Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

prophan

Beklager jeg er grønn på dette, men hva er fordelen med ladeboks kontra ren blå 32 a stikk? Jeg får inn en Model X uten dobbellader.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

fredag

Sitat fra: prophan på mandag 22. august 2016, klokken 09:22
Beklager jeg er grønn på dette, men hva er fordelen med ladeboks kontra ren blå 32 a stikk? Jeg får inn en Model X uten dobbellader.

Du får en fastmontert ladeboks, og slipper å ta UMC inn og ut av bilen når du skal på tur.

Hvis du har flere teslaer (evt andre elbiler med type2 inntak), så kan flere slike Tesla-ladebokser settes opp til å dele en kurs og automatisk fordele effekt seg imellom.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Tønsberg

Sitat fra: fredag på mandag 22. august 2016, klokken 10:49
Sitat fra: prophan på mandag 22. august 2016, klokken 09:22
Beklager jeg er grønn på dette, men hva er fordelen med ladeboks kontra ren blå 32 a stikk? Jeg får inn en Model X uten dobbellader.

Du får en fastmontert ladeboks, og slipper å ta UMC inn og ut av bilen når du skal på tur.

Hvis du har flere teslaer (evt andre elbiler med type2 inntak), så kan flere slike Tesla-ladebokser settes opp til å dele en kurs og automatisk fordele effekt seg imellom.
Fordelen er vel også at den kan kobles på en 3-fas 230V 32A kurs? (For de som IT nett)
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

prophan

Ok, eneste fordelen for meg ville ha vært å slippe å dra frem kabelen. Men jeg kunne evt kjøpt ekstra kabel i tillegg til den som kommer med bilen. Er det noen som vet pris på ekstra kabel? Eller noen som vet om pris på veggladeren fra Tesla?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vegard Winther

Sitat fra: nilsen_79 på torsdag 23. juni 2016, klokken 18:02
Da var elektrikeren ferdig. Ble en grå kabel som jeg evt. får male hvit. Han brukte en 40A sikring og et B-vern beregnet på 40A. Jeg har planer om å legge ut en blå CEE kontakt på gjesteparkeringen, sikret med 25A. Han mente all ny installasjon av elbillading hjemme nå MÅ foregå med ladeboks. Det kan da vel ikke stemme?

Jeg har nå hatt fire elektrikere til å se på opplegg av strøm til garasjen. Tre av de har poengtert at hvis det skal være opplegg dedikert lading av el-bil skal det ifølge nye forskrifter være ladeboks.

Så da ble det Tesla Wall Connector. Var faktisk den billigste ladeboksen jeg har sett så langt også.
Eneste problemet nå er å finne ut hvor fort den vil lade bilen om jeg legger opp til 16A eller 32 A 1 fase eller 3 fase. Finner ikke ut av det. Infoen som pleide å ligge på Tesla sine hjemmesider om lading er borte. (Nå står det kun om Superchargere og Destination charging). Og av en eller annen grunn har mange som skriver på tråden her begynt å skrive på gresk eller hva det nå er...  Skjønner knapt et ord jo  ;)

Leafy

Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Ellemelle

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 22. august 2016, klokken 20:05
Infoen som pleide å ligge på Tesla sine hjemmesider om lading er borte. (Nå står det kun om Superchargere og Destination charging). Og av en eller annen grunn har mange som skriver på tråden her begynt å skrive på gresk eller hva det nå er...  Skjønner knapt et ord jo  ;)
Denne siden du tenkte på?
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

Vegard Winther

Nei det var en annen mer interaktiv side. Den finnes nå kun på de amerikanske hjemmesidene, virker det som.
Men takk for lenka  :)

prophan

Jeg har trolig 400v nett hos meg. Bortsett fra hjemmelader, er beste alternativ for meg 16A rød stikk? (Model X).
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Bushy

16A 400v gir 11 Kw. Det du Max kan lade på std bil. Vis du har valgt oppgradert lader til 16,5?Kw så kan du legge frem mer.. Ble vel 24 A trekk da. Smeller du til med 32A har du 22Kw som kan benyttes av eldre model S med dobbellader
S75D sept. 17

prophan

Ok, tusen takk for svar.
Da blir det enten rød stikk på den ene parkeringsplassen og vegglader i carporten.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

eha

Sitat fra: Vegard Winther på tirsdag 23. august 2016, klokken 14:09
Nei det var en annen mer interaktiv side. Den finnes nå kun på de amerikanske hjemmesidene, virker det som.
Men takk for lenka  :)

Jeg har pleid å bruke denne siden:
http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_Watt_Calculator.htm

Skriv inn 230V uansett.
Velg "line to line voltage" for 230V / IT-nett.
Velg "line to neutral voltage" for 400V / TN-nett.

Tesla Model X med vanlig lader kan trekke maks 11 kW.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nie

#208
Sitat fra: Griffel på onsdag 13. april 2016, klokken 14:57
Sitat fra: flux på onsdag 13. april 2016, klokken 13:02
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v1.pdf

Hvor mange KW tror dere en model S med dobbeltlader kan trekke fra det nye ladepunktet til Tesla om det er koblet til 32A/230V 3 fase IT ?

8,4kW

Sitat fra: Griffel på mandag 29. februar 2016, klokken 09:55
Den såkalte 3-fas IT kobling er egentlig 2-fas kobling altså f.eks én fase L1-N (L3) og én fase L2-N (L3).
En kan da oppnå ca15% rasker lading enn 1 fas L1-L2 om en har en trefaskurs.

16A 1-fas 230V 3,6kW
16A 2-fas 230V 4,2kW

20A 1-fas 230V 4,6kW
20A 2-fas 230V 5,3kW

25A 1-fas 230V 5,7kW
25A 2-fas 230V 6,6kW

32A 1-fas 230V 7,3kW
32A 2-fas 230V 8,4kW

(for de som måtte lure: 100x(2-sqr3)/sqr3=15,47% raskere enn enfaskobling)
For de som lurer på hvordan strømmen fordeler seg i ledningene:
Leder tilkoblet L1 18A (L1)
Leder tilkoblet L2 18A (L2)
Leder tilkoblet N 32A (L3)
Strøm er ikke min hjemmebane.

Jeg har muligheten for å få  230V trefas-anlegg inn til mitt hus, har i dag enfas. (Er det dette som er IT-nett?)
Er det da slik at jeg kan  få 8,4 kW ut av denne ladestasjonen (med trefas)?
Strømmene i de tre fasene blir da 18,18 og 32A?
Må sikringen på alle tre fasene være 32 A?
Er det lettere å få aksept fra E-verk om installasjon av trefas på denne måten enn en 32A enfas?
Er det noen som har erfaring med hva BKK sier om dette i områder av Bergen med relativt gammel EL-infrastruktur?

Griffel

#209
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Jeg har muligheten for å få  230V trefas-anlegg inn til mitt hus, har i dag enfas. (Er det dette som er IT-nett?)
Spesielt for Bergen finnes noen med 230V TN anlegg men for alle praktiske formål spiller det ingen rolle om det er 230V IT eller 230V TN. (For 230V TN benytter en ikke N i enfas kurser)
 
De fleste TN anlegg i Norge er 400V. (400V TN benyttes 230V enfas kurser mellom faseledning og N).

Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Er det da slik at jeg kan  få 8,4 kW ut av denne ladestasjonen (med trefas)?
For en Tesla med 11kW får du ikke utnyttet mer enn 2/3 av kapasiteten på lader altså 7,3kW har du større lader i bilen (feks. 16kW) 8,4kW med 32A kurs. For lavere sikringsstørelser stemmer tabellen ogs for 11kW lader.
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Strømmene i de tre fasene blir da 18,18 og 32A?
Må sikringen på alle tre fasene være 32 A?
Ja
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Er det lettere å få aksept fra E-verk om installasjon av trefas på denne måten enn en 32A enfas?
Ja, det burde i et hvertfall være det. Everket vil ofte sette grenser på tillatte enfaskurser. Teslas"To-faskobling" betyr sett fra everkets side 2 stykk 16A enfas på hver sin fase istedet for en 32A enfaskurs. Dermed blir skjevbelastningen mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA