Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2016modell. Lade til 80%.

Startet av fonberg, torsdag 16. juni 2016, klokken 12:32

« forrige - neste »

sondell

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 22:54
Sitat fra: sondell på onsdag 13. april 2016, klokken 22:27
Sitat fra: N00b på onsdag 13. april 2016, klokken 21:46
79.3 er det mest ekstreme jeg har sett i verdi på 85kwh batteri.
Vil tro det er normalfordelingen som slår ut her, de fleste gir ikke så mye dessverre
79.3 er jo med reserve og helt nytt batteri. Ikke så merkelig.

Er ikke noe reserve. Det er 79.3 man kan benytte ved kjøring minus tap og 4 kWh i buffer/brick protection man aldri får tilgang til å bruke.
Alle biler har jo reserve.  Jeg har ca 3 kWh. Så det ville her bety 76.3 kWh för null tkm. Og det rimer bedre med tall man sett tidligere.

N00b

Riktig, 79.3 er det som kan brukes.
Nå er nå dette et tall bilen gjetter på, det trenger ikke stemme 100%
Men det er nå den eneste informasjonen vi har tilgang på

GOS

Sitat fra: N00b på torsdag 14. april 2016, klokken 07:22
Riktig, 79.3 er det som kan brukes.
Nå er nå dette et tall bilen gjetter på, det trenger ikke stemme 100%
Men det er nå den eneste informasjonen vi har tilgang på
Ja, det kan brukes, men det er ikke 79.3 kwh du kan få frem som "Total forbruk" når du kjører. En god del går vekk til tap i batteriet.
Se på Kakemonsteret og Sigurdi sine målinger så ser du at det er forskjell på kapasiteten målt på batteriet og det som kommer ut. Dette er en faktor på mellom 0.92 og 0.95 slik jeg tolker det.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Cookie Monster

#18
Sitat fra: sondell på torsdag 14. april 2016, klokken 06:52
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 22:54
Sitat fra: sondell på onsdag 13. april 2016, klokken 22:27
Sitat fra: N00b på onsdag 13. april 2016, klokken 21:46
79.3 er det mest ekstreme jeg har sett i verdi på 85kwh batteri.
Vil tro det er normalfordelingen som slår ut her, de fleste gir ikke så mye dessverre
79.3 er jo med reserve og helt nytt batteri. Ikke så merkelig.

Er ikke noe reserve. Det er 79.3 man kan benytte ved kjøring minus tap og 4 kWh i buffer/brick protection man aldri får tilgang til å bruke.
Alle biler har jo reserve.  Jeg har ca 3 kWh. Så det ville her bety 76.3 kWh för null tkm. Og det rimer bedre med tall man sett tidligere.

Hvorfor mener du at du har reserve? Fordi du kan kjøre under 0 km? Årsaken til at man ofte kan kjøre under 0 er fordi BMS har feilberegnet kapasiteten og det er lagt opp slik at den gjetter heller mot at det er mindre igjen enn hva det faktisk er for å være sikker ;)
Når man kjører ned mot 0 eller under så overvåkes volt og man får stopp når noen av cellene når 2.9V. Det ser man veldig godt på kW meteret at effekt blir begrenset. Når det står rundt 30 kW maks er det ikke lenge til det stopper.
Km igjen er bare en ganske riktig kalkulert gjetting som kan bomme noen %. Overvåking av volt er det som bestemmer når det er slutt.
Flere har opplevd at det stopper på 0 og også når det står at det er noen få km igjen.

Her er hva som ble lest ut av en helt ny 85D. Som man ser er det ikke noe spor av reserve, kun brick protection på 4 kWh. Er det samme som vises i Tesla sin egen diagnosemeny.
2015 P85D

sondell

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 14. april 2016, klokken 08:59
Sitat fra: sondell på torsdag 14. april 2016, klokken 06:52
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 22:54
Sitat fra: sondell på onsdag 13. april 2016, klokken 22:27
Sitat fra: N00b på onsdag 13. april 2016, klokken 21:46
79.3 er det mest ekstreme jeg har sett i verdi på 85kwh batteri.
Vil tro det er normalfordelingen som slår ut her, de fleste gir ikke så mye dessverre
79.3 er jo med reserve og helt nytt batteri. Ikke så merkelig.

Er ikke noe reserve. Det er 79.3 man kan benytte ved kjøring minus tap og 4 kWh i buffer/brick protection man aldri får tilgang til å bruke.
Alle biler har jo reserve.  Jeg har ca 3 kWh. Så det ville her bety 76.3 kWh för null tkm. Og det rimer bedre med tall man sett tidligere.

Hvorfor mener du at du har reserve? Fordi du kan kjøre under 0 km? Årsaken til at man ofte kan kjøre under 0 er fordi BMS har feilberegnet kapasiteten og det er lagt opp slik at den gjetter heller mot at det er mindre igjen enn hva det faktisk er for å være sikker ;)
Når man kjører ned mot 0 eller under så overvåkes volt og man får stopp når noen av cellene når 2.9V. Det ser man veldig godt på kW meteret at effekt blir begrenset. Når det står rundt 30 kW maks er det ikke lenge til det stopper.
Km igjen er bare en ganske riktig kalkulert gjetting som kan bomme noen %. Overvåking av volt er det som bestemmer når det er slutt.
Flere har opplevd at det stopper på 0 og også når det står at det er noen få km igjen.

Her er hva som ble lest ut av en helt ny 85D. Som man ser er det ikke noe spor av reserve, kun brick protection på 4 kWh. Er det samme som vises i Tesla sin egen diagnosemeny.
Da regner den veldig dårlig og helt likt. For jeg har alltid samme uansett hva og kjörer ofte til 0 eller under. Reserven kan vel väre innlagt software styrt uten at du ser i bms. Det er jo bare hvor 0 tkm er så har jo ikke noe med bms å gjöre så set er vel uansett ikke noe du skal se her. Spiller ingen rolle. Men for folk som tester total energy 100-0 er det jo viktig å vite hva som er epler og epler. Jeg har 72 kWh på total energy 100-0. Deretter 3 til. Alltså 75 kWh da. Som skal sammenlignes med 79 da tenker jeg.

sondell

Sitat fra: GOS på torsdag 14. april 2016, klokken 07:44
Sitat fra: N00b på torsdag 14. april 2016, klokken 07:22
Riktig, 79.3 er det som kan brukes.
Nå er nå dette et tall bilen gjetter på, det trenger ikke stemme 100%
Men det er nå den eneste informasjonen vi har tilgang på
Ja, det kan brukes, men det er ikke 79.3 kwh du kan få frem som "Total forbruk" når du kjører. En god del går vekk til tap i batteriet.
Se på Kakemonsteret og Sigurdi sine målinger så ser du at det er forskjell på kapasiteten målt på batteriet og det som kommer ut. Dette er en faktor på mellom 0.92 og 0.95 slik jeg tolker det.
Hvis en bruker samme strömtrekk om drt nå er 0.5C eller 1C så skal det vel kunne bli 79 da. Hvis du kjörer til bilen stopper. Mere pådrag gir tap. Og så er det jo charge/discharge efficieny som gjerne ligger på på disse tallene? Laddat enligt bilen blir ju därför mer än man kan ta ut. Men 79 ska ändå vara det man kan ta ut väl.

GOS

Sitat fra: sondell på torsdag 14. april 2016, klokken 11:29
Hvis en bruker samme strömtrekk om drt nå er 0.5C eller 1C så skal det vel kunne bli 79 da. Hvis du kjörer til bilen stopper. Mere pådrag gir tap. Og så er det jo charge/discharge efficieny som gjerne ligger på på disse tallene? Laddat enligt bilen blir ju därför mer än man kan ta ut. Men 79 ska ändå vara det man kan ta ut väl.

Ja, dersom belastningen er akkurat den samme og like jevn som basisen for kapasiteten så skulle en kunne gjøre det. Men dette er vel klin umulig selv med konstant kjøring i 30-40 km/t på falt mark som kanskje hadde gitt nærmest mulig basisen. (Slik jeg har forstått det så er det mye lavere enn 0.5C, men dette har jeg ikke kompetanse på)

Muligens andre vet noe mer om dette?
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA