Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felg vs Garanti?

Startet av xref, torsdag 16. juni 2016, klokken 11:07

« forrige - neste »

xref

Hei!

Jeg har hatt min Model S siden juli i fjor og selv om jeg elsker bilen begynner jeg å bli litt for godt kjent med servicesenteret og jeg lurer derfor hvilke muligheter jeg har da jeg frykter at det bare vil fortsette.

Rett etter jeg fikk bilen la jeg merke til en kjip derformasjon i førersetet men Tesla var hyggelig og bestilte nytt set med en gang så det var jo kjekt. Så sluttet 3G, og deretter WiFi og til slutt radar (inkl cruise kontroll og kollisjonsvarsling) å fungere fullstendig. Etter en viss ventetid fikk jeg rettet opp i dette.

Så begynte en høylitt og plagsom ulelyd å melde seg. Den er vanskelig å beskrive men den er såpass høy og ubehagelig at hver gang jeg har passasjerer med i bilen blir det pinlig bemerket. I tillegg kommer det "støt"-lyder fra høytallerannlegget bak med ujevne mellomrom. Sistnevnte er vanskelig å reprodusere da det kommer helt uregelmessig men jeg har gode opptak som er overlevert Tesla hvor de selvsagt aldri hadde vært borti noe slikt før. Tilbakemeldingen var dermed at dette ble vanskelig å rette opp i ettersom det ikke var trivielt å reprodusere og de ikke hadde erfaring med en slik feil.

Etter et par måneders ventetid fikk jeg bilen inn på service igjen. Her ble den værende en god stund. Da jeg fikk den tilbake var en drive unit byttet og det virker som at alt fungerte som det skulle.

Så gikk det et par uker og så kom både ulelyd og støt-lyd tilbake, akkurat like ille som det var tidligere. Da tenker jeg at om det så er drive unit som er gåen igjen så virker det litt for utrolig at jeg tilfeldigvis fikk en drive unit med samme problem. Uten at jeg er bilmekaniker synes jeg det virker som at en feilfungerende drive unit er symptomet på noe annet problem. Har etter mye purring endelig fått booket en ny time om 3 uker hvor de skal se på feilen på nytt. Nå har i tillegg lypærer i dørhåndtak begynt å slukne så det passer jo fint.

Det er jo heldigvis ikke de helt store problemene jeg har opplevd. Bilen kjører jo helt fint men problemene er store nok til at de må taes tak i og jeg begynner å bli litt lei av å alltid måtte mase på service-senteret og farte frem og tilbake og styre og ordne med feil på bilen. Nå får jeg snart barn også og da ser jeg for meg at vil få mindre tid (og overskudd) til å drive å få bilen reparert hele tiden.

Så jeg lurer på om noen her inne har noen tips? Jeg har lest meg litt opp på lovverket og hvis jeg forstår det rett har Tesla i utgangspunktet to forsøk på å reparere samme feil før man eventuelt eksempelvis kan begynne å vurdere omlevering. Selv om jeg har hatt bilen siden sent juli i fjor er det ikke mange ukene med eierskap hvor jeg ikke har hatt en sak inne hos Tesla og ventet på servicetime.

Takk for svar :)
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

nortrahof

TM er tradisjonelt dårlige på å finne feil med elektrisk årsak. Dette kommer av at de ansetter "tradisjonelle" bilmekanikere i stedet for industrielektrikere. ( Man må kanskje "tenke nytt" med elbil - og spesielt TMS?)

Effektforsterkeren i TMS er alltid tilkoblet når bilen kjøres. Det er kun inngangssignalet som dempes når man "slår av" radioen.
Hører du da lyder, kan det skyldes innstråling fra andre komponenter eller ustabil powerforbindelse.

Da du også har flere feil på annet utstyr, kan dette kanskje tyde på en dårlig kontakt til en av underfordelings - sikringsboksene? De er det flere av på TMS. Det er ikke sikkert at spenningen måles på alle underfordelingsboksene?

Ville ha satt på en feilskriver med logging for å se om spenningen er stabil til det utstyret du har problemer med? Det er ikke sikkert at TM har slikt utstyr på verkstedet - eller kan bruke det?
Det er usannsynlig at forskjellige ting feiler på likt, så man må "jakte på en fellesnevner"!

Lykke til!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Diravi

Jeg tror nok du har lest lovverket riktig - at Tesla har i utgangspunktet to forsøk på hver feil. Det blir da et spørsmål hvor mange feil, og hvor mye ulempe det er med disse, før omlevering eller heving av kjøp kan bli et tema? Dersom feilene samlet sett hindrer deg i å bruke bilen normalt over tid, så ville jeg tro at du sto relativt sterkt, ettersom Tesla skal rette feil uten vesentlig ulempe for deg. Men det virker jo som du kan bruke bilen, og de andre feilene har du tydeligvis fått rettet.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

xref

Sitat fra: Diravi på onsdag 13. april 2016, klokken 11:30
Jeg tror nok du har lest lovverket riktig - at Tesla har i utgangspunktet to forsøk på hver feil. Det blir da et spørsmål hvor mange feil, og hvor mye ulempe det er med disse, før omlevering eller heving av kjøp kan bli et tema? Dersom feilene samlet sett hindrer deg i å bruke bilen normalt over tid, så ville jeg tro at du sto relativt sterkt, ettersom Tesla skal rette feil uten vesentlig ulempe for deg. Men det virker jo som du kan bruke bilen, og de andre feilene har du tydeligvis fått rettet.

Ja bilen kan jo brukes. En ting er at det er ubehagelig med denne ulelyden som hyler. Problemet blir større den dagen jeg eventuelt skal selge bilen. Hadde jeg vært på utkikk etter en brukt Model S hadde jeg aldri i livet kjøpt en bil som produserte slike lyder under prøvekjøringen. Det er jo isåfall en vesentlig ulempe for meg som bileier.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

xref

Sitat fra: nortrahof på onsdag 13. april 2016, klokken 11:02
TM er tradisjonelt dårlige på å finne feil med elektrisk årsak. Dette kommer av at de ansetter "tradisjonelle" bilmekanikere i stedet for industrielektrikere. ( Man må kanskje "tenke nytt" med elbil - og spesielt TMS?)

Effektforsterkeren i TMS er alltid tilkoblet når bilen kjøres. Det er kun inngangssignalet som dempes når man "slår av" radioen.
Hører du da lyder, kan det skyldes innstråling fra andre komponenter eller ustabil powerforbindelse.

Da du også har flere feil på annet utstyr, kan dette kanskje tyde på en dårlig kontakt til en av underfordelings - sikringsboksene? De er det flere av på TMS. Det er ikke sikkert at spenningen måles på alle underfordelingsboksene?

Ville ha satt på en feilskriver med logging for å se om spenningen er stabil til det utstyret du har problemer med? Det er ikke sikkert at TM har slikt utstyr på verkstedet - eller kan bruke det?
Det er usannsynlig at forskjellige ting feiler på likt, så man må "jakte på en fellesnevner"!

Lykke til!

Takk for Interessante observasjoner. Jeg skal nevne det når jeg kommer inn på service så får jeg se hva de sier.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

rmr

Kjipt å lese dine negative erfaringer!

derformasjon i førersetet - hva mener du med dette? (har en lignende sak selv , derfor jeg spør)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

xref

Sitat fra: rmr på onsdag 13. april 2016, klokken 13:29
Kjipt å lese dine negative erfaringer!

derformasjon i førersetet - hva mener du med dette? (har en lignende sak selv , derfor jeg spør)

Rett etter jeg mottok bilen la jeg merke til deformasjonen i fører setet som vist på dette bildet. Etterhvert ble dette mye tydeligere og større. Det ble gjort forsøk på å utbedre det for hånd men til ingen nytte. Nytt sete ble bestilt og byttet.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA