Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av flux, torsdag 16. juni 2016, klokken 17:28

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Jeg har muligheten for å få  230V trefas-anlegg inn til mitt hus, har i dag enfas. (Er det dette som er IT-nett?)

Selv om du får 3-fas 230V vil du sannsynligvis fortsatt ha IT-nett, den gamle typen. Den kanskje viktigste og vanligste forskjellen mellom IT og TN i denne sammenhengen er at den gamle IT-typen har 230V mellom fasene, mens TN-typen har 230V mellom fase og jord (i de fleste tilfeller). Dette gjør at TN-folket får 400V mellom fasene og kan derfor legge opp kurser med enten 230V eller 400V, mens et 3-faseanlegg med IT-nett kun gir deg valget mellom å legge opp 1-fasekurser eller 3-fasekurser (dog kun 230V).

Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Er det da slik at jeg kan  få 8,4 kW ut av denne ladestasjonen (med trefas)?
Strømmene i de tre fasene blir da 18,18 og 32A?

Får du 3-fas i huset kan du legge opp nye kurser med enten 1- eller 3-fas. Du kan samtidig velge sikringsstørrelse. De mest vanlige er 16A og 32A, men også 20A og 25A er aktuelt for lading av elbil.

Med 1-fas er regnestykket enkelt: 230V * Ampere = Watt
Med 3-fas er regnestykket: 230V * Ampere * kvadratroten av 3 = Watt

Bruk alternativt denne kalkulatoren:
http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_Watt_Calculator.htm

Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Må sikringen på alle tre fasene være 32 A?

Ja. Hovedsikringen må først skiftes til 3-fas. Så legger du opp en ny kurs med 3-fas sikring (denne vil da bli "tre i bredden", og de resterende sikringene dine vil fortsatt være "to i bredden").

Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Er det lettere å få aksept fra E-verk om installasjon av trefas på denne måten enn en 32A enfas?
Er det noen som har erfaring med hva BKK sier om dette i områder av Bergen med relativt gammel EL-infrastruktur?

Jeg har ikke erfaring med dette, men tror ikke du trenger tillatelse for å sette opp en 32A 1-fas kurs i skapet ditt. Men jeg tror at store 1-faskurser kan medføre større skjevheter i nabolaget ditt, og dette kan gå ut over deg.

Det er andre her på forumet som vet mye mer om dette enn meg :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nie

Sitat fra: Griffel på fredag 26. august 2016, klokken 10:14
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Jeg har muligheten for å få  230V trefas-anlegg inn til mitt hus, har i dag enfas. (Er det dette som er IT-nett?)
Spesielt for Bergen finnes noen med 230V TN anlegg men for alle praktiske formål spiller det ingen rolle om det er 230V IT eller 230V TN. 
De fleste TN anlegg i Norge er 400V.

Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Er det da slik at jeg kan  få 8,4 kW ut av denne ladestasjonen (med trefas)?
For en Tesla med 11kW får du ikke utnyttet mer enn 2/3 av kapasiteten på lader altså 7,3kW har du større lader i bilen (feks. 16kW) 8,4kW med 32A kurs. For lavere sikringsstørelser stemmer tabellen ogs for 11kW lader.
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Strømmene i de tre fasene blir da 18,18 og 32A?
Må sikringen på alle tre fasene være 32 A?
Ja
Sitat fra: nie på fredag 26. august 2016, klokken 09:52
Er det lettere å få aksept fra E-verk om installasjon av trefas på denne måten enn en 32A enfas?
Ja, det burde i et hvertfall være det. Everket vil ofte sette grenser på tillatte enfaskurser. Teslas"To-faskobling" betyr sett fra everkets side 2 stykk 16A enfas på hver sin fase istedet for en 32A enfaskurs. Dermed blir skjevbelastningen mindre.
Takker for gode svar både griffel og eha.
Så da er det slik at jeg med min bil med enkelt-lader er begrenset til  7,4 kW uavhengig av om jeg legger inn enfas, eller trefas?.... men trefas gir et anlegg som er "snillere" med omgivelsene?

Griffel

#212
Sitat fra: eha på fredag 26. august 2016, klokken 10:16
Jeg har ikke erfaring med dette, men tror ikke du trenger tillatelse for å sette opp en 32A 1-fas kurs i skapet ditt.
Svært ofte må en det, det er elektrikkers ansvar å søke.

Hafslund:
Sitat
Vi anbefaler ikke installasjon av 1-fas lading over 20 A strømstyrke. Ønsker du høyere ladeeffekt bør 3-fas benyttes.
https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389

Med andre ord "Tesla 2 fasløsningen" er sett fra everkets side enfas 16A på 2 av fasene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Med enkeltlader vil man vel få lavere effekt av Teslas "trefas" løsning enn man får med 32a enfas og blått lasket adapter?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 10:44
Med enkeltlader vil man vel få lavere effekt av Teslas "trefas" løsning enn man får med 32a enfas og blått lasket adapter?
Nei!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#215
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Edit - så nå hvorfor jeg blandet! Tenkte på en tidligere diskusjon hvor temaet var 16a trefas, ikke 32a :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Hmm. Hvis jeg kjøper Tesla Wall Connector, vil jeg kunne hente ut som forventet:

- 16A 1-fas: 3,7 kW
- 16A 3-fas: 6,4 kW

... på bilen jeg har bestilt med vanlig lader (11 kW)?
Er det først når jeg går til 32A at det blir begresninger?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Nei. Med enkeltlader får du 7,4kW både med 1x32A og Teslas 2-fase løsning. Med dobbeltlader får du 7,4kW med 1x32A og 8,5kW med Teslas 2-fase løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: eha på fredag 26. august 2016, klokken 12:03
Hmm. Hvis jeg kjøper Tesla Wall Connector, vil jeg kunne hente ut som forventet:

- 16A 1-fas: 3,7 kW
- 16A 3-fas: 6,4 kW

... på bilen jeg har bestilt med vanlig lader (11 kW)?

Nei, med 16A 3-fase 230V får du 4,2kW. Uavhengig av type lader. Du kan også få det med UMC om du har riktig adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nie

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. august 2016, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 26. august 2016, klokken 11:48
Ok. Så selv biler med enkeltlader vil altså kunne hente ut ca 8,4kW ved å gå for 32A trefas.
Dobbeltlader er altså irrelevant.

Nei. Med enkeltlader får du 7,4kW både med 1x32A og Teslas 2-fase løsning. Med dobbeltlader får du 7,4kW med 1x32A og 8,5kW med Teslas 2-fase løsning.
OK. Siden jeg uansett skal endre inntaket til huset (luftspenn til nedgravd) vil det kanskje være å anbefale å gå over til trefas selv om dette ikke gir mer lade-effekt?...eller ville du ha beholdt enfas og installert enfas 32A til lading? (forutsatt at BKK tillater det)

Muffinman

Mulig jeg trenger briller, men skriver de ikke nøyaktig det samme? Bortsett fra at Kirkebø kommer med en utfyllende opplysning om biler med dobbeltlader?

Bidda

#221
Her kjøpt veggladeren og har nå lest hele tråden og blir egentlig bare mere forvirret. Er det mulig at noen med oversikt, kan lage en enkel tabell med bil med og uten dobbeltlader, og de varianter vegglader kan kobles med? UMC kan ha egne linjer med typer adapter for å gjøre det "komplett".
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

Øggen

#222
Håpe dette e rett, og at ej ikkje skape enda meir forvirring!
EDIT: Km/t tall er CA tall, da det er avhengig av spenningsfall og diverse.

Med Dobbelt lader:
16A 1-fas 230V 3,6kW  ca 17km/t
16A 2-fas 230V 4,2kW  ?

20A 1-fas 230V 4,6kW ?
20A 2-fas 230V 5,3kW ?

25A 1-fas 230V 5,7kW ?
25A 2-fas 230V 6,6kW ?

32A 1-fas 230V 7,3kW ca 34 km/t
32A 2-fas 230V 8,4kW ca

400V:

16A 3-fas 400V 11kW ca 55km/t
32A 3-fas 400V 22kW ca 100km/t

Med Enkeltlader:

16A 1-fas 230V 3,6kW ca 17 km/t
16A 2-fas 230V 4,2kW ?

20A 1-fas 230V 4,6kW ?
20A 2-fas 230V 5,3kW ?

25A 1-fas 230V 5,7kW ?
25A 2-fas 230V 6,6kW ?

32A 1-fas 230V 7,3kW ca 34 km/t
32A 2-fas 230V 7,3kW ca 35 km/t

400V

16A 3fas 400V 11kw
32A 3fas 400V 11kW
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Bidda

Ok, da mangler vi bare hva 400V utgjør av forskjell og sammenlikning med UMC....
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på fredag 26. august 2016, klokken 12:39
Mulig jeg trenger briller, men skriver de ikke nøyaktig det samme? Bortsett fra at Kirkebø kommer med en utfyllende opplysning om biler med dobbeltlader?
Du har rett. Det var mitt opprinnelige spørsmål som ikke var riktig formulert.
Jeg lurte ikke på om trefas ga lavere effekt enn 32A lasket, men om det ikke ga bedre effekt enn lasket.

En må altså ha dobbeltlader for å dra nytte av trefas-løsningen til Tesla. Jeg som lader med 7,4kW enfas i dag med enkeltlader har dermed allerede maks effekt, og ettersom jeg allerede har stikk på plass er det ikke noe poeng for meg å gå over til trefas løsning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA