Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av Electrix, torsdag 16. juni 2016, klokken 11:14

« forrige - neste »

Electrix

Ser ut som det blir to Nissan Leaf delebiler tilgjengelig i Kristiansand, kan være greit å følge med for de som er interessert i en batteripakke eller to...

Legg merke til at ordet elbil ikke er nevnt i overskriftene, og ikke spesielt fremhevet i teksten.

http://www.fvn.no/lokalt/sogne/Tre-til-sykehus-og-legevakt-etter-kjedekollisjon-pa-E-39-2993466.html

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Fotgjenger-pakjort-etter-at-to-biler-kolliderte-2994312.html
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Hva er det med Leaf og varebiler på sørlandet?

Jeg tør påstå at slike ulykker ikke er like sannsynlige i en bil med Autoseiling da dette gir mer avslappet kjørestil. Dette er hentet direkte fra egen erfaring med bruk at autoseilefunksjon. Holder automatisk større avstand til forankjørende i denne modus. Og motsatt når jeg monterer horn i pannen og legger bilen i B modus for aktiv kjøring.

Legg til autobrems så reduseres risikoen for slike førerfeil ytterligere.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amigakongen

Har ikke Leaf volumknapp på rattet? Vedkommende sa han skulle justere volumet, tittet ned og så var det for sent.
2015 BMW I3 - 11800km

Bjølseth1

Sitat fra: Amigakongen på fredag 15. april 2016, klokken 20:56
Har ikke Leaf volumknapp på rattet? Vedkommende sa han skulle justere volumet, tittet ned og så var det for sent.

Jo den har det
Jo hei å det går

acenta

elektrolux

Hvordan stiller loven seg til fikling med stereo mens en kjører bil?

Tenker på at GPS og mobil er fy fy.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: Amigakongen på fredag 15. april 2016, klokken 20:56
Har ikke Leaf volumknapp på rattet? Vedkommende sa han skulle justere volumet, tittet ned og så var det for sent.
Jeg merker selv at jeg er en mye mer oppmerksom sjåfør når jeg kjører i-MiEV enn Leaf. Alt for mye å fikle med i Leafen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beckern

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. april 2016, klokken 11:57
Hvordan stiller loven seg til fikling med stereo mens en kjører bil?

Tenker på at GPS og mobil er fy fy.

Akkurat like ille som gps på mobil, eller enhver annen ting som trekker oppmerksomheten bort fra kjøringen.
Når det faktisk går galt er det etter hvert ikke mye man ikke staffes for.
Litt for mange tror jo at kjøring er noe hverdagslig, kjedelig, og ikke noe som potensielt dreper andre på et øyeblikk om ikke man har 100% oppmerksomhet.
Men det siste er altså en forutsetning, en slags kontrakt man inngår med veitrafikkloven. Når man bryter den får det konsekvenser.

Ingeniøren

Ja det er litt skremmende.

Har lagt merke til flere i de siste, og det virker som det blir flere og flere. Du ser at de kjører hakkete eller glir sakte mot høyre eller venstre. Slike vil jeg forbi og da ser du årsaken - de sitter med hodet ned i mobilen. Kanskje ikke så rart for de klarer jo ikke å legge den bort i andre sammenhenger heller, som på jobb, fest med mer, og hvorfor da i bil ?

Greit at GPS og radio kan være forstyrrende, men nå ser jeg slike nesten daglig og hver gang er det mobilen. Her må det trolig virkelig hard lut til for å skremme men spørsmålet er om man klarer å ta de....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AppleKnocker

Sitat fra: elektrolux på fredag 15. april 2016, klokken 08:59

Jeg tør påstå at slike ulykker ikke er like sannsynlige i en bil med Autoseiling da dette gir mer avslappet kjørestil. Dette er hentet direkte fra egen erfaring med bruk at autoseilefunksjon.

Legg til autobrems så reduseres risikoen for slike førerfeil ytterligere.

Jeg har syltynn tro på at autoseiling gir færre påkjørsler bakfra ;D. Det er like preventivt som sylteagurk.

Autobrems derimot er dokumentert å avverge en stor andel ulykker. Selv de systemene som bare blinker og piper, uten å faktisk bremse har en viss effekt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA