Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prøvekjørt i3 i dag...

Startet av fonberg, torsdag 16. juni 2016, klokken 00:24

« forrige - neste »

flux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. april 2016, klokken 07:10
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 13. april 2016, klokken 00:12
Har aldri vært borti en gjeng bilkjøpere som er så opphengt i bruktpriser som mange Tesla eiere er. Hvor flere er mer opptatt av hva nyheten betyr for fall i bruktpris enn selve nyheten. Hva er greia?

Ikke vet jeg. Skal ikke selge før bruktprisen på min er 5-sifret så jeg gir katten. Å ønske at krona holder seg svak for å holde bruktprisen oppe gir jo kun mening om man vil selge sin TMS for å kjøpe et annet merke?

Personlig vil jeg gjerne ha dollaren ned i 5,60 igjen og nyprisen så lavt som mulig slik at Tesla får økt salget mest mulig i Norge.
Tja jeg tviler på at det skjer, jeg tror at vi som kjøpte Tesla på de kursene gjorde tidenes bilkjøp. Jeg tror uansett at Tesla klarer å selge ganske bra i Norge så lenge mva. fritaket finnes. En del av kjøpergruppen forsvinner frem til model 3 kommer, og en del kommer til å kjøpe plugin hybrider i steden. Så lenge bilene kan plugge inn er jeg happy, i mars kunne 37% av alle nyregistreringer kjøre på strøm, det tror jeg er all time high!




AppleKnocker

AWD i Norge er helt klart en fordel for verditapet. Ikke fordi man trenger det, men fordi mange vil ha det. Personlig vurderte jeg RWD mot AWD, men kom til at den eneste grunnen til å kjøpe AWD var verditap. Siden jeg planlegger å ha bilen noen år (kanskje til den kneler) og en fikk en god pris (560' for ett år siden) på RWD med Autopilot, droppet jeg AWD.

Dollarkurs og prisøkninger kan nok fyre opp bruktbilprisene en stund til, men like sikkert som Newtons eple, skal prisene ned. En enkelte facelift bidrar kanskje ikke målbart, men etterhvert Model S utvikler seg og forbedres vil en utgave fra 2013 fremstå umoderne. Når garantien i tillegg nærmer seg utløp, vil ingen ta i disse bilene med ildtang. I 2021 er en Model S fra 2013 sannsynligvis en 30 000 kroners bil, og på ett eller annet tidspunkt vil prisene begynne det uunngåelige fallet mot det nivået.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. april 2016, klokken 20:59
AWD i Norge er helt klart en fordel for verditapet. Ikke fordi man trenger det, men fordi mange vil ha det. Personlig vurderte jeg RWD mot AWD, men kom til at den eneste grunnen til å kjøpe AWD var verditap. Siden jeg planlegger å ha bilen noen år (kanskje til den kneler) og en fikk en god pris (560' for ett år siden) på RWD med Autopilot, droppet jeg AWD.

Dollarkurs og prisøkninger kan nok fyre opp bruktbilprisene en stund til, men like sikkert som Newtons eple, skal prisene ned. En enkelte facelift bidrar kanskje ikke målbart, men etterhvert Model S utvikler seg og forbedres vil en utgave fra 2013 fremstå umoderne. Når garantien i tillegg nærmer seg utløp, vil ingen ta i disse bilene med ildtang. I 2021 er en Model S fra 2013 sannsynligvis en 30 000 kroners bil, og på ett eller annet tidspunkt vil prisene begynne det uunngåelige fallet mot det nivået.

30.000 om 5 år, hehe. Nei, det tror jeg absolutt ikke og det er ingen logikk i det, flere og flere innser at de MÅ over på elbil, det kommer til å bli VELDIG trangt i døra for å bli kvitt sin fossibil i 2021 og dermed vil markedet for elbiler øke voldsomt og da blir det ikke feil å ha en Tesla å selge, samme hvilken versjon den er...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Diravi

Sitat fra: bjoris på torsdag 14. april 2016, klokken 23:22

30.000 om 5 år, hehe. Nei, det tror jeg absolutt ikke og det er ingen logikk i det, flere og flere innser at de MÅ over på elbil, det kommer til å bli VELDIG trangt i døra for å bli kvitt sin fossibil i 2021 og dermed vil markedet for elbiler øke voldsomt og da blir det ikke feil å ha en Tesla å selge, samme hvilken versjon den er...

For så vidt OT i denne tråden, men: I 2021 er en 2013-modell ni år. Selv om 30 000 kanskje er å ta litt i, så er det ikke gitt at man kan få mer igjen for en ni-ti år gammel Model S enn for en annen stor og komplisert bil av samme årgang. Det ville i dag si et sted mellom 50 og 100 000.

Vi kan gjerne prøve å forutsi bruktmarkedet for elbil spesifikt, men akkurat nå er det veldig krevende å forutsi bruktmarkedet fremover generelt. Det er vanskelig å få solgt bruktbil til ønsket pris nå om dagen. Noen mener at det er på grunn av at elbilen kommer og at diesel er "ut"; men det kan også være at vi ser starten av et økende verditap på dyrere bruktbil generelt - og kanskje mer på linje med det man ser i enkelte andre land. Så lenge det er moderat tilgang på elbiler med den funksjonaliteten Model S tilbyr så kan stor elbil ha et relativt sett lavere tap i markedet. Men er det virkeligheten i 2021?

Mindre OT: I den sammenheng tror jeg facelift har mindre å si, og i hvert fall dersom Model S generelt kommer ned på slike priser som AppleKnocker indikerer. Du får 35 000 i stedet for 30 000, liksom...
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Teslanewbie

I 2021 er det samlerverdi på de første TMS uten AP og prisene blir over 10 millioner kroner . Alle rike kinesere og russere kommer å vilje kjøpe denne klenode til sin samling. Dette var bilen som forandret bilverden . :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

I 2021 tar jeg for meg 2013-modellen og folierer den i sort krom, blodsenker den, soter alle vinduer, monterer ekstreme hjul og drar på rånetur.

Og får kjeft for å ha ødelagt en klassiker som aller helst skulle vært 100% original  ;D

Mc_Herreington

I 2021 har jeg spart inn 630k på bom og drivstoff så da kan jeg gi bort bila...
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Bjoris

#37
Helt umulig å spå selvsagt, men poenget mitt var at det må være vesentlig verre å eie en fossilbil ala A6 i 2021 enn en Tesla, så vil nok generelt rykte om holdbarhet og vedlikeholdkostnader bestemme mye på prisen og selvsagt hvilken pris det er på nye biler på det tidspunktet som kommer til å være overlegne en Tesla S på det meste da, full autonome antakelig etc...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Toonster

#38
Alt er jo egentlig relativt, så før man svarer på spørsmålet er det greit å si hvilket utgangspunkt man har.

For min del som har bestilt bil til August 2015 pris, har jeg tro på at bruktprisene vil være gunstig en god stund til. Siden jeg i tillegg har fått med facelift, så tror jeg det gjør at min holder seg hakket bedre enn en 2016 modell uten facelift.

For de som bestiller Models S til dagens priser tror jeg det er rimelig å anta på et mer normalt verditap i tiden fremover (for Tesla kan vel ikke bli særlig dyrerer nå?). Da tror jeg også de pre-facelift bilene vil merke det når facelift-bilene inntar bruktmarkedet.

En del ytre faktorer som gjør at jeg tror Tesla uansett vil holde seg godt i pris i forhold til fossilbiler i samme prisleie. Det er selvsagt mangelen på alternativer fra konkurrenter og myndighetenes politikk. (Faktorer som kan snu forutsetningene på hodet om 3-4 år - ved endringer)

epsilone6

Hvor nøye er egentlig Tesla på den 100 000 km-begrensningen i den ordinære garantien? Er kanskje ikke så mange som har kjørt over ennå uansett? Noen som vet hva et gåent dørhåndtak koster å fikse f.eks.?


Muffinman

De har ikke vært så stri på det tidligere, blant annet fikk vel bb reparert lader langt over kilometerstanden. Men vet at de har strammet inn og er blitt mindre velvillige på mye. Man kan alltid vise til forbrukerkjøpsloven som sier at man har 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare i over 2 år. Det er ikke dermed sagt at man når fram, og man risikerer selvfølgelig å måtte ta en tvist på det.

Min egen P85 har rullet 103.000 og har fremdeles noen issues, men det meste er saker som enten ble ødelagt eller mislykket ved utbedringer før bilen var rundet 100k:


  • Ustabil etter DU-skifte. Sommerdekkene spises opp på innsiden selv om vinterdekkene var jevnslitte (kanskje Tesla har justert vekk hjulvinklene for andre gang på 10 måneder med ødelagte dekk som følge)
  • Lysdiode under dørhåndtak virker ikke etter bytte av mekanismen
  • Sprekk i bakruta etter at den ble tatt ut for utbedring av høytsittende bremselys
  • Kromlista bak var "utsolgt" når det skulle utbedres forrige gang.
I tillegg har det begynt å knirke i understellet igjen ved kjøring over fartsdumper. Tror kanskje ikke jeg bryr meg om å reklamere på det pga kjørelengden. Noe slitasje må man regne med selv om det er litt tidlig, og hele understellet ble kontrollert og bekreftet tight og fint i januar.

peik

Man bør komme langt med kjøpslovens 5 års reklamsjonrett når det gjelder deler som åpenbart er ment å vare lenger enn 5 år. Jeg fikk f eks byttet bakdør og lakkert opp bakenden pga korrosjon på en Land Rover som var rett før 5 år gammel.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

AppleKnocker

Sitat fra: bjoris på torsdag 14. april 2016, klokken 23:22
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. april 2016, klokken 20:59
AWD i Norge er helt klart en fordel for verditapet. Ikke fordi man trenger det, men fordi mange vil ha det. Personlig vurderte jeg RWD mot AWD, men kom til at den eneste grunnen til å kjøpe AWD var verditap. Siden jeg planlegger å ha bilen noen år (kanskje til den kneler) og en fikk en god pris (560' for ett år siden) på RWD med Autopilot, droppet jeg AWD.

Dollarkurs og prisøkninger kan nok fyre opp bruktbilprisene en stund til, men like sikkert som Newtons eple, skal prisene ned. En enkelte facelift bidrar kanskje ikke målbart, men etterhvert Model S utvikler seg og forbedres vil en utgave fra 2013 fremstå umoderne. Når garantien i tillegg nærmer seg utløp, vil ingen ta i disse bilene med ildtang. I 2021 er en Model S fra 2013 sannsynligvis en 30 000 kroners bil, og på ett eller annet tidspunkt vil prisene begynne det uunngåelige fallet mot det nivået.

30.000 om 5 år, hehe. Nei, det tror jeg absolutt ikke og det er ingen logikk i det, flere og flere innser at de MÅ over på elbil, det kommer til å bli VELDIG trangt i døra for å bli kvitt sin fossibil i 2021 og dermed vil markedet for elbiler øke voldsomt og da blir det ikke feil å ha en Tesla å selge, samme hvilken versjon den er...

Det er lett å le nå, men en ni år gammel hyperkompleks bil og kostbartbatteri uten garant i en pakke med tvilsom kvalitet er ikke verdt mye. At fossilbiler er null verdt på samme tid, er helt irrelevant. I 2021 er 9år gammel Tesla langt fra det eneste alternativet for de som vil ha nullutslippsbil.

Om bilen er verdt 15, 30, 50 eller 65 tusen er ikke hovedpoenget. Poenget er at verdien vil konvergere mot et svært lavt tall. Det er all verdens logikkk, teori og empiri bak det. Når verdifallet har vært lavt de første tre årene for en 2013 modell, betyr det bare at smellen kommer senere.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Jeg er enig i at vi som har kjøpt TMS så langt har levd i ei boble mtp verditap, og er overbevist om at den vil sprekke raskere enn mange tror. Jeg tror nok det er veldig lurt å avskrive bilene på 8 år (lik batteri/drivlinjegarantien), men frykter at konstruksjonsmessige svakheter som dukker opp en etter en kan gjøre bilene rimelig verdiløse før den tid. Det avhenger av hvordan Tesla håndterer det, og om de har økonomisk ryggrad + gjennomføringsevne til å utbedre.

Jeg _frykter_ at vi får oss en kalddusj snart. Håper jeg tar feil.

Elbil fundamentalist

Gigafactory vil gi billige batteribytte og det vil gi ett løft på bruktprisene. Ett godt annenhåndsmarked er viktig for gjenkjøp og dermed fortsatt høyt nysalg.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA