Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

prophan

Beklager, denne tråden er så lang, kanskje dette spørsmålet har blitt besvart før.
Hva koster Tesla hjemmeladeren og er den tilgjengelig nå? Må elektrikeren kjøpe den direkte fra Tesla, eller er det bare å droppe innom nærmeste servicesenter?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Griffel

Sitat fra: prophan på onsdag 31. august 2016, klokken 09:09
Beklager, denne tråden er så lang, kanskje dette spørsmålet har blitt besvart før.
Hva koster Tesla hjemmeladeren og er den tilgjengelig nå?

Sitat fra: F_P på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:03
Kan ikke se at noen har skrevet prisen.

Med 2,5 m kabel kr. 5404,- inkl.mva
Med 7 m kabel kr. 5945,- inkl.mva
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øggen

Sitat fra: prophan på onsdag 31. august 2016, klokken 09:09
Beklager, denne tråden er så lang, kanskje dette spørsmålet har blitt besvart før.
Hva koster Tesla hjemmeladeren og er den tilgjengelig nå? Må elektrikeren kjøpe den direkte fra Tesla, eller er det bare å droppe innom nærmeste servicesenter?

Berre å stikke innom, evt ringe på forhånd for å høre om dei har på lager.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

prophan

Har nå snakket med elektrikeren. Han sier at i tillegg til 32 amp sikringen må han installere jordfeilbryter type B siden Tesla boksen ikke hadde dette. Dette var et krav. Stemmer dette? Han hadde en annen type lader med denne sikringen innebygd.
Hvis dette stemmer, hvorfor har ikke tesla laderen innebygd?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Vegard Winther

Sitat fra: Veggen på lørdag 27. august 2016, klokken 16:37
Neida, dette stemmer ikke.
Høres ut som de erfarne elektrikerne bør ta seg en tur på skolebenken igjen.
Nå skal det sies at dette er en utradisjonell konfigurasjon så antagelig har de ikke vært borti det før.

Hei igjen.
Nå har jeg snakket med Tesla Support i statene og med Eidsiva nett.
Ifølge Tesla kan man kun ha trefase på 400V.

Ifølge Eidsiva skal all lading over 4KW være trefase og på et 230V IT-nett må man da sette opp egen trafo og legge om til 400V. Eneste muligheten for lading på 230V IT-nett er 16A enfase - dette ifølge fagfolk hos Eidsiva nett.

Dette går jo imot det mange skriver her... ?


Siggen

Sitat fra: Vegard Winther på onsdag 31. august 2016, klokken 13:34
Sitat fra: Veggen på lørdag 27. august 2016, klokken 16:37
Neida, dette stemmer ikke.
Høres ut som de erfarne elektrikerne bør ta seg en tur på skolebenken igjen.
Nå skal det sies at dette er en utradisjonell konfigurasjon så antagelig har de ikke vært borti det før.

Hei igjen.
Nå har jeg snakket med Tesla Support i statene og med Eidsiva nett.
Ifølge Tesla kan man kun ha trefase på 400V.

Ifølge Eidsiva skal all lading over 4KW være trefase og på et 230V IT-nett må man da sette opp egen trafo og legge om til 400V. Eneste muligheten for lading på 230V IT-nett er 16A enfase - dette ifølge fagfolk hos Eidsiva nett.

Dette går jo imot det mange skriver her... ?

Antar Eidsiva er netteier i det området du bor. De kan legge begresninger på laster over lengre tid med høyere enn vanlig effekt. Slikt som her.

Kan være kapasitetsproblem eller at dem bare har satt en strek ved 4kw for å kjøre lik linje for alle.

jkirkebo

Sitat fra: prophan på onsdag 31. august 2016, klokken 10:42
Har nå snakket med elektrikeren. Han sier at i tillegg til 32 amp sikringen må han installere jordfeilbryter type B siden Tesla boksen ikke hadde dette. Dette var et krav. Stemmer dette? Han hadde en annen type lader med denne sikringen innebygd.
Hvis dette stemmer, hvorfor har ikke tesla laderen innebygd?

Fordi det er best å montere slike i sikringsskapet slik at også kabel er beskyttet mot jordfeil. Har du ikke jordfeilbryter i skapet må du bruke dobbeltisolert kabel, og kan derfor f.eks ikke bruke PFSP som kan graves ned uten rør.

Skal man montere ladestasjon på en eksisterende kurs kan det være kjekt med en som har dette innebygget, men de fleste monteres nok på nye kurser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Vegard Winther på onsdag 31. august 2016, klokken 13:34
Sitat fra: Veggen på lørdag 27. august 2016, klokken 16:37
Neida, dette stemmer ikke.
Høres ut som de erfarne elektrikerne bør ta seg en tur på skolebenken igjen.
Nå skal det sies at dette er en utradisjonell konfigurasjon så antagelig har de ikke vært borti det før.

Hei igjen.
Nå har jeg snakket med Tesla Support i statene og med Eidsiva nett.
Ifølge Tesla kan man kun ha trefase på 400V.

Ifølge Eidsiva skal all lading over 4KW være trefase og på et 230V IT-nett må man da sette opp egen trafo og legge om til 400V. Eneste muligheten for lading på 230V IT-nett er 16A enfase - dette ifølge fagfolk hos Eidsiva nett.

Dette går jo imot det mange skriver her... ?

Tesla support i USA har nok svært lite peiling på det særnorske 3-fase 230V systemet.

Du kan ikke lade med 3-fase på 230V, men du kan lade med 2-fase. Sett opp en 2309V 32A 3-fase kurs og du får enten 2x16A (med enkeltlader) eller 2x18,5A (med dobbeltlader). Maks 18,5A belastning pr. fase altså, dette bør være ok for Eidsiva.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zett


Jeg skal få en elektriker til å sette opp en kurs og koble til Tesla wall connector. Har IT-nett, og lurer på hva man skal stille inn på boksen hvis jeg f.eks. legger ut tre fase IT på 32 A eller 25 A. 

jkirkebo

Sitat fra: Zett på onsdag 31. august 2016, klokken 15:29

Jeg skal få en elektriker til å sette opp en kurs og koble til Tesla wall connector. Har IT-nett, og lurer på hva man skal stille inn på boksen hvis jeg f.eks. legger ut tre fase IT på 32 A eller 25 A.

Da stiller du inn boksen på tilsvarende strømstyrke som kursen er på. Hhv. 32A og 25A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

prophan

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 31. august 2016, klokken 14:38
Sitat fra: prophan på onsdag 31. august 2016, klokken 10:42
Har nå snakket med elektrikeren. Han sier at i tillegg til 32 amp sikringen må han installere jordfeilbryter type B siden Tesla boksen ikke hadde dette. Dette var et krav. Stemmer dette? Han hadde en annen type lader med denne sikringen innebygd.
Hvis dette stemmer, hvorfor har ikke tesla laderen innebygd?

Fordi det er best å montere slike i sikringsskapet slik at også kabel er beskyttet mot jordfeil. Har du ikke jordfeilbryter i skapet må du bruke dobbeltisolert kabel, og kan derfor f.eks ikke bruke PFSP som kan graves ned uten rør.

Skal man montere ladestasjon på en eksisterende kurs kan det være kjekt med en som har dette innebygget, men de fleste monteres nok på nye kurser.

Takk for svar:)
Er det lovlig og ok å installere kun 1 jordfeilbryter på 2 x 25 amp sikringer? jeg skal ha 2 bokser, en utenfor veggen på huset og en ved carport. Eleketrikeren tar ganske mye for jordfeilbryteren(e).
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

jkirkebo

Sitat fra: prophan på onsdag 31. august 2016, klokken 16:49
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 31. august 2016, klokken 14:38
Sitat fra: prophan på onsdag 31. august 2016, klokken 10:42
Har nå snakket med elektrikeren. Han sier at i tillegg til 32 amp sikringen må han installere jordfeilbryter type B siden Tesla boksen ikke hadde dette. Dette var et krav. Stemmer dette? Han hadde en annen type lader med denne sikringen innebygd.
Hvis dette stemmer, hvorfor har ikke tesla laderen innebygd?

Fordi det er best å montere slike i sikringsskapet slik at også kabel er beskyttet mot jordfeil. Har du ikke jordfeilbryter i skapet må du bruke dobbeltisolert kabel, og kan derfor f.eks ikke bruke PFSP som kan graves ned uten rør.

Skal man montere ladestasjon på en eksisterende kurs kan det være kjekt med en som har dette innebygget, men de fleste monteres nok på nye kurser.

Takk for svar:)
Er det lovlig og ok å installere kun 1 jordfeilbryter på 2 x 25 amp sikringer? jeg skal ha 2 bokser, en utenfor veggen på huset og en ved carport. Eleketrikeren tar ganske mye for jordfeilbryteren(e).

Det er litt gråsone men min mening er at det bør være greit. F.eks leverer Garo sine doble ladestolper uten B-vern og spesifiseres at dette skal monteres på tilførsel. Da brukes altså felles B-vern på to ladekurser. Er det ok på offentlige ladestolper bør det definitivt være greit i garasjen din.

Husk å fordele de to 25A kursene på forskjellige faser, du må altså ha 3 faseledere innom jordfeilbryteren din (de aller fleste B-vern er 4-pol så det går normalt bra).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: prophan på onsdag 31. august 2016, klokken 10:42
Har nå snakket med elektrikeren. Han sier at i tillegg til 32 amp sikringen må han installere jordfeilbryter type B siden Tesla boksen ikke hadde dette. Dette var et krav. Stemmer dette?
Ja. Det stemmer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Siggen på onsdag 31. august 2016, klokken 14:27
Kan være kapasitetsproblem eller at dem bare har satt en strek ved 4kw for å kjøre lik linje for alle.
Det er jo ikke sikkert at de har fått med seg at dette er 2 stk 4kW enfaseladere fordelt på to faser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nie

Sitat fra: Griffel på onsdag 31. august 2016, klokken 18:30
Sitat fra: Siggen på onsdag 31. august 2016, klokken 14:27
Kan være kapasitetsproblem eller at dem bare har satt en strek ved 4kw for å kjøre lik linje for alle.
Det er jo ikke sikkert at de har fått med seg at dette er 2 stk 4kW enfaseladere fordelt på to faser.
Kan negativiteten fra Eidsiva skyldes at det må installeres 3fas 32A-kurser selv om de bare skal belastes med 16 eller 18,5 A....for hvis det installeres 16A -kurser så begrenses man til 4kW?....(etter det jeg har forstått)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA