Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

vegardbr

Jeg fikk et hint om at denne kommer i sommer. Nå installeres det strøm i garasjen, så da blir det 230V ~3 32A der.
P85 2014 - Trondheim

Touring


Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

F_P

Kan ikke se at noen har skrevet prisen.

Med 2,5 m kabel kr. 5404,- inkl.mva
Med 7 m kabel kr. 5945,- inkl.mva
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

satheesh.net


krl

Vel.. Ladekabelen som følger med bilen -- og som har Type 2-plugg -- den kan man ikke benytte på andre biler. I følge Tesla.

Elektrikeren som monterte ladeuttaket vårt mente imidlertid at dette var tullball, da Tesla ikke kan selge noe med Type 2-kontakt uten at det er trygt å koble den til alle biler med Type 2-port.

Flott om denne veggladeren faktisk er offisielt kompatibel med alle Type 2 (Mode 3)-biler, men tviler litt....

Bushy

230 V trefase uten nøytral
Koble den første fasen (L1 i illustrasjonen) til
L1-posisjonen på rekkeklemmen. Koble den
neste fasen (L2 i illustrasjonen) til L2-
posisjonen på rekkeklemmen. Til slutt kobler
du den tredje fasen (L3 i illustrasjonen) til Nposisjonen
på rekkeklemmen.
L1
L2
N
L3
G
230V
230V
Merk: Når den er kablet i denne
konfigurasjonen, kan ladestasjonen bare
brukes til lading av Tesla-kjøretøy. Hvis denne
konfigurasjonen er uegnet, kabler du enheten
som en enfasekonfigurasjon.
Merk: Fasesekvensen er irrelevant.

står det i monteringsanvisningen på første side. alså vis man kobler 3 fas it 230v får man kun brukt det på tesla. ellers - alle
S75D sept. 17

zyp

Det står nok bare der fordi det ikke er en standardisert oppkobling, og Tesla ikke vil stå ansvarlig hvis dette skaper problemer med andre biler. I praksis vil det nok være helt problemfritt å koble til andre biler med enfaselader, siden de uansett ikke bruker L2 og L3, og det da i praksis ikke er noen forskjell. Andre biler med trefaselader kan imidlertid få problemer.

BMW850

Sitat fra: F_P på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:03
Kan ikke se at noen har skrevet prisen.

Med 2,5 m kabel kr. 5404,- inkl.mva
Med 7 m kabel kr. 5945,- inkl.mva

Noen som vet: Er denne tilgjengelig i Norge nå?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Griffel

#40
Sitat fra: zyp på torsdag 19. mai 2016, klokken 09:12
Det står nok bare der fordi det ikke er en standardisert oppkobling, og Tesla ikke vil stå ansvarlig hvis dette skaper problemer med andre biler. I praksis vil det nok være helt problemfritt å koble til andre biler med enfaselader, siden de uansett ikke bruker L2 og L3, og det da i praksis ikke er noen forskjell. Andre biler med trefaselader kan imidlertid få problemer.
For øyeblikket er det vel kun ZOE som uansett ikke kan lade fra et iT nettverk.
En annen ting er at det usikker hvilken effekt biler med enfaslader 32A (Nissan, Kia,BMW) kan få fra denne koblingen. Kanskje vil de få 16A-18A kanskje  32A (tror egentlig det).
De (med enfaselader) vil uansett ikke ha glede av den lille forbedringen som Tesla har med denne koblingen.
(se #3 og #5)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

morhag

Følgende ble sagt på Tesla Bærum for noen dager siden; "Denne er dessverre ikke tilgjengelig enda og vi har ikke fått informasjon om når den eventuelt vil være tilgjengelig. Vi håper den kommer etter sommeren, men dette er ikke bekreftet".
Tesla P85 2014
Nissan Leaf 2014
Tesla M3 reservert 01.04.2016

zyp

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. mai 2016, klokken 11:15
Sitat fra: zyp på torsdag 19. mai 2016, klokken 09:12
Det står nok bare der fordi det ikke er en standardisert oppkobling, og Tesla ikke vil stå ansvarlig hvis dette skaper problemer med andre biler. I praksis vil det nok være helt problemfritt å koble til andre biler med enfaselader, siden de uansett ikke bruker L2 og L3, og det da i praksis ikke er noen forskjell. Andre biler med trefaselader kan imidlertid få problemer.
For øyeblikket er det vel kun ZOE som uansett ikke kan lade fra et iT nettverk.
En annen ting er at det usikker hvilken effekt biler med enfaslader 32A (Nissan, Kia,BMW) kan få fra denne koblingen. Kanskje vil de få 16A-18A kanskje  32A (tror egentlig det).
De (med enfaselader) vil uansett ikke ha glede av den lille forbedringen som Tesla har med denne koblingen.
(se #3 og #5)

Ah, det jeg sier er det samme som du allerede har sagt i #5, så da er vi enig. Jeg er også enig i at det burde ikke ha noe å si for noen av de andre bilene som er tilgjengelig i dag, men nå er det jo flere biler med trefaselader på vei, så det kan fort forandre seg.

Pilotsignalet indikerer vel maksstrøm per leder, så om det er satt til 32A, så vil vel bilen som er koblet til enten trekke 1x32A eller 2x18A alt etter hva den klarer å utnytte.

Spørsmålet handlet om å bruke en ladestasjon til å lade både Tesla og andre biler, og da vil jo denne oppkoblingen fortsatt ha en fordel når det er Teslaen man lader, selv om de andre bilene man lader ikke drar nytte av det.

Griffel

#43
Sitat fra: zyp på torsdag 19. mai 2016, klokken 13:04
Pilotsignalet indikerer vel maksstrøm per leder, så om det er satt til 32A, så vil vel bilen som er koblet til enten trekke 1x32A eller 2x18A alt etter hva den klarer å utnytte.
Nettopp, dermed blir spørsmålet hva som er korrekt innstilling av strømbegrensning i boksen ved: "230V trefas uten N".

På 400V vil en Tesla med dobbeltlader trekke 32A på faseledere om boksen er innstilt på dette. Det vil den også gjøre i konfigurasjonen "230V enfas".
Det er da langt fra usansynlig (men ikke sikkert) at den også vil forsøke dette på "230V trefas uten N".

Strømmen i L3 (N) vil da bli ca. 55A og sikringen (40A) ryke. I så fall må strømvelger stilles på 20A og det vil da bli begrensningen (i L3/N=35A), Tesla vil i såfall kunne lade med Ca 9kW (se#3).

En bil med 32A enfaslader vil da kunne få 20A ca. 4,6kW. Velges enfaskonfigurasjon 32A vil begge kunne få ca 7,5kW.

En kan trolig trikse seg rundt dette med stille boksen på 32A og Tesla (bilen) på 20A.  (På Tesla med enkeltlader er problemet ikke relevant.)

(Om 18A er et lovlig valg i boks eller bil kan sikkert andre svare på)
Nå ser jeg av montasje anvisningen at 16A og 20A er de lovlige valg, teksten er rettet med tanke på 3x40A sikring "230V trefas uten N".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

zyp

Sitat fra: Griffel på fredag 20. mai 2016, klokken 11:10
Sitat fra: zyp på torsdag 19. mai 2016, klokken 13:04
Pilotsignalet indikerer vel maksstrøm per leder, så om det er satt til 32A, så vil vel bilen som er koblet til enten trekke 1x32A eller 2x18A alt etter hva den klarer å utnytte.

Strømmen i L3 (N) vil da bli ca. 55A og sikringen (40A) ryke. I så fall må strømvelger stilles på 20A og det vil da bli begrensningen (i L3/N=35A), Tesla vil i såfall kunne lade med Ca 9kW (se#3).

Når jeg skriver per leder så mener jeg samtlige ledere, inkludert N. Testene til jkirkebo indikerer at det er sånn det funker i praksis også, ref. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27137.0.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA