på 230V, da den berre e 1fas, så der e heller ingen forskjell
Man kan fint lade med 2-fas varianten med UMC med en liten overgang.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Egil Fonn

Skal montere en Tesla wallbox. Ønsker sette den opp for 230v tre-fas. Har også en MB B-Electric som jeg ønsker lade fra samme boks. Noen som har erfaring om dette går greit?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Vegard Winther

Jeg prøver så godt jeg kan å sette meg inn i dette, men jeg er på veldig tynn is her.
Men et par ting.
Jeg har hadde to erfarne elektrikere her på befaring på fredag, blant annet fra firmaet som Tesla anbefaler som montør på hjemmesidene til Tesla.

Begge hevdet at tabellen i post #3 ikke stemmer, og at det er en del begrepsmisforståelser der.
En av dem hevdet videre at for å legge inn 32A trefas må vi søke om det, og legge over til 400V med ny trafoboks og alt det som det innebærer av arbeid og utgifter.

Han mente at installasjon av 32 A trefase kun gjelder 400V og ikke 230V IT.

Videre står det i manualen til Tesla Wall Conector under spesifikasjoner på s. 3: "230V AC Single phase: L1, neutral and earth" og "400V AC three-phase: L1, L2, L3, netural and ground".

Stemmer dette? Forstår jeg det rett at det ikke er mulig å installere 32A 230V trefase IT?


Veggen

Neida, dette stemmer ikke.
Høres ut som de erfarne elektrikerne bør ta seg en tur på skolebenken igjen.
Nå skal det sies at dette er en utradisjonell konfigurasjon så antagelig har de ikke vært borti det før.

Griffel

#238
Sitat fra: Vegard Winther på lørdag 27. august 2016, klokken 14:58
Han mente at installasjon av 32 A trefase kun gjelder 400V og ikke 230V IT.

Videre står det i manualen til Tesla Wall Conector under spesifikasjoner på s. 3: "230V AC Single phase: L1, neutral and earth" og "400V AC three-phase: L1, L2, L3, netural and ground".
Manualen på Norsk finner du i første innlegg denne tråden. Kobling kan foretas etter det som på side 8 kalles: "230 V trefase uten nøytral".
Et enkelt og greit skjema, 99% av alle elektrikkere burde klare dette.

I virkligheten er dette en 2 faskobling ved at en kobler L3 til terminal N, L1 til terminal L1 og L2 til terminal L2. Da blir det slik at lader i bil benytter fasene L1-L3 og L2-L3. Den tredje fasen L1-L2 er dermed ikke benyttet. (Hvilken leder som er L1,2 eller 3 spiller ingen rolle). En bruker altså 2 av fasene i trefasnettet.

Beklagligvis har huselektrikker ved en feil tatt i bruk tofasbegrepet om enfas i IT nett, så ja det er en del begrepsmisforståelser der. Men det er husinstallasjonsbransjens feil. De kaller enfas TN nett for enfas, og enfas IT nett for tofas (kan være praktisk men streng tatt ikke riktig). Dersom de sjekker med NEK 400 vil de se at det er feil.

(NEK 400 avsnitt 312, side 19 merknad 1 : "enfas også kan avledes av 2 faseledere eller 1 faseleder og N." Altså enfas enten det er L1 og L2 eller L1 og N).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vegard Winther


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA